اقتصادی

طلا به زیر یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بازگشت/ قیمت دلار و یورو امروز ۱۴۰۰/۱۲/۱۴

طی معاملات امروز شنبه ۱۴ اسفند ماه انواع سکه و طلای ۱۸ عیار با افت قیمت همراه شدند هر گرم طلا یک میلیون و ۱۹۹ هزار ۴۹۶ تومان قیمت خورد.

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، در حالی که تشدید جنگ در اوکراین سبب تقویت تقاضا برای خرید امن در بازار طلا شده قیمت فلز زرد روز جمعه افزایش داشت و قیمت پالادیوم نیز به دلیل نگرانی از کاهش عرضه توسط روسیه برای اولین بار از می ۲۰۲۱ به بالای ۳۰۰۰ دلار در هر اونس رسید.

به گزارش رویترز، قیمت هر اونس طلا در پایان معاملات روز جمعه با ۱٫۷۹ درصد افزایش به ۱۹۷۰ دلار و ۷۰ سنت رسید. قیمت فلز زرد در پایان معاملات آتی روز جمعه نیز با ۱٫۵۹ درصد افزایش به ۱۹۶۶ دلار و ۶۰ سنت رسید.

قیمت طلا این هفته شاهد رشد حدودا ۴ درصدی بود.

روز جمعه قیمت فلز پالادیوم تا ۸٫۴ درصد جهش داشت و به ۳۰۰۸ دلار و ۷۴ سنت رسید.

روسیه تولید کننده ۴۰ درصد از پالادیوم جهان است که در صنعت خودروسازی مصرف فراوانی دارد. جنگ اوکراین و نگرانی از کاهش عرضه پالادیوم روسیه سبب شد تا قیمت این فلز گرانبها در مسیر ثبت رشد هفتگی ۲۵ درصدی قرار گیرد.

ادوارد مویا تحلیلگر موسسه اوآندا در این باره گفت: «به نظر می رسد که روسیه قصد کاستن از شدت حملات خود را ندارد و تحریم ها علیه این کشور قرار است تشدید شود. این وضعیت می تواند موجب اختلال در فعالیت های تجاری و دشوار شدن عرضه پالادیوم این کشور شود.»

وی در عین حال افزود: «ممنوعیت پروازها، مشکلات لجستیکی و تحریم ها موجب خواهد شد قیمت پالادیوم افزایشی باقی بماند زیرا این مشکلات در شرایطی رخ می دهد که تقاضا برای این فلز به شدت رو به افزایش است.»

اوله هانسن تحلیلگر ساکسو بانک در این باره گفت: «بحران روسیه و اوکراین همچنان موجب تقویت قیمت فلزات گرانبها خواهد شد.»

قیمت دلار در بازار امروز

قیمت دلار در بازار آزاد امروز ۱۴ اسفند تا ساعت ۱۹، به رقم ۲۵ هزار و ۴۲۷ تومان‌ رسید.

همچنین، بانک مرکزی قیمت دلار رسمی را کماکان ۴،۲۰۰ تومان اعلام کرد.

صرافی‌‌‌ها بانک‌ها امروز قیمت دلار را برای فروش ۲۴ هزار و ۴۵۵ تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۲۴ هزار و ۲۱۱ تومان خریداری می‌کنند.

قیمت یورو در بازار امروز

قیمت یورو در بانک مرکزی نیز ۴۵۸۲ تومان اعلام شد. امروز قیمت فروش یورو در صرافی‌‌‌ها بانک‌ها، ۲۷ هزار و ۶۱۱ تومان اعلام شد. قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۲۷ هزار و ۳۳۶ تومان است.

قیمت طلا و سکه در بازار امروز

طبق نرخ‌‌‌ها اعلامی اتحادیه طلا و سکه تا ساعت ۱۹، قیمت سکه تمام طرح جدید ۱۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و قیمت سکه تمام طرح قدیم ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است.

در بازار امروز قیمت طلا برای هر گرم طلا ۱۸ عیار، یک میلیون و ۱۹۹ هزار ۴۹۶ تومان اعلام شد.

نیم‌سکه، شش میلیون و ۷۵۰ هزار تومان در بازار معامله می‌شود. قیمت ربع‌ سکه و قیمت سکه یک گرمی نیز به ترتیب سه میلیون و ۸۲۰ هزار تومان و دو میلیون و ۳۷۰ هزار تومان است.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا