اقتصادی

بازگشت سکه به کانال ۱۵ میلیون تومانی/ قیمت طلا و سکه، ۸ مرداد ۱۴۰۱

قیمت‌ طلا و سکه امروز شنبه ۸ مرداد ۱۴۰۱، روند افزایشی دارد و سکه بار دیگر به کانال ۱۵ میلیون تومانی بازگشته است. نوسانات و سیگنال‌های موثر بر بازار طلا را بخوانید.

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، امروز در بازار طلا و سکه نوساناتی وجود داشت. سایت اتحادیه طلا و جواهر تهران، قیمت طلا را در لحظه تنظیم این خبر افزایشی اعلام کرده است. هر گرم طلای ۱۸ گرم اکنون یک میلیون و ۳۸۰ هزار و ۷۱۳ تومان داد و ستد می‌شود. این نرخ نسبت به روز کاری گذشته ساعت ۱۸، حدود ۱۳ هزار تومان بیشتر است.

اما قیمت سکه طرح جدید در این لحظه روند کاهشی دارد و به قیمت ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسیده است. سکه در هفته گذشته بین ۱۴ میلیون و ۸۵۰ تا ۱۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان نوسان داشت. اما روز پنجشنبه حدود ساعت ۱۸ همین قیمتی را داشت که در لحظه تنظیم این خبر اعلام شده است.

قیمت سکه طرح قدیم نیز اکنون روند نزولی دارد و به ۱۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسیده است. این نرخ با روز کاری گذشته تفاوتی ندارد.

البته شبکه اطلاع‌رسانی طلا، سکه و ارز، قیمت سکه طرح جدید (امامی) را در لحظه تنظیم این خبر ۱۵ میلیون و ۷۰ هزار تومان اعلام کرده. به این ترتیب سکه پس از مدت‌ها دوباره به کانال ۱۵ میلیونی بازگشته است.

به گزارش این سایت، سکه طرح قدیم (بهار آزادی) نیز ۱۴ میلیون و ۱۹۷ هزار تومان معامله می‌شود.

اقتصادنیوز نوشت: سکه‌بازان امروز بالاخره توانستند کانال ۱۵ میلیون تومان را تصرف کنند. ارزش ذاتی سکه امروز ۱۳ میلیون و ۲۷۰ هزار تومان بود و حباب سکه ۱۳ درصد بود.

نرخ اونس جهانی نیز در لحظه تنظیم این خبر افزایشی است و با قیمت ۱۷۶۶ دلار معامله می‌شود.

سیگنال‌های موثر بر قیمت طلا و سکه

به گزارش تجارت‌نیوز، در مدت اخیر بازارهای مالی از جمله طلا و سکه، تحت تاثیر مذاکرات وین و اخبار سیاسی قرار داشتند. امروز نرخ دلار افزایشی بود.

در این روزها نیز سیگنال‌هایی از مذاکرات هسته ای برای بازار دلار و به دنبال آن طلا و سکه ارسال شده است.

یک مقام ارشد کاخ سفید مدعی شد: مذاکرات برای حصول یک توافق جدید با ایران تقریبا کامل شده است اما این، مسئولیت ایران است که توافق را بپذیرد یا نه!

به نقل از ایسنا، برت مک گورک، هماهنگ‌کننده کاخ سفید در امور خاورمیانه و شمال آفریقا مدعی شده است، ایالات متحده باور ندارد که توافق هسته‌ای با ایران در حال حاضر احیا شود.

این در حالی است که برخی دیگر از مقامات آمریکایی به‌طور مکرر ادعا می‌کنند که توافق جدید با ایران روی میز قرار دارد و این جمهوری اسلامی است که باید تصمیم بگیرد این توافق را می‌پذیرد، یا نه.

قیمت دلار، طلا و سکه به چه سمتی می‌رود؟

مجتبی دیبا، کارشناس بازارهای مالی معتقد است، قیمت دلار، طلا و سکه در کوتاه‌مدت احتمالا نوسان اندکی داشته باشد و تغییرات شدید کاهشی و افزایشی آنها به انتشار اخبار مثبت یا منفی در مورد برجام بستگی دارد.

به گفته او، اکنون قیمت‌ها در محدوده ثابتی گرفتار شده‌اند؛ در نتیجه کف‌های آنها فرصت خرید و سقف‌ها، فرصت فروش هستند.

بازار طلا در انتظار مذاکرات وین

امید موسوی، کارشناس بازارهای مالی نیز به تجارت‌نیوز گفت: به دلیل تورم موجود در دنیا، احتمال ریزش اونس موجود است. اما در کشور با توجه به کاهش امید به نتیجه دادن مذاکرات وین، بازارهای مالی، مانند بازارهای طلا و سکه بازدهی دلاری خواهد داشت و تا پایان سال روند آن صعودی است.

کنترل بازارها با ارزپاشی و سرکوب قیمتی

پیش از این، علی طباطبائی، کارشناس بازارهای مالی به تجارت‌نیوز گفته بود: اکنون یکی از عوامل کنترل قیمت ارز در بازار آزاد یا توافقی، ارزپاشی بانک مرکزی است و ارتباطی با روند طبیعی بازار ندارد. بازارساز با روش کنترل عرضه و تقاضا، تنها به صورت موقت می‌تواند قیمت‌ها را کنترل کند.

او افزود: سیاستگذار تا زمانی می‌تواند به سرکوب قیمتی ادامه دهد که منابع کافی را برای ارزپاشی در اختیار داشته باشد. نهایتا دو تا سه ماه دیگر چنین امکانی وجود دارد.

به گفته طباطبائی، اما در صورتی که همین روال ادامه یابد و مذاکرات هسته ای در هاله‌ای از ابهام باقی بماند، حتی اگر اندکی هم به سمت و سوی عدم توافق پیش رود، دولت قیمت دلار را با سیاست ارزپاشی پایین نگه می‌دارد.

این کارشناس در مورد قیمت طلا و سکه نیز گفت: قیمت جهانی طلا احتمالا تا اوایل سال ۲۰۲۳ که مصادف با اوایل دی سال جاری است، دیگر ریزش سنگینی را تجربه نکند. پیش‌بینی می‌شود طلا در میان‌مدت، به خاطر تعدیل نسبی سیاست‌های انقباضی آمریکا، صعود مجددی را تجربه کند. اما در درازمدت روند طلای جهانی احتمالا نزولی خواهد بود.

او بیان می‌کند: اگر اتفاق عجیبی در بازار ارز کشور رخ ندهد و سیاست کنترل قیمتی ادامه یابد، احتمالا در میان‌مدت طلای داخلی نیز از نوسانات اونس پیروی می‌کند. به گونه‌ای که پس از ریزشی اندک، به صورت موقت در چند ماه آینده روند صعودی به خود بگیرد. اما در صورتی که اخبار منفی از مذاکرات، قیمت دلار را صعودی کند، سناریو ممکن است به صورت کامل عوض شود.

سیگنال‌های سیاسی و شاخص‌های کلان اقتصادی در بعد داخلی و بین‌المللی بر قیمت دلار، طلا و سکه اثرگذار هستند.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا