اقتصادی

چه خبر از قیمت طلا؟

طلا از ابتدای فوریه سال جاری حدودا پنج درصد رشد داشت و توانست روز پنج‌شنبه هفته گذشته پس از فراز و نشیب‌‌های بسیار به کانال ۱۹۰۰ دلار برسد. اما این فلز ارزشمند برای مدت زیادی در این کانال دوام نیاورد و با فشار فروش واردشده بر آن به کانال ۱۸۹۰ دلار بازگشت. علت اصلی رشد قیمت طلا در روز پنج‌شنبه، انتشار اخبار درگیری ارتش اوکراین و جدایی‌‌طلبان لوهانسک بود.

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، آیا ثبات قیمت طلا در هفته اول اسفند ادامه‌دار است؟

نایب رئیس دوم اتحادیه طلای تهران گفت: با توجه به اینکه ثبات قیمت دلار در آستانه مذاکرات ثابت باقی مانده پیش‎‌بینی می‌شود ثبات قیمت طلا در هفته آینده ادامه‌دار باشد.

محمد کشتی‌آرای توضیح داد: انس جهانی طلا تحت تاثیر تحولات اوکراین روند افزایشی پیدا کرد.البته علاوه بر آن افزایش نرخ تورم آمریکا در افزایش قیمت طلا بی‌تاثیر نیست. اکنون حباب سکه به ۱۵۰ هزار تومان رسید. این نشان می‌دهد تقاضا برای خرید سکه و مصنوعات طلا در شب عید کمتر از گذشته شده است.

او بیان کرد: دو سال است که در شب عید تقاضایی برای خرید طلا مشاهده نمی‌شود. پیش‌بینی می‌شود امسال هم شب عید تقاضایی برای خرید طلا وجود نداشته باشد.

قیمت طلا کاهش پیدا می‌کند؟


از سوی دیگر نادر بذرافشان، دبیر هیات مدیره اتحادیه طلا گفت: این روزها فروشنده سکه در بازار زیاد شده است. اینکه چرا در بازار فروشنده سکه و طلا زیاد است ممکن است به اتفاقا اخیر مذاکرات ارتباط داشته باشد.

او بیان کرد: با آن که در آستانه شب عید قرار داریم اما هیچ خریداری برای طلا و سکه وجود ندارد. پیش‌بینی می‌شود این ثبات قیمت طلا ادامه‌دار باشد.

فروشندگان طلا می‌گویند علی رغم کاهش قیمت طلا، حذف مالیات بر ارزش افزوده و پیش‌ رو بودن اعیاد رجب اما تقاضا برای خرید طلا در بازار فروکش کرد.

پیش‌تر محمد کشتی‌آرای نایب رئیس دوم اتحادیه طلای تهران گفت: بحران اوکراین بر قیمت نفت و انس جهانی اثرگذار است. همچنین نتیجه مذاکرات هم بر قیمت طلا در بازار ایران تاثیر دارد.

روزنامه دنیای اقتصاد درمورد نرخ طلا جهانی نوشته است:

پیش از این ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه اعلام کرده بود که قصد حمله به اوکراین را ندارد؛ اما چنانچه اوکراین حقوق جدایی‌طلبان را نقض کند، برای حمایت از گروه علیه اوکراین اقداماتی را انجام خواهد داد. هرچند اوکراین هرگونه درگیری با منطقه لوهانسک را رد کرده است، اما اخبار ضد و نقیض از درگیری ارتش این کشور و گلوله‌‌باران برخی مناطق لوهانسک موجب شد که طلا با رشد ۵/ ۱درصدی به قیمت ۱۹۰۰دلار برسد.

انتشار این اخبار تقریبا بر تمام بازارها به‌ویژه بازارهای ریسکی موثر بود. بازار رمزارزها با موج فروش از سوی معامله‌‌گران مواجه شد و بیت‌‌کوین با افت ۵/ ۷درصدی به کانال ۴۰هزار دلار رسید. بازار سهام آمریکا نیز با موج فروشندگان روبه‌رو بود و شاخص S&P ۵۰۰ با افت حدودا ۲درصد به ۴۳۸۰ واحد رسید.

اخبار درگیری اوکراین در روزهای اخیر برای بازار بسیار مهم بوده؛ به‌طوری‌که باقی عوامل موثر مانند گزارش هفتگی آمار بیکار آمریکا و دیگر عوامل بین‌‌‌‌المللی در چشم معامله‌‌گران چندان مهم به‌‌نظر نرسند. بر اساس گزارش آمار بیکاری آمریکا، تعداد بیکاران در این کشور نسبت به هفته گذشته حدود ۲۳هزار نفر بیشتر شده است.

افزایش آمار بیکاران در این هفته به این علت بوده که افراد تمایل بیشتری به دریافت تسهیلات اولین بیکاری داشته‌‌اند. تسهیلات اولین بیکاری نوعی بیمه بیکاری است توسط کارفرمایان پرداخت می‌شود و افراد می‌‌توانند یکبار از این تسهیلات استفاده کنند. با توجه به آمار این هفته، کمی از سرعت رشد اقتصادی آمریکا و اشباع بازارکار این کشور کاسته شده است. رشد اقتصادی آمریکا در دوران بهبود پساکرونا و ترمیم بازار کار این کشور یکی از معضلاتی است که موجب افزایش تورم ایالات متحده شده است. تورم این کشور در ماه ژانویه ۲۰۲۲ حدود ۵/ ۷ درصد بود.

اما آمریکا تنها کشوری نیست که با تورم کم‌‌سابقه دسته و پنجه نرم می‌‌کند. ناحیه اروپا که متشکل از ۱۹ کشور اروپایی است در ماه ژانویه تورم ۱/ ۵درصدی را به‌طور میانگین تجربه کرده است.

انگلستان نیز در این ماه با تورم ۵/ ۵درصدی روبه‌رو بوده که از مارس سال ۱۹۹۲ تاکنون بی‌‌سابقه بوده است. انرژی بزرگ‌ترین متهم تورم در سطح جهان است. قیمت حامل‌‌های انرژی در آمریکا ۲۷درصد و در ناحیه اروپا ۵/ ۲۸درصد در ماه ژانویه رشد داشته است.

درگیری روسیه و اوکراین بر کدام بازار تاثیر بیشتری دارد؟


تحلیلگران پیش‌‌بینی می‌‌کنند مهم‌ترین بازاری که از درگیری میان روسیه و اوکراین تاثیر خواهد پذیرفت، بازار انرژی خواهد بود. علت این امر آن است که بازار انرژی اروپا به‌ویژه بازار گاز طبیعی به‌‌شدت به واردات از روسیه وابسته است و مهم‌ترین تهدید دولت آمریکا برای جلوگیری از حمله روسیه به اوکراین، تحریم شرکت‌های نفتی و گازی این کشور است که موجب می‌‌شود عرضه حامل‌‌های انرژی در سطح جهان به‌‌شدت تحت تاثیر کاهش عرضه روسیه قرار گیرد.

به همین منظور دولت آمریکا برای جلوگیری از افزایش بی‌‌رویه قیمت انرژی در سطح جهان و به تبع آن جلوگیری از رشد تورم، در ذخایر استراتژیک گاز طبیعی خود را رو به اروپا گشوده و از هفته گذشته درحال صادرات حجم انبوهی از گاز طبیعی به اروپا است. بازار نفت نیز ظاهرا به این اقدام دولت آمریکا واکنش داده و با خروج از کانال ۹۰دلاری، در کانال ۸۰دلاری معامله می‌‌شود.

به نظر می‌‌رسد که درصورت بروز هرگونه تنش جدی میان اوکراین و سوریه، بازارها به‌‌شدت به این اقدام واکنش نشان‌‌ دهند و در این میان بازار نفت و بازار طلا، از حساس‌‌ترین بازارها به این اقدام هستند.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا