اقتصادی

قیمت لیر امروز ۳ بهمن ۱۴۰۰

قیمت لیر ترکیه امروز یکشنبه سه بهمن ماه در میانه معاملات روز کاهش کمتر از یک درصدی داشت. هر لیر ترکیه با قیمت دو هزار و ۴۰ تومان معامله شد.

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، امروز یکشنبه سه بهمن ماه قیمت لیر ترکیه در میانه معاملات روز افت ۰٫۴۹ درصدی را تجربه کرد و به قیمت دو هزار و ۴۰ تومان رسید.

نرخ بهره واقعی در ترکیه

در پی سیاست‌های اقتصادی دولت ترکیه در ماه‌‌‌های اخیر، لیر شاهد کاهش شدید ارزش خود در دوره‌‌‌ای کوتاه بود؛ امری که موجب شد بسیاری از شهروندان ترکیه‌‌‌ای به دنبال کاهش ارزش پول ملی آن کشور در تکاپوی تبدیل دارایی‌‌‌های نقد خود به ارزهای خارجی و دارایی‌‌‌های امن‌تر مانند طلا و رمزارزها باشند.

این موضوع ریزش بی‌سابقه لیر را رقم زد و بسیاری را شگفت‌زده کرد.

با وجود این موضوع رئیس‌‌‌جمهور این کشور با رونمایی از طرح خود مبنی بر جبران زیان ارزی ناشی از نگهداری سپرده‌‌‌ به لیر، توانست این ریزش را تا حدی تعدیل کند.

کاهش پنج درصدی نرخ بهره از ماه سپتامبر تا دسامبر و منفی شدن نرخ بهره واقعی عامل تبدیل دارایی‌های لیری به ارزهای و دارایی مطمئن‌تر شد.

همین امر موجب افزایش تقاضا برای ارزهای خارجی در این کشور شد. در واقع نااطمینانی ناشی از کاهش نرخ بهره، ‌‌‌چماق فراری دادن سرمایه‌‌‌ از ترکیه بود.

با این حال سیاست جدید دولت ترکیه این است که بانک‌های دولتی این کشور برای جذب سرمایه‌‌‌های ارزی مشتریان به طرح حفاظت از سپرده‌‌‌های لیر، ‌‌‌به گفت‌وگو و چانه‌زنی با مشتریان می‌‌‌پردازند و سعی دارند آنها را به تبدیل سپرده‌‌‌هایشان به لیر متقاعد کنند.

دولت ترکیه نیز در همین جهت سقف سود سپرده پرداختی را برداشته است و بانک‌ها با ابزار نرخ بهره بالاتر سعی در جذب مشتریانشان دارند. بر اساس گزارش‌ها این نرخ بهره اضافی بین سه تا پنج درصد بالاتر از نرخ بهره ۱۴‌درصدی فعلی است.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا