اقتصادی

قیمت لیر امروز ۱۰ بهمن ۱۴۰۰

قیمت لیر ترکیه امروز یکشنبه ۱۰ بهمن ماه در ساعات میانی معاملات نوسان چندانی نداشت. هر لیر ترکیه همچنان با قیمت دو هزار و ۵۰ تومان معامله می‌شود.

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، امروز یکشنبه قیمت لیر ترکیه در ساعات میانی معاملات کاهش ۰٫۴۹ درصدی داشت. قیمت لیر در ساعات میانه معاملات روز به دو هزار و ۵۰ تومان رسید.

هر لیر ترکیه در روز مشابه سه ماه گذشته، یعنی ۱۰ آبان ماه با رقم دو هزار و ۹۸۰ تومان معامله شد، که در مقایسه با امروز افزایش ۳۰٫۸۷ درصدی معادل ۹۲۰ تومانی را تجربه کرده است.

بر اساس گزارش دنیای اقتصاد، پس از اعلام تورم سالانه ترکیه، ادوغان رئیس مرکز آمار این کشور را برکنار و رئیس جدید این نهاد را معرفی کرد.

مرکز آمار ترکیه نرخ تورم ترکیه در ماه دسامبر را ۳۶٫۱ درصد اعلام کرد که نسبت به ماه قبل رشد بیش از ۲۱‌ درصدی نشان می‌‌‌داد.

این آمار به آن معناست که تورم ترکیه به سطحی بی‌‌‌سابقه در ۱۹ سال گذشته رسیده است که خبر خوبی برای اردوغان نیست.

اردوغان بارها نارضایتی خود را از بالابودن سطح نرخ بهره این کشور اعلام کرد. او بیان می‌کند که نرخ بهره بالا بزرگ‌ترین مانع توسعه اقتصاد ترکیه به شمار می‌رود.

زئیس جمهور ترکیه نرخ بهره پائین را یکی از الزامات برنامه‌‌‌هایش برای رونق تولید، ایجاد اشتغال و افزایش صادرات اعلام می‌کند.

کاهش ارزش لیر همراه با افزایش قیمت

همچین بارها از چین به عنوان الگوی صادراتی خود نامبرده است، ‌‌‌الگویی که به نظر نمی‌رسد تقلید از آن ریشه در واقعیت داشته باشد.

این کاهش ارزش لیر افزایش قیمت‌ها را درپی داشت و موجب شد پیش‌بینی‌‌‌های بانک مرکزی ترکیه از شاخص قیمت‌ها دستخوش تغییراتی بشود.

این تغییرات به گونه‌ای است که تورم را در پایان سال ۲۰۲۲ معادل ۲۳٫۲ درصد، در سال ۲۰۲۴ معادل پنج درصد پیش‌بینی کرد.

با این حال اردوغان که اهداف سیاسی و انتخاباتی خود را در کاهش نرخ بهره دنبال می‌کند، روز گذشته در اظهاراتی بار دیگر بر سیاست‌های قبلی‌‌‌اش پافشاری کرد و گفت: «نرخ بهره را کاهش می‌دهم. بدانید که نرخ تورم نیز بیشتر کاهشی می‌شود.»

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا