اقتصادی

قیمت لیر امروز دوشنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۰

ظهر امروز ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ قیمت لیر با ۱۰ تومان افزایش نسبت به قیمت ابتدایی صبح در بالاترین نرخ ۱۹۷۰ تومان معامله شد.

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، قیمت لیر که در اوایل روز ۱۹۶۰ تومان تعیین شده بود، ظهر امروز ۱۸ بهمن‌ماه در بالاترین نرخ با ۱۰ تومان افزایش ۱۹۷۰ و در پایین‌ترین نرخ ۱۹۵۰ تومان معامله شد.

اعتراضات جدید در ترکیه

به نوشته وبگاه «احوال» به نقل از وبگاه «دووار» تظاهراتی در استان «ازمیر» در غرب و استان‌های «دیاربکر» و «ماردین» در جنوب شرقی ترکیه برگزار شد و جمعیت قبوض برق و ارز خارجی خود را به نشانه اعتراض حمل کردند.

اعتراضات زمانی آغاز شد که مصرف کنندگان و مشاغل با افزایش قیمت برق بین ۵۰ تا ۱۰۰ درصد در اول ژانویه همراه با افزایش قبوض گاز طبیعی آسیب دیدند. بر اساس داده‌های دولتی که اوایل ماه جاری فاش شد، نرخ تورم سالانه در ترکیه به بالاترین میزان در دو دهه گذشته یعنی ۴۸.۷ درصد افزایش یافته که فشار بر جمعیت را افزایش داده است.

به نوشته این منبع خبری، در منطقه قزل تپه ماردین، جمعیت شعار می دادند: «اردوغان استعفا» و «حکومت کناره گیری.»

بنابر اعلام این سازمان، شماری از مردم پس از حمله به خودروهای پلیس بازداشت شدند. حزب مخالف کارگران ترکیه (TİP) با انتشار بیانیه ای مقابل ساختمان شرکت توزیع برق گدیز، تظاهرات در استانبول را رهبری کرد.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در ماه دسامبر اعلام کرد که حداقل دستمزد ترکیه در سال ۲۰۲۲، ۵۰ درصد افزایش خواهد یافت تا به جبران هزینه‌های زندگی کمک کند.یکی از نمایندگان این حزب با اشاره به اینکه هدیه دولت اردوغان به مردم ترکیه افزایش قیمت برق بوده است، گفت: «کاخ ریاست جمهوری ترکیه در حال به دست آوردن ثروت است و ما بهای آن را می‌پردازیم. افزایش حداقل دستمزد عملاً بی معنی شده است.»

لیر ترکیه از ابتدای سپتامبر، زمانی که بانک مرکزی با وجود افزایش تورم شروع به کاهش نرخ بهره کرد، ۳۷ درصد در برابر دلار کاهش یافته است.

بر اساس گزارشی که اخیرا توسط شهرداری استانبول منتشر شده، هزینه زندگی در این شهر که پر جمعیت‌ترین شهر ترکیه به شمار می‌آید و یک ششم جمعیت این کشور در آن زندگی می‌کنند در مقایسه با سال گذشته دو برابر شده است.

اردوغان چندی قبل وزیر اقتصاد این کشور را برکنار کرده و «نورالدین نباتی» را به عنوان وزیر اقتصاد جدید ترکیه معرفی کرد.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا