اقتصادی

قیمت لیر ترکیه ۲۰ دی ۱۴۰۰/ لیر به قیمت ۲ هزار تومان نزدیک می‌شود؟

امروز دوشنبه ۲۰ دی ماه در میانه معاملات روز، قیمت هر لیر ترکیه تغییر نسبت به روز گذشته تغییری نداشت و با قیمت هزار و ۹۷۰ تومان معامله شد.

به گزارش روندبازار به نقل از تجارت‌نیوز، قیمت لیر ترکیه دوشنبه ۲۰ دی ماه در مقایسه با آخرین معاملات روز یکشنبه تغییری نداشت. امروز لیر با قیمت هزار و ۹۷۰ تومان در بازار معامله شد.

هر لیر ترکیه در روز مشابه سه ماه گذشته، یعنی ۱۹ مهر ماه با رقم سه هزار و ۱۴۰ تومان معامله شد، که در مقایسه با امروز کاهش ۳۷٫۲ درصدی معادل هزار و ۱۷۰ تومانی را تجربه کرده است.

طی سه روز گذشته ارزش لیر ترکیه در برابر دلار آمریکا ثابت مانده، هر دلار آمریکا در ترکیه برابر ۱۳٫۸ معامله می‌شود.

لیر در سال گذشته میلادی و به‌خصوص در ماه‌های نوامبر و دسامبر ۴۴ درصد از ارزش خود را از دست داد و در مقطعی هر دلار در برابر ۱۸ لیر معامله شد.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز در ماه دسامبر شاخص قیمت نقطه‌به‌نقطه تولیدکننده ۱۹.۰۸ درصد افزایش و به رقم سالانه ۷۹.۸۹ درصد افزایش یافت که این موضوع نشان دهنده افزایش هزینه واردات در نهایت کاهش ارزش لیر است.

تحلیلگران اقتصادی عقیده دارند که نرخ سود بانکی باید به سرعت و به‌شدت افزایش یابد وگرنه تورم سالانه ممکن است تا ماه مارس به ۴۰ تا ۵۰ درصد افزایش یابد.

همچنین بانک مرکزی ترکیه اعلام کرده که عوامل موقتی باعث افزایش قیمت‌ها در بازار این کشور شده، پیش‌بینی کرده که تورم در کوتاه مدت روندی پرنوسان را در ترکیه دنبال خواهد کرد.

اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه از استراتژی کاهش نرخ بهره در زمان افزایش تورم پیروی کرده که با اصول اخلاقی اقتصادی در تضاد و جایگزینی برای بانک مرکزی درباره مخالفت با کاهش نرخ بهره است.

بر اساس گفته‌های وی نرخ‌های بهره پایین در میان تورم بالا منجر به فروش ارز توسط مردم می‌شود. در ماه نوامبر، زمانی که ترکیه هزینه‌های استقراض را برای سومین ماه متوالی کاهش داد، لیر با وجود افزایش تورم تضعیف شد.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا