اقتصادی

هشدار اقتصاددانان درباره قیمت لیر / عمیق‌تر شدن بحران اقتصادی ترکیه

قیمت لیر ترکیه امروز پنج‌شنبه ۱۶ دی ماه نسبت به آخرین معامله روز چهارشنبه تغییری نداشت، همچنان با قیمت دو هزار و ۹۰ تومان در بازار معامله می‌شود. چه آینده‌ای در انتظار ترکیه است؟

به گزارش روندبازار، قیمت لیر ترکیه امروز پنج‌شنبه نسبت به آخرین معاملات روز چهارشنبه تغییری نداشت و با قیمت دو هزار ۹۰ تومان معامله می‌شود. اما به گفته کارشناسان اقتصادی باید منتظر افت بیشتر قیمت لیر در بازارهای مالی باشیم.

هر لیر ترکیه در روز مشابه هفته گذشته، یعنی ۹ دی ماه با رقم دو هزار ۲۸۰ تومان معامله شد، که در مقایسه با امروز افت ۸٫۳۳ درصدی معادل ۱۹۰ تومان را تجربه کرده است.

به گفته رئیس مرکز پژوهش ایران و ترکیه، اقتصاد کشور ترکیه در هفته‌های گذشته با دو مشکل کاهش ارزش لیر و تورم مواجه شده است.

جلال ابراهیمی با اشاره به طرح‌های اجرایی ترکیه برای مقابله با گران فروشی می‌گوید: با افزایش تورم در ترکیه برخی از مواد خوراکی بین ۱۵ تا ۲۵ درصد افزایش قیمت داشته‌اند. در این بین برخی از توزیع کنندگان مواد اولیه ترجیح می‌دهند که برای مقابله با تورم کالاهای خود را به قیمت روز عرضه کنند.

هشدار اقتصاددانان درباره ارزش لیر

رییس مرکز پژوهش ایران و ترکیه با بیان اینکه دولت ترکیه انتظار داشت با ابلاغ بسته‌های جدید، قیمت کالاها معکوس شود، توضیح می‌دهد: تنها در فروشگاه‌های زنجیره‌ای که کالاها بین ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش قیمت داشتند، در سایر فروشگاه‌ها نرخ کالاها هیچ تغییری نداشته است.

وی تاکید می‌کند: البته برخی فعالان اقتصادی ترکیه پیش‌بینی می‌کنند که در صورت ثابت ماندن نرخ دلار برای سه ماه، کاهش قیمت برخی کالاها آغاز شود.

ابراهیمی در ادامه می‌گوید: قرار است از ابتدای ژانویه حداقل دستمزد ۴۲۵۳ لیر در هر ماه اجرایی شود. با حساب قیمت روز پیش‌بینی می‌شود اگر نرخ دلار در محدوده ۱۳ باقی بماند، قیمت‌ها حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش پیدا کند.

به گفته وی، نرخ سپرده‌های بانکی در ترکیه نیز به ۱۸ درصد رسیده و در بانک‌های خصوصی این رقم بیشتر نیز شده است و بهره بانکی در برخی بانک‌ها به ۳۰ درصد نیز رسیده است.

خبرگزاری رویترز نیز در نظرسنجی از ۱۳ اقتصاددان نوشته است که نرخ تورم ترکیه ۳۰٫۶ درصد افزایش یابد. تورم این کشور در سال ۲۰۲۱ در محدوده ۲۶٫۴ تا ۳۷٫۳ درصد نوسان کند.

به گفته این اقتصاددانان اگر رجب طیب اردوغان در سیاست‌های خود تغییر ایجاد نکند، ارزش لیر ترکیه در برابر دلار کاهشی می‌شود و ممکن است به محدود ۲۰ الی ۲۵ نیز برسد.

در نتیجه فشارهای رئیس‌جمهوری بر بانک مرکزی برای کاهش نرخ سود بانکی، ارزش لیر در برابر ارزهای خارجی کاهش یافته و تورم در ماه‌های اخیر به حدود ۲۰ درصد رسیده بود.

منبع
تجارت‌نیوز

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا