اقتصادی

احتمال افزایش ۶۰ درصدی قیمت مرغ/ مرغ نیمایی از چه زمانی توزیع می‌شود؟

«باید از هفته آینده با قیمت کنونی مرغ خداحافظی کنیم.»؛ این بخشی از صحبت‌های مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران است. بر اساس اعلام حبیب اسدا…نژاد قیمت مرغ‌ از هفته آینده احتمالاً ۶۰ درصد افزایش یابد.

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، هفته گذشته مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی از عرضه مرغ نیمایی از روز شنبه، ۲۸ خرداد، خبر داد. او عنوان کرد که با تغییر منشا تأمین ارز، قطعا دوباره قیمت مرغ در بازار افزایش می‌یابد. چراکه با توجه به افزایش هزینه‌های تأمین نهاده‌ها، می‌توان گفت که قیمت مرغ نیمایی ۶۰ درصد با قیمت فعلی آن در بازار فاصله دارد.

در شرایطی قرار است ارز ترجیحی برای مرغ حذف شود که در همین شرایط هم مرغ‌های دولتی بدون مشتری مانده‌اند. از زمانی که دولت نرخ رسمی این محصول را در هر کیلو ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان اعلام کرد، بیشتر مشتریان بازار را ترک کرده‌اند. تا جایی که برخی خرده‌فروشی‌ها برای فروش محصول قیمت مرغ را تا ۳۷ هزار تومان هم تعدیل کرده‌اند.

عرضه مرغ نیمایی از هفته جاری


در حالی که قرار بود از شنبه هفته جاری مرغ نیمایی وارد بازار شود، اما خبری از این اتفاق نشد. بر این اساس مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران در گفتگو با تجارت‌نیوز زمان عرضه مرغ نیمایی را اعلام کرد.

حبیب‌ اسدا…نژاد تشریح کرد: جوجه‌ریزی بعد از ۲۱ اردیبهشت‌ماه با ارز نیمایی صورت گرفت. بنابراین مرغ زنده و گوشت مرغی که از یک هفته دیگر وارد بازار می‌شود، با ارز نیمایی باید محاسبه شود.

او درباره تأثیر این اتفاق بر قیمت مرغ در بازار توضیح داد: قیمت تمام‌شده مرغ‌هایی که از هفته آینده وارد بازار می‌شوند حدود ۲٫۵ برابر قیمت‌های قدیم و ۶۰ درصد بالاتر از نرخ‌های کنونی است. بر همین اساس ما امیدوارم دولت یک تصمیم منطقی هم برای تولیدکننده و هم برای مصرف‌کننده بگیرد تا شاهد آسیب کمتر به بازار مصرف و تولید باشیم.

وی افزود: خواسته صنف مرغداران این است که دولت از محل اصلاح نظام یارانه‌ای (معادل ریالی ۹ میلیارد دلار) از صنعت حمایت کند. طوری‌که از این محل یا مابه‌التفاوتی به‌صورت نقدی در اختیار بخش تولید قرار دهد یا اینکه مبلغی را به تجار بدهد تا ۴٠ تا ۵٠ درصد نهاده با قیمت قدیم عرضه شود و جلو زیان مرغدار گرفته شود.

اما آیا افزایش قیمت مرغ به معنای عرضه این محصول با نرخ‌های بالاتر از ۱۰۰ هزار تومان است؟ اسدا…نژاد در پاسخ به این پرسش تأکید کرد: خیر فعلا مرغ با همان قیمت مصوب توزیع می‌شود؛ اما با این سیاست تولیدکنندگان زیان هنگفتی می‌کنند.

در حال حاضر با توجه به اینکه قیمت مرغ در بازار پایین تر از نرخ مصوب (۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان) است؛ اما همچنان بازار خالی از مشتری مانده است. مشخص نیست با عرضه مرغ با ارز نیمایی چه سرنوشتی در انتظار بازار را می‌کشد؟ آینده‌ای که ممکن است با عدم اقبال مردم به نابودی تولید ختم شود.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا