کسب و کار

قیمت مصوب مصالح دیوارچینی بلوک سبک و آجر در سال ۱۴۰۲

چکیده : قیمت مصوب بلوک ساختمانی، آجر، پوکه و سایر مصالح ساختمانی در آغاز سال ۱۴۰۲ چقدر است؟

بنابر جدیدترین اطلاعات رسیده از مصالح فروشان و بازار مصالح ساختمانی، قیمت مصوب مصال دیوارچینی مانند بلوک سبک ساختمانی و آجر تا ۳۰ درصد افزایش قیمت در فروردین ۱۴۰۲ داشته اند.

به گزارش بتن آلوکا و طبق اطلاعات این سایت فروش مصالح دیوارچینی، قیمت هر عدد بلوک ساختمانی به طور متوسط حدود ۴۰۰۰ تومان گران شده است. قیمت آجر نیز به بیش از ۱۲۰۰۰ هزار تومان در هر عدد رسیده است. اگرچه این مقدار در هر عدد و پروژه های کوچک چندان چشمگیر نیست، اما نشان دهنده رشد با شیب تند مصالح ساخت و ساز در ابتدای سال ۱۴۰۲ است.

قیمت بلوک سبک ساختمانی در تهران در سال ۱۴۰۲ به‌طور میانگین ۱۲۰۰۰ تومان برای بلوک استاندارد و با کیفیت معامله می شد. اما در جدیدترین استعلام قیمت، اکنون شاهد قیمت های ۱۷۰۰۰ تومان بالا برای همان بلوک هستیم. اکنون مشتری مصالح دیوارچینی زیاد است و ساخت و ساز رونق زیادی دارد و تاثیر افزایش قیمت ها بسیار ملموس تر از گذشته است.

پیش‌تر، آلوکا اعلام کرده بود که با وجود رشد صادرات پوکه ی معدنی، قیمت مصالح دیوارچینی نظیر بلوک و آجر، رشد چندانی را در سال ۱۴۰۱ شاهد نبودند و تقریبا رکود بود، اما امثال و در همان ابتدا، قیمت یک تریلی پوکه ی معدنی از ۳ میلیون تومان به ۱۰ میلیون تومان رسید و این مورد باعث انفجار قیمت ها شد.

گرانی بلوک های پوکه ای با وجود جایگاه برتر ایران در استخراج پوکه

به عقیده کارشناسان، بالا بودن هزینه‌های تولید، صادرات بی‌موقع و نبود نظارت بر تامین نیاز داخلی، موجب گرانی پوکه ی معدنی شده است، در حالی که طبق آمارها، ایران در استخراج و صادرات پوکه ی معدنی یکی از رتبه های برتر خاورمیانه و جهان را دارد و آذربایجان شرقی در تولید پوکه معدنی در ایران مقام اول را دارا است اما قیمت پوکه معدنی تبریز بسیار افزایش یافته است.

اما این روزها اگر سری به معادن فروش پوکه معدنی در سطح این استان بزنید قیمت‌های سرسام‌آور را متوجه می‌شوید، قیمت‌هایی که بسیار غیر‌واقعی هستند و در نبود نظارت، از سوی واسطه‌گران و دارندگان معادن اعمال می‌شود و تولیدکننده بهره‌ چندانی از این قیمت‌ها ندارند و تحت فشار، مجبور به قبول آن هستند.

رونق صادرات پوکه، باعث عدم توجه به مشتری داخلی شده است به‌طوری که تولید کنندگان داخلی نظیر تولیدکنندگان بلوک و آجر که پوکه معدنی از مصالح پایه و ملزومات تولید آنها است در صف طولانی خرید پوکه با قیمت چند برابری هستند!

در واقع دارندگان معادن با همکاری چند دست واسطه‌گری، پوکه را با نرخ‌های گزاف به دست مردم در کشور می‌رسانند و در نبود نظارت، سودهای کلان به جیب می‌زنند.

گزارش میدانی از بازار مصالح ساختمانی حاکی از آن است که قیمت مصالح دیوارچینی از پوکه گرفته تا بلوک و قیمت آجر سبک تبریز ، سیمان، آهن و همه در بازار گران است و قدرت خرید بخشی از مردم بدین ترتیب کاهش یافته است.

گزارش‌ از منطقه ۱۹ تهران به عنوان یکی از مناطق جنوب پایتخت نشان می‌دهد قیمت یک تریلی پوکه معدنی تا ۱۰ میلیون تومان هم معامله می شود. ‌بقیه مصالح هم در نبود نظارت‌ها گران شده است، و همین امر قدرت خرید مردم را کاهش داده است.

قیمت سایر مصالح دیوارچینی در انواع مختلف به طور کامل اینجا قابل مشاهده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد این قیمت‌ها نسبت به هفته‌های اخیر‌ بیشتر شده است، در این بین پوکه، رشد قیمت بیشتری داشته است، چون معادن، به مشتری با نرخ مخصوب نمی‌فروشند.

اصلا کا‌ری ندارند نرخ مصوب چیست و هر قیمتی که خودشان بخواهند می‌فروشند و معدن به معدن قیمت ها متفاوت است و در چنین شرایطی فروشنده‌ها به دلخواه قیمت می‌دهند. در نتیجه قیمت بلوک و قیمت آجر و…با شیب تند، افزایش پیدا می کند. 

زمانی که نیاز تولیدکنندگان‌ به راحتی تامین نمی‌شود و معادن بدون توجه به نیاز داخل، اقدام به صادرات می‌کنند، نتیجه همین افزایش قیمت ها می شود البته افزایش قیمت دستمزد، نگهداری، تعمیرات خط تولید و بالا بودن هزینه‌های تولید از عوامل اصلی گرانی محصول است. در کل تاثیرات شدید تورم را نباید نادیده گرفت.

بنابراین گزارش در حالی که شرایط بسیار مطلوب تولید و تامین مواد پایه تولید را در کشور داریم، قیمت‌ مصالح ساختمانی در بازار بیش از حد گران شده است و می توان با نظارت‌های بیشتری بر بازار و نیز اعمال سیاست‌های درستِ صادرات، قیمت را کنترل کرد و انتظارات مردم را برآورده کرد.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا