اقتصادی

قیمت موبایل ۷ اردیبهشت ۱۴۰۱/ چرا واردات آیفون ممنوع شد؟

قیمت انواع گوشی‌های موبایل سامسونگ، اپل و شیائومی را در بازار امروز چهارشنبه پنجم اردیبهشت ۱۴۰۱، مشاهده می‌کنید.

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، در جدول‌های زیر، قیمت موبایل در بازار امروز پنجم اردیبهشت (در مورد تمامی مدل‌هایی که دارای گارانتی معتبر هستند)، با همان قیمت مصوب شرکت گارانتی آورده شده است.

البته قیمت یک مدل با گارانتی‌های مختلف نیز ممکن است تفاوت‌هایی داشته باشد.تمامی مدل‌ها، دارای نسخه بدون گارانتی نیز هستند که در بازار با قیمتی ارزان‌تر به فروش می‌رسند. قیمت‌ها از سایت زومیت هستند.

قیمت گوشی آیفون 7 اردیبهشت 1401
قیمت گوشی سامسونگ 7 اردیبهشت 1401
قیمت گوشی شیائومی 7 اردیبهشت 1401

به نقل از تسنیم، موضوع واردات گوشی تلفن همراه لوکس در روزهای اخیر بار دیگر، توجهات را به خود جلب کرده است.

اعلام خبر توقف واردات گوشی‌های آیفون از شهریورماه سال جاری از سوی «علی خضریان»، سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی، یک بار دیگر تنور اظهار نظرات در این رابطه را داغ کرد و برخی افراد با تمسک به آن سعی داشتند بار دیگر نام خود را مطرح کنند؛ تا جایی که «محمدجواد آذری جهرمی» وزیر سابق ارتباطات این طرح را «کمونیستی» خواند.

فارغ از حواشی ایجاد شده، ایجاد محدودیت در واردات گوشی‌های لوکس در دولت گذشته نیز مطرح شد و برخی از مسئولان وقت کشور نیز اجرای آن را به منظور مدیریت بهینه منابع ارزی لازم دانستند اما دولت پس از فشار رسانه‌ای منتقدان، در نهایت از اجرای آن منصرف شد.

مقام معظم رهبری نیز در دیدار با هیئت دولت در شهریورماه ۱۳۹۹ به این موضوع پرداخته بودند و بابت اختصاص منابع ارزی به واردات کالاهای لوکس و به طور ویژه موبایل‌های گران‌قیمت به دولت تذکر جدی دادند: «واردات بی‌رویه باعث شکایت مکرر تولیدکنندگان شده است؛ گاهی اوقات این واردات، صرف کالاهای لوکس می‌شود یعنی هیچ نیازی به آن نیست.

این خیلی خطرناک است؛ اخیراً شنیدم که برای واردات یک نوع گوشی لوکس آمریکایی در سال ۹۸ حدود نیم میلیارد دلار مصرف شده است که البته دولت باید جلوی آن را بگیرد.»

رصد محتواهای منتشر شده در فضای مجازی نشان می‌دهد برخی از منتقدان، انگیزه اصلی از طرح‌هایی همچون ایجاد محدودیت در واردات گوشی‌های گران‌قیمت را «تنگ‌نظری» و «ناآشنایی و مخالفت با تکنولوژی‌‌های نوین و فناوری‌های جدید» تعبیر می‌کنند که نهایتاً تنها منجر به ایجاد التهاب در بازار موبایل می‌شود؛ اما موافقان چه می‌گویند و چرا تأکید دارند که بایستی واردات گوشی‌های گران‌قیمت محدود شود؟

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا