اقتصادی

قیمت نفت روند افزایشی خواهد داشت

نماینده اسبق ایران در اوپک می‌گوید شهادت سلیمانی و یارانش اثرات روانی خود را در بازار انرژی نشان داد و اکنون پاسخ ایران تعیین می‌کند که نوسانات بازار انرژی تا کجا ادامه خواهد یافت. او معتقد است بهترین پاسخ اقتصادی به تروریسم دولت آمریکا جدا کردن اقتصاد کشور از درآمدهای نفتی است

امیرعباس آزرم‌وند- شهادت قاسم سلیمانی و یارانش حالا زخمی عمیق بر جان ایران به جا گذاشته است.در حالی که ایران عزادار از دست دادن شریف ترین فرزندانش است، بازارهای جهانی نیز تحت تاثیر اتفاق بزرگ، با تغییراتی معنادار مواجه شدند. بازار نفت و طلا حالا با افزایش قیمت روبرو شده اند و بورس های معتبر نیز ریزشی اشکار را توجه کرده اند . 

 حالا معادلات مهمترین بازار جهان یعنی نفت به هم ریخته است و معتبرترین مراکز پژوهشی و کارشناسی در صدد تجدید مطالعات خود درخصوص وضعیت قیمت نفت در سال میلادی تازه هستند.درست در اولین ساعات انتشار خبر شهادت سردار سلیمانی ، قیمت نفت در بازارهای جهانی با افزایشی سه دلاری مواجه شد و سئوال مهم برای دست اندرکاران و سیاستگذاران این است؛آیا قیمت نفت همچنان در حال افزایش است؟

 در همین رابطه سید محمد علی خطیبی، نماینده اسبق ایران در اوپک و معاون سابق وزیر نفت، در رابطه با تاثیر شهادت قاسم سلیمانی بر بازارهای جهانی نفت تصریح کرد: خاورمیانه و خلیج فارس به عنوان یکی از منابع مهم تامین انرژی در جهان شناخته می‌شود و به همین دلیل تحولات و تنش‌های این منطقه بر کل جهان اثرگذار خواهد بود. از این رو  هر اتفاقی در این منطقه می‌افتد توجه کشورهای مختلف را در پی دارد.

او ادامه داد: حمله جنایتکارانه ایالات متحده که منجر به شهادت حاج قاسم سلیمانی و همراهانش شد نیز به تنش‌های بیشتر می‌انجامد و همین امر سبب شد تا بازار نفت و انرژی جهان زودتر از هر بخش دیگری پالس روانی این اتفاق را دریافت کند و موجب افزایش قیمت در روز گذشته در بازارهای جهانی شد.

این کارشناس بازار جهانی نفت با اشاره به وضعیت فعلی خاورمیانه گفت: در حال حاضر تاثیر روانی این اقدام ایالات متحده بر بازارهای جهانی اثر گذاشته اما چنانچه این اثر روانی با یک واقعیت ملموس و فیزیکی همزمان شود آن‌گاه قیمت انرژی افزایشی چشمگیر و شدید خواهد داشت که قبل از همه مصرف‌کنندگان غربی را دچار مشکل کرد.

خطیبی در رابطه با عوامل محسوس و فیزیکی اثرگذار بر بازار جهانی انرژی خاطرنشان کرد: عوامل ملموس یعنی پاسخی که جمهوری اسلامی به اقدام امریکا می‌دهد. طبیعی است که چشم جهان خیره به این نقطه مانده است و همین فشار سیاسی و روانی سبب می شود روند قیمت ها در بازار افزایشی باشد، این اتفاق سبب می شود مصرف کنندگان انرژی به ویژه در کشورهایی که منابع نفت و گازی ندارند مجبور به پرداخت هزینه‌های بیشتری شوند و حتی به گسترش نارضایتی در کشورهای غربی هم منجر می‌شود.

سید محمد علی خطیبی، نماینده اسبق ایران در اوپک

سفیر اسبق ایران در اوپک در پاسخ به سوالی مبنی بر احتمال پاسخگویی ایران گفت: البته چند و چون پاسخگویی ایران در حوزه اقتصاد و نفت نخواهد بود و به همین دلیل من اطلاعات کافی از این مساله ندارم. با این حال هر کنشی با واکنشی همراه می‌شود و طبیعی است ایران این حق را برای خود دارد که پاسخ دهد. حال یا این پاسخ مستقیما به امریکا خواهد بود و شاید هم نسبت به متحدان این کشور باشد. با این حال پاسخ ایران اگر درگیری در منطقه را به همراه داشته باشد بازار جهانی به هم خواهد ریخت. غربی‌ها هم اگر تمایل دارند مصرف کنندگان هزینه بیشتری برای انرژی نپردازند باید دست از زورگویی بردارند و امریکا را هم از بی پروایی و جسارت بر حذر دارند.

معاون اسبق وزیر نفت در رابطه با میزان فروش نفت ایران پس از شهادت قاسم سلیمانی گفت: در بخش فروش نفت مشکل اصلی ما تحریم و تهدید است چرا که مشتریان ما زیر فشار مستقیم امریکا هستند و ایالات متحده تاکید کرده اگر از ایران نفت خریداری شود آن کشور را جریمه خواهد کرد درنتیجه بحث ما برای فروش نفت با مانع تحریم‌ها مواجه است.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به سیاست‌های خصمانه ایالات متحده تصریح کرد: به نظر من ما باید راه به فشار را به کشور ببندیم و تنها راه این مهم خداحافظی با اقتصاد نفتی و جایگزینی آن با یک اقتصاد برنامه محور و مالیات محور است. تنها در این صورت است که دشمن متوجه خواهد شد دیگر از این ناحیه مشکلی برای کشور به وجود نخواهد آمد و دیگر از این ناحیه تهدیدی برای ایران نخواهند داشت. این مهم عملی است به شرطی که دولت اقدامات لازم را برای اقتصاد غیر نفتی انجام دهد.

او افزود: در غیر این صورت وابستگی به نفت دریچه‌ای خواهد بود برای فشار همیشگی بر کشور. به همین دلیل من فکر می‌کنم راه مقابل با آسیب‌ها مقابله با آسیب پذیری کشور است. به نظر من شهادت آقای سلیمانی می‌تواند این تهدید نفتی را برای کشور تبدیل به فرصت کند. چنانچه این مهم رخ دهد عملا آمریکا در مقابل کشور ناتوان خواهد شد و این بهترین پاسخ به تروریسم دولتی این کشور خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا