اقتصادی

قیمت نفت ثابت ماند

قیمت نفت در معاملات روز جمعه بازار آسیا که سرمایه گذاران در حال هضم جدیدترین اظهارات مقامات بانک مرکزی آمریکا بودند، ثابت ماند اما در مسیر ثبت یک کاهش هفتگی دیگر قرار دارد.

به گزارش روند بازار، بهای معاملات نفت برنت با پنج سنت افزایش، به ۸۱ دلار و ۴۱ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۲ سنت افزایش، ۷۶ دلار و ۸۹ سنت در هر بشکه بود. هر دو شاخص روز پنج شنبه، در پایینترین حد چند ماه اخیر بسته شدند.

نفت برنت از ابتدای هفته جاری تاکنون، بیش از سه درصد و شاخص نفت آمریکا، حدود چهار درصد کاهش نسبت به هفته قبل نشان می دهد.

پریانکا ساچدوا، تحلیلگر ارشد بازار در شرکت فیلیپ نووا، در این باره گفت: دورنمای احتمال بالاتر رفتن نرخهای بهره در آمریکا، در معاملات هفته جاری به شدت روی قیمت نفت سنگینی کرد.

گزارش جزئیات آخرین نشست سیاست پولی فدرال رزرو نشان داد سیاستگذاران آمریکایی درباره احتمال افزایش بیشتر نرخهای بهره برای مهار تورم چسبنده، گفتگو کرده اند. بعضی از مقامات بانکی آمریکا گفته اند اگر تورم افزایش پیدا کند، تمایل خواهند داشت هزینه های استقراض را افزایش دهند. با این حال، جروم پاول، رئیس بانک مرکزی آمریکا و برخی دیگر از سیاستگذاران گفته اند احساس می کنند افزایش بیشتر نرخهای بهره، بعید است.

نرخهای بهره بالاتر، به رشد اقتصادی ضربه زده و تقاضا برای سوخت را فلج می کند.

در این بین، تقاضای قویتر برای بنزین در آمریکا، به تثبیت قیمتها در آستانه تعطیلات روز یادبود در این کشور کمک کرد. اداره اطلاعات انرژی آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد تقاضا برای بنزین در آمریکا، به بالاترین میزان از نوامبر رسیده است. به گفته تحلیلگران گروه ANZ، این گزارش، به حمایت از بازار نفت کمک کرد زیرا رانندگان آمریکایی، حدود یک دهم تقاضای جهانی برای نفت را تشکیل می دهند. از این رو، فصل رانندگی تابستانی که از تعطیلات روز یادبود آغاز می شود، رکن مهمی در احیای رشد تقاضای جهانی برای سوخت است.

رشد هفتگی ذخایر نفت که در گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا اعلام شد، فشار کاهشی بر قیمت نفت را در معاملات هفته جاری تشدید کرد و انتظارات از احتمال تمدید محدودیت عرضه گروه اوپک پلاس را تقویت کرد. از نظر هدف کاهش تولید که نگه داشتن قیمت نفت در سطح خاصی است، اقدامی غیر از این، به ضرر این تولیدکنندگان خواهد بود.

بر اساس گزارش رویترز، همه نگاهها اکنون به اوپک و متحدانش دوخته شده است که قرار است در نشست اول ژوئن، درباره تمدید محدودیت عرضه به میزان ۲.۲ میلیون بشکه در روز مذاکره کنند.

منبع
خبرگزاری ایسنا

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا