اقتصادی

نفت دوباره ۹۰ دلار شد/ چرا قیمت نفت کاهش یافت؟

قیمت نفت پس از مدت‌ها امروز به ۹۰ دلار رسید. پیش از این تحلیل‌گران از افزایش قیمت نفت اظهار نگرانی کرده بودند اما حالا قیمت نفت کاهش چشمگیری یافته است. اما کدام عوامل روند افزایشی قیمت این سوخت را متوقف کردند؟

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، قیمت نفت امروز افت دو درصدی کرد و پس از مدت‌ها به کانال ۹۰ و کمتر از آن رسید.

به نظر می‌رسد کاهش تنش‌های میان اوکراین و روسیه نقش زیادی در کاهش قیمت نفت داشت. روسیه چند روز پیش اعلام کرد بخشی از نیروهای نظامی خود را از مرز اوکراین به عقب رانده و پس از آن قیمت نفت به ۹۳ دلار و ۷۰ سنت رسید.

اخبار مرتبط

البته کاخ سفید اعلام کرده که هنوز نگران حمله روسیه به اوکراین است و انگلستان هم گفته احتمال حمله روسیه به اوکراین هنوز به قوت خود باقی مانده است. با این حال قیمت نفت امروز به ۹۰ دلار رسید.

سیگنال توافق در وین، عامل کاهش قیمت نفت

یکی دیگر از دلایل افت قابل توجه قیمت نفت، سیگنال‌های وین است. برخی از خبرگزاری‌ها مانند رویترز اعلام کردند که ایران و طرف غربی، بالاخره توانستند به توافق برسند. کاخ سفید هم چند وقت پیش برخی از تحریم‌ها علیه ایران را لغو کرد.

حتی وزیر خارجه انگلیس وعده داد که این کشور بدهی‌های معوق خود به ایران را در آینده‌ای نزدیک پرداخت می‌کند.

به دنبال لغو تحریم‌های ایران، برخی کشورها مانند کره جنوبی، ژاپن و هند اعلام کردند که تمایل به خرید دوباره نفت از ایران دارند. این مساله تا جایی جدی شد که سه‌شنبه و چهارشنبه این هفته، یک هیات از ایران به کره جنوبی سفر کردند تا درباره آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده ایران و همچنین خرید دوباره نفت از ایران مذاکره کنند.

بازار تشنه جهانی نفت هم به این اخبار واکنش نشان داد و احتمالا قیمت نفت تحت‌تاثیر اخبار وین هم بود. اوپک و برخی از کشورهای عضو آن نتوانسته بودند تولید نفت خود را به میزان مقرر شده افزایش دهند و دبیر کل اوپک، چند روز پیش گفت که جهان هم‌اکنون، به هر بشکه‌ای که بتواند به دست آورد نیاز دارد.

حالا همه منابع رسمی و ثانویه توافق در وین را بسیار نزدیک می‌بینند و تحلیل‌گران هم معتقدند آمریکا بسیار نگران افزایش قیمت جهانی نفت است و احتمالا، به همین دلیل برخی از تحریم‌های ایران را لغو کرد.

البته این نگرانی آن قدرها هم بی‌مورد نیست. بانک آمریکایی جی پی مورگان، هشدار داده اگر بهای جهانی نفت خام وارد کانال ۱۲۰ دلاری شود، تورم جهانی را بیش از هفت درصد بالا می‌برد.

ایران پس از لغو بخشی از تحریم‌ها، به سرعت ذخایر نفتی شناور و آماده فروش خود را از ۶۹ میلیون بشکه به ۸۷ میلیون بشکه افزایش داد و اعلام کرد در صورت لغو تحریم‌ها، آماده فروش نفت است.

حالا باید منتظر ادامه مذاکرات وین ماند و دید آیا برجام، می‌تواند قیمت نفت را بیشتر از این کاهش دهد؟

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا