کسب و کار

قیمت هر کیلو آهن امروز

بازار آهن و فولاد در نیمه دوم سال‌جاری نوسانات متعددی تجربه کرده و قیمت روز میلگرد و تیرآهن و سایر آهن آلات دستخوش تغییرات زیادی قرار گرفته است که عوامل حقیقی و روانی مختلفی را می‌توان در بروز آن دخیل دانست.

به عنوان نمونه می‌توان به قیمت هر کیلو آهن امروز در کارخانه ذوب آهن اشاره کرد که امروز حدود ۳۷ هزار تومان اعلام می‌شود درحالی که در یک ماه گذشته این محصول روی ۲۵ هزار تومان مبادله می‌شود، به عبارتی در یک ماه گذشته حدود ۱۲ هزار تومان افزایش قیمت داشته است.

همچنین قیمت هر کیلو میلگرد امروز نیز در کارخانه ذوب آهن اصفهان حدود ۳۰ هزار تومان اعلام می‌شود که بیانگر افزایش ۱۰ هزار تومانی نرخ این محصول در یک ماه گذشته است که رقمی معادل ۴۴ درصد برآورد شده است.

قیمت هر کیلوگرم پروفیل صابری ضخامت ۲ میلیمتر نیز در بازار امروز حدود ۴۷ هزار تومان اعلام می‌شود که در بازه یک ماه اخیر افزایش قیمت ۱۳ هزار و ۳۰۰ تومانی تجربه کرده و از کانال ۳۲ هزار تومانی به ۴۷ هزار تومان رسیده است.

بازار آهن در نیمه دوم سال به ویژه سه ماه زمستان بسیار متزلزل بود و برخلاف تجربه سال‌های گذشته که بازار در فاز رکود و انتظار به سر می‌برد، امسال روند معکوسی داشت و با نزدیک شدن به ماه پایانی سال با شتاب بیشتری افزایش قیمت آهن مشاهده شد.

همانطور که اشاره کردیم مؤلفه‌های زیادی در تعیین قیمت امروز هر کیلو آهن مؤثر است که به طور حقیقی و روانی نرخ آهن را تحت تأثیر قرار می‌دهد؛ از جمله آنها می‌توان به التهابات بازار ارز که این روزها به اصلی‌ترین متغیر در تعیین روند نوسانات تبدیل شده است، اشاره کرد.

همچنین معاملات بورس کالا، حجم عرضه‌های بورسی و میزان استقبال از محصولات عرضه شده و نرخ نهایی محصولات بورسی نیز از جمله این پارامترها است، کمبود انرژی و قطعی گاز کارخانه‌ها که بر اثر کمبود محصولات اولیه و توقف تولید در برخی واحدهای تولیدی رخ می‌دهد معمولا در نیمه دوم سال صنایع فولادی را درگیر می‌کند که از جمله چالش‌های حل نشده صنعت فولاد در ۳ سال گذشته است.

میزان عرضه و تقاضا قیمت‌های جهانی فولاد، نرخ محصولات صادراتی، برخی تصمیمات کارشناسی‌نشده و یک‌شبه که نظم ببازار را به هم می‌ریزد، تورم افسارگسیخته، اخبار سیاسی و اقتصادی در عرصه جهانی و داخلی و اثرات روانی منفی آن بر بازارها از دیگر پارامترهایی است نرخ روز هر کیلو آهن را تحت تأثیر قرار می‌دهد و ماحصل آن آشفتگی شدید بازار و ناپایداری قیمت‌ها است.

اگرچه عوامل دیگری نیز در تعیین قیمت روز آهن آلات مؤثر است اما مواردی که ذکر شد در بازه زمانی فعلی مؤلفه‌های بنیادینی هستند که بیش از هر زمان دیگری روند کلی نوسانات بازار را تعیین می‌کنند.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا