اقتصادی

قیمت واقعی دلار اعلام شد/ دلار سقوط می‌کند؟

روند بازار به نقل از تسنیم نوشت: رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با بیان اینکه نرخ واقعی دلار بیشتر از ۲۵ هزار تومان نیست، گفت: مسائل حاشیه‌ای در بازار ارز مانند شایعه در مورد کاهش فروش نفت و یا اخبار بین‌المللی با واقعیت‌های اقتصاد هم‌خوانی ندارد و توسط سوداگران شکل می گیرد.

نرخ دلار در هفته اخیر به صورت سعودی افزایش یافته است اما بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند که این افزایش قیمت ارز تناسبی با شرایط فعلی اقتصاد کشور ندارد. برخی از فعالان بازار ارز می‌گویند که شرایط فعلی بازار به مانند آذرماه سال گذشته است؛ در آن زمان دلار بدون توجه به متغیرهای بنیادین اقتصاد کشور به کانال ۳۱ هزار تومان صعود و پس از مدتی به کانال ۲۵ هزار تومانی سقوط کرد.

همچنین علی صالح آبادی، رئیس بانک مرکزی در تازه‌ترین اظهارنظر درباره وضعیت بازار ارز گفته است: بانک مرکزی برنامه مفصلی را در حوزه مدیریت بازار ارز دارد. ما عرضه ارز را نسبت به گذشته بیشتر خواهیم کرد، آن هم به این دلیل که وضعیت درآمدهای ارزی خوب است و در نتیجه ما از نظر عرضه ارز مشکلی نداریم.

بنابراین پیش بینی می‌شود که با افزایش عرضه در بخش اسکناس و همچنین حواله‌جات ارزی کانال قیمتی فعلی ارز ثبات چندان نخواهد داشت.

نرخ واقعی دلار بیشتر از ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان نیست

یحیی آل اسحاق رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق، در رابطه با پیش‌بینی‌های صعودی در بازار ارز گفت: طبق واقعیت‌های اقتصادی نرخ فعلی دلار صحیح نبوده بلکه مقدار حقیقی آن حدود ۲۰-۲۵ هزار تومان یا حتی کمتر است؛ از دلایل متعدد اثرگذار در قیمت فعلی ارز کشور می‌توان به فضای روانی ایجاد شده، مسائل بین‌المللی، جنگ روسیه با اوکراین و موضع‌گیری‌ها در مورد مذاکرات را نام برد.

وی با اشاره به نقش منفی دلال‌ها در بازار ارز گفت: عرضه و تقاضای واقعی ارز با شواهد عینی بازار متفاوت است و یکی از دلایل این ناهماهنگی‌ها خرید و فروش اسکناس و فعالیت‎ دلال‌ها در بازار نقدی و فردایی دلار است.

آل اسحاق سیاست‌های بانک مرکزی را هم تا حدودی بر بازار ارز مؤثر دانست و گفت: بانک مرکزی در حال اعمال سیاست‌هایی در خصوص خرید و فروش ارز است که از جمله آن‌ها می‌توان به امکان خرید و فروش ارز از بانک‌های دیگر (به غیر از بانک مرکزی) و همچنین عرضه اوراق ارزی اشاره کرد.

درآمدهای ارزی کشور افزایش یافته است

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با بیان اینکه برداشت جامعه از مسائل اقتصادی کشور بسیار حائز اهمیت است، گفت: در صورتی که مردم را در جریان اقتصادی کشور گذاشته و مسائل به درستی برای آن‌ها تبیین شود، از آسیب به بخش عظیمی ازجامعه جلوگیری خواهد شد.

آل اسحاق در رابطه با افزایش درآمدهای نفتی وصولی گفت: به گفته‌ی مقامات رسمی کشور مانند وزارت نفت و بانک مرکزی، درآمدهای ارزی ناشی از فروش نفت افزایش یافته و به بالای ۱میلیون بشکه نفت در روز رسیده است بنابراین درآمد خوبی در این حوزه برای کشور ایجاد شده است.

دلایل ایجاد حواشی در بازار ارز چیست؟

وی ادامه داد: ولی در فضای مجازی عده‌ای با عناوینی مانند اینکه نفت روسیه جایگزین نفت ایران در چین شده است، در حال ایجاد تردید در این موضوع هستند.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با اشاره به سودجویی برخی افراد از تغییر قیمت دلارگفت: عده‌ای از نوسانات ارزی منتفع می‌شوند به همین خاطر ابتدا با تشکیک در مواردی حاشیه ساخته و سپس بر همان موضوعات مانور داده و بزرگ‌نمایی می‌کنند این حواشی بر افراد معمولی هم اثر روانی می‌گذارد.

آل اسحاق در پایان با بیان اینکه اگر مردم خواهان کاهش ریسک هستند، به حواشی اعتماد نکنند گفت: تمام مسائل حاشیه‌ای ارزی مانند شایعه در حوزه‌های ذخایر ارزی یا فروش نفت و غیره با واقعیت‌های اقتصادی هم‌خوانی ندارد و توسط سوداگران ارزی شکل می‌گیرد.

اخیراً کامران سلطانی‌زاده، عضو کانون صرافان ایران گفته است: از آنجایی که ذخایر ارزی وضعیت مناسبی دارد، ورود بانک مرکزی به بازار ارز می‌توان به سرعت تعادل بازار ارز را حفظ کند.

برخی از فعالان بازار ارز معتقدند که در صورت اجرای درست سیاست‌های بانک مرکزی در بازار و همچنین جلوگیری از فعالیت‌های غیررسمی و مخرب در بازار ارز می‌توانیم در کمترین زمان ممکن، شاهد آرامش بازار ارز باشیم. به گفته سلطانی‌زاده، تصمیم جدید بانک مرکزی می‌تواند روند هجوم مشتریان برای خرید ارز را معکوس کند و فروشندگان در بازار بیشتر شوند.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا