اقتصادی

قیمت گوشت ۲۳ فروردین ۱۴۰۱/ گوشت از این گران‌تر نمی‌شود

قیمت انواع گوشت قرمز امروز نسبت به روز گذشته با تغییرات کمی همراه شد. رییس شورای تامین کنندگان دام زنده ایران گفت: بررسی عناصر و مقوله های تاثیرگذار بر قیمت گوشت حاکی از آن است که قیمت گوشت قرمز و دام زنده صددرصد با کاهش قیمت روبه‌رو خواهد بود.

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، قیمت انواع گوشت قرمز در ۲۳ فروردین ۱۴۰۱ به شرح زیر است:

قیمت‌ها به تومان است(تحلیل بازار):

راسته با استخوان گوسفندی
۱۵۹,۰۰۰

ران کامل ممتاز گوسفندی
۱۷۲,۰۰۰

کف دست گوسفندی با ماهیچه
۱۵۸,۰۰۰

ران پاک کرده گوساله
۱۶۶,۰۰۰

سر دست پاک کرده گوساله
۱۶۵,۰۰۰

گردن گوسفندی
۱۳۳,۰۰۰

قلوگاه گوساله
۱۴۷,۰۰۰

گردن گوساله
۱۲۹,۰۰۰

قلم گوساله
۱۶,۰۰۰

سردست گوسفندی
۱۳۱,۰۰۰

ماهیچه گوساله
۱۶۳.۰۰۰

دمبالیچه گوسفندی
۸۹,۰۰۰

نیم شقه سردست گوسفند
۱۲۸.۰۰۰

شقه لاشه گوسفندی
۱۲۹,۰۰۰

نیم شقه ران گوسفندی
۱۳۵,۰۰۰

گوشت از این گران تر نمی‌شود


به نقل از گسترش‌نیوز، قیمت گوشت قرمز در روزهای اخیر روندی کاهشی به خود گرفته است. کارشناسان بر این باورند به دلیل پایین بودن تقاضا و از طرفی با شروع فصل گرما و عرضه جمعیت دامی از اردیبهشت و خرداد، شاهد ادامه روند تدریجی کاهش قیمت این محصول پروتئینی در بازار خواهیم بود. خبرنگار گسترش نیوز در همین رابطه گفتگویی را با منصور پوریان رییس شورای تامین کنندگان دام زنده ایران ترتیب داده است که در ادامه مطالعه خواهید کرد

ادامه ریزش قیمت گوشت در بازار


روزهای گذشته خبر توزیع گوشت منجمد در بازار در رسانه منتشر شد، اما آیا کاهش قیمت ۱۵ هزار تومانی گوشت قرمز تنها متاثر از توزیع گوشت منجمد است؟

پوریان در رابطه با این موضوع توضیح می‌دهد: در برخی روزها تقاضا برای برخی کالاهای خاص در کشور افزایش می یابد که گوشت نیز از این قائده مستثنی نیست. البته در ایام تعطیلی عید نوروز و ماه رمضان تقاضا برای مصرف گوشت افزایش یافت. با فروکش کردن تقاضا گوشت به قیمت واقعی خود نزدیک تر شده است. این در حالی است که میزان عرضه گوشت و دام زنده بسیار فراتر از میزانی است که ما تصورش را می کردیم. در روزهای اخیر قیمت دام زنده با کاهش روبرو شده که به طور طبیعی این کاهش قیمت اثرات خود را روی قیمت گوشت قرمز گذاشته و قیمت گوشت در بازار نیز با کاهش روبرو شده است.

او با اشاره به واردات ۱۰ هزار تن گوشت به کشور و تاثیر آن بر بازار داخل گفت: این اقدام نیز به نوبه خود تاثیر به سزایی در کاهش قیمت گوشت خواهد شد اما نکته اینجاست که ما در آینده‌ای نزدیک و به علت نزدیک شدن به فصل گرما با کاهش تقاضا روبرو خواهیم شد. در همین راستا قرار بر این شد که وزارت جهاد کشاورزی با تدوین برنامه ای این موضوع را مدیریت کند. دولت تلاش خواهد کرد تا چالش دام مازادی که روی دست دامداران مانده را یا از طریق خرید حمایتی یا از طریق صادرات حل و فصل کند.

تاثیر حذف ارز تریجی بر قیمت گوشت


رییس شورای تامین کنندگان دام زنده ایران در پاسخ به اینکه حذف ارز ترجیحی چه تاثیری بر قیمت گوشت خواهد گذاشت، گفت: زمزمه های حذف ارز ترجیحی در گران شدن اخیر برخی کالاها را نمی توان نادیده گرفت. بسیاری از دامداران گمان می کردند که با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی قیمت دام های آنها با افزایش روبرو خواهد شد؛ بنابراین سعی در بالا بردن قیمت دام زنده در بازار کردند.

همان طور که در ابتدای صحبت های خود عنوان کردم از آنجا که تقاضا در بازار رو به کاهش است قیمت گوشت با افزایش خاصی روبرو نشد و به سمت نرخ اصلی خود حرکت کرد. به عقیده من حرف ارز دولتی تاثیر آنچنانی بر قیمت گوشت نخواهد گذاشت.

پوریان با بیان اینکه قیمت گوشت از این گران تر نخواهد شد، گفت: بررسی عناصر و مقوله های تاثیرگذار بر قیمت گوشت حاکی از آن است که قیمت گوشت قرمز و دام زنده صد در صد با کاهش قیمت روبرو خواهد بود. البته در سال ۹۷ نیز وعده کاهش قیمت گوشت داده شد اما در آن زمان به صورت ناخواسته با مشکلاتی مانند تب برفکی و بالارفتن بی رویه قیمت ارز مواجهه شدیم.

بنابراین وعده کاهش قیمت گوشت محقق نشد. خوشبختانه امروزه این مشکلات وجود ندارد و احتمال کاهش قیمت گوشت بسیار بالا است. البته ناگفته نماند که پدیده شوم خشکسالی و کم آبی کشور را با مشکل روبرو کرده است که ما امیدواریم با برنامه ریزی اصولی و درست این چالش را نیز کنترل کنیم.

چالش قاچاق دام زنده ادامه دارد


او با اشاره به قاچاق دام از کشور ادامه داد: یکی از چالش های بسیار مهم که متاسفانه سال ها است صنعت دامپروی کشور را درگیر خود کرده موضوع قاچاق دام است. به عقیده من دلیل این موضوع محدودیت ها و ممنوعیت های مختلفی است که ما همواره در بخش دام با آنها روبرو بوده‌ایم. این ممانعت ها و محدودیت ها موجب شده که ما همواره شاهد قاچاق دام زنده در کشور باشیم. انتظار ما این است که با برنامه ریزی صحیح همان طور که راه صادرات باز است راه واردات نیز باز باشد تا بتوان بازار داخل کشور را تنظیم کرد.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا