اقتصادیعکس و فیلم

لایحه بودجه ۹۹ بدون اصلاحات ساختاری و هم‌چنان بر روی ریل سابق است+ویدئو

کارشناس اقتصاد با اشاره به لابی‌گری گروه‌های قدرت برای اجرایی نشدن تصمیمات صحیح در اقتصاد کشور گفت: برخلاف وعده دولت، اصلاحات ساختاری در لایحه بودجه ۹۹ وجود ندارد و این لایحه در ریل سابق حرکت می‌کند.

به گزارش روند بازار به نقل از خبرگزاری فارس، موضوع «شفافیت معاملات دولتی و وضعیت اقتصادی کشور» با حضور کارشناسان اقتصادی در برنامه «پایش» بررسی شد.

محمد هادی سبحانیان، کارشناس اقتصادی با تاکید بر عدم اجرای تصمیمات صحیح اقتصادی در کشور به دلیل تعارض منافع، تصریح کرد: در کشور گروه های قدرت با استفاده از لابی گری های خود، مانع از اجرای تصمیمات صحیح در اقتصاد کشور می شوند.

وی گفت: در این زمینه لیست بلند بالایی را می توان مثال زد که نمونه آخر آن لایحه بودجه ۹۹ است. این لایحه قرار بود با اصلاحات ساختاری تقدیم مجلس شود اما عملا لایحه ای تقدیم مجلس شده که اصلاحات ساختاری در آن وجود ندارد و لایحه بودجه ۹۹ در ریل سابق حرکت می کند.

سبحانیان افزود: مطالبه رسانه ها و کارشناسان می تواند به عملیاتی شدن راهکارهای صحیح موجود برای بهبود اقتصاد کشور کمک کند. شفافیت معاملات دولتی یکی از این راهکارها است. امسال برای اولین بار دولت یک ماه زودتر بودجه شرکت های دولتی را به مجلس ارائه داد که اتفاق خوبی است.

این کارشناس اقتصادی بیان کرد: راهکاری که هم در اسناد بالا دستی و هم نظر کارشناسان است، عبور از تکیه به درآمدهای نفت و تمرکز بر منابع پایدار و ثبات مانند مالیات ها است. در این زمینه تاکنون اقدام اساسی نشده است. خیلی وعده داده شده بود که در لایحه بودجه ۹۹ پایه های مالیاتی افزایش یابد اما عملا اتفاقی رخ نداد.

کارشناس اقتصادی برنامه پایش ادامه داد: متاسفانه گاهی اوقات تعارض منافع و فشارهای گروه قدرت، اجازه گرفتن تصمیمات درست در کشور را نمی دهند. ما خیلی از پایه های مالیاتی را در کشور داریم که به خاطر به خطر انداختن منافع سرمایه داران اجرا نمی شود.

سبحانیان با بیان اینکه در ۷۰ درصد پرداخت کنندگان مالیات در آمریکا ثروتمندان هستند، گفت: در ایران این آمار برعکس است و ثروتمندان کمترین مالیات و مستضعفان بیشترین مالیات را پرداخت می کنند. همین مسئله باعث فرار مالیاتی عظیم ثروتمندان در کشور شده است. نمونه آن مالیات ندادن هنرمندان با درآمدهای میلیاردی و انتشارات های پردرآمد کشور است که این موارد خلاف عدالت است.

وی افزود: در کشورهای پیشرفته حدی از درآمد تعیین می شود که تا آن میزان از مالیات معاف هستند و بیش از آن باید مالیات پرداخت شود. نباید هیچ فرقی بین مشاغل مختلف در مالیات ستانی قائل شد. مالیات بر خانه ها و خودروهای لوکس در دنیا تجربه شده که از محل آن عدالت و رشد اقتصادی ایجاد شده است. اما این نوع مالیات ها در کشور به دلیل تعارض منافع های موجود اجرا نمی شود.

این کارشناس اقتصادی در پایان گفت: مسئولان اجرایی کشور با دادن آدرس غلط، به دنبال شانه خالی کردن از مسئولیت هستند. در کشور راهکارهای خوبی در زمینه برون رفت از وضعیت فعلی وجود دارد، اما مسئولان دچار بی عملی شده اند.

ویدئویی از اظهارات سبحانیان در این برنامه تلویزیونی در ادامه آمده است:

*کاهش کسری بودجه دولت با شفافیت بودجه ای و معاملات دولتی

در ادامه این برنامه تلویزیونی، محمدحسین ملک نژاد کارشناس شفافیت در خصوص شفافیت در معاملات دولتی، تصریح کرد: معاملات دولتی در ایران شفافیت کمی دارند. به عنوان مثال فردی با استفاده از روابط اقدام به تاسیس شرکت پیمانکاری نموده و بلافاصله اقدام به انعقاد قرارداد با وزارت نفت کرده است. به گونه ای که این شرکت وجود خارجی ندارد و تنها روی کاغذ بوده است.

وی ادامه داد: این اتفاق به این دلیل رخ داده است که دستگاه ها الزامی به ثبت دقیق قراردادهای خود در سامانه اطلاعات قراردادهای کشور ندارند. به همین دلیلی از ۸۰ هزار قرارداد ثبت شده در این سامانه، ۱۶ هزار قرارداد آن خطا دارد.

ملک نژاد گفت: پایگاه اطلاعات قراردادهای کشور در سال ۹۵ ایجاد و مسئول آن سازمان برنامه و بودجه است. اما متاسفانه قراردادهای ثبتی در آن درست نیست. این سازمان پایگاه دیگری نیز به بنام سامانه اطلاع رسانی جامع قراردادهای بخش عمومی کشور دارد که آن نیز به درستی کار نمی کند. آخرین قرارداد ثبت شده در این سامانه مربوط به سال ۹۷ بوده است.

این کارشناس شفافیت تصریح کرد:  سامانه دیگر مربوط به تدارکات الکترونیک دولت است که روی آن میلیاردها تومان معامله انجام می شود. در این سامانه با آنکه قرارداها ذکر شده اما طرفین قراردادها و جزئیات آن، مخفی است.

* شفافیت اطلاعات قراردادهای دولتی در ایران شوخی است

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: شفافیت اطلاعات قراردادهای دولتی در ایران شوخی است. رتبه جهانی کشور ما در این خصوص، رتبه آخر در بین ۱۲۲ کشور است. یعنی از نظر شفافیت در معاملات دولتی هیچ کاری انجام نشده است. این درحالی است که کشورهای نظیر تانزانیا، اتبوپی، تایلند در این زمینه از ما پیشی گرفته اند.

ملک نژاد تاکید کرد:  یکی از بهترین راه ها برای کاهش کسری بودجه، شفافیت است. در این زمینه کشور اوکراین خود نمونه موفقی از شفافیت در معاملات دولتی است که خود باعث کسری بودجه و صرفه جویی آنها شده است. اوکراین با شفافیت در معاملات خود توانست ۴/۲ میلیون دلار در روز توانست صرفه جویی بودجه ای داشته باشد.

وی در پایان گفت: شفافیت در بودجه و معاملات دولتی می تواند رتبه ایران در جهان در این زمینه را کاهش دهد. سامانه تدارکات الکترونیکی دولت یکی از بهترین سامانه ها است که همه مناقصات و مزایدات دولتی در آن ثبت می شود. اما بخش شفاف سازی معاملات آن باید شفاف شود. سامان برنامه و بودجه باید سامامانه را جدی بگیرند. البته سامانه تدارکات مربوط به وارت صنعت است که جای امیدواری دارد که سامانه تدارکات به نتیجه برسد.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا