اقتصادی

لایحه مالیات بر درآمد فعالان اقتصادی اصلاح شد

کمیسیون ویژه جهش تولید مجلس، لایحه مالیات بر درآمد و دارایی‌ فعالان اقتصادی در مناطق آزاد تجاری _صنعتی را اصلاح کرد.

روند بازار – به گزارش مهر، سید شمس الدین حسینی با اشاره به جلسه کمیسیون ویژه جهش تولید مجلس، اظهار داشت: در این نشست که با حضور نمایندگان شورای عالی مناطق آزاد و سازمان امور مالیاتی برگزار شد، لایحه مالیات بر درآمد و دارایی فعالان اقتصادی مورد بررسی قرار گرفت و کلیات آن تصویب شد و در ادامه از سوی نمایندگان جزئیات آن بررسی و با رفع ابهام برخی بندهای آن، اصلاحاتی بر لایحه پیشنهاد شد.


نماینده مردم تنکابن در مجلس شورای اسلامی افزود: در این لایحه تکلیف فعالان اقتصادی مناطق آزاد پس از انقضای بیست سال معافیت مالیاتی آنها مشخص شده و بر اساس آن چگونگی محاسبه و معافیت مالیاتی برای برخی از فعالیت‌های اقتصادی تعیین شد.


حسینی گفت: مالیات هر نوع فعالیت اقتصادی که بیست سال از بهره برداری آن گذشته است، به استثنای آنچه که در بند دو این لایحه آمده است، هر سال به میزان ۲۰ درصد نرخ مالیات سرزمین اصلی تعیین می‌شود تا در نهایت ظرف ۵ سال به میزان مالیات سرزمین اصلی برسد.


وی افزود: اگر میزان مالیات برای یک فعالیت اقتصادی در سرزمین اصلی ۲۵ درصد باشد، پس از تصویب این لایحه مالیات آن فعالیت در منطقه آزاد در سال اول ۵ درصد و در سال پنجم به صورت پلکانی به ۲۵ درصد سرزمین اصلی خواهد رسید.

رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید در خصوص استثناهای این لایحه گفت: مالیات اشخاص حقیقی و حقوقی شاغل در فعالیت‌های تولیدی و معدنی، فعالیت‌های دانش بنیان، فعالیت‌های گردشگری و هتل‌ها و مراکز اقامتی و رستوران‌ها و فعالیت‌های طرح‌های زیرساختی از جمله احداث فرودگاه‌ها، بنادر، جاده‌ها، تأسیسات آب، برق، گاز، فاضلاب، مخابرات شهرها و روستاها و حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، مشمول ۳۰ درصد تخفیف در نرخ مالیاتی خواهند شد.


وی افزود: این لایحه درباره فعالین اقتصادی در مناطق آزاد است که معافیت مالیاتی بیست ساله آنها به پایان رسیده و پس از آن مشمول این مقررات خواهند بود که در وهله اول از اعمال نرخ پلکانی و در وهله دوم با ۳۰ درصد تخفیف در برخی فعالیت‌ها برخوردار خواهند شد.


حسینی تصریح کرد: کمیسیون همچنین تبصره دو این لایحه را نیز اصلاح و تاکید کرد که عدم تسلیم اظهارنامه مالیاتی در سالهای ۹۰ تا ۹۴ مانع از برخورداری از معافیت مالیاتی موضوع ماده ۱۳ قانون چگونگی اداره مناطق آزاد که مربوط به معافیت ۲۰ ساله مالیاتی فعالان اقتصادی است، نخواهد بود.


لازم به ذکر است پس از بررسی لایحه در کمیسیون‌های تخصصی ذیربط، گزارش کمیسیون‌ها به نمایندگان ارائه و در صحن مجلس مورد بررسی و تصویب قرار می‌گیرد.

خبرنگار: زهرا علیدادی

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا