سیاسی

اولیانوف: لزوم بازگشت به مذاکرات برجامی

نماینده روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین تاکید کرد که از سرگیری مذاکرات برجامی و نهایی کردن بازگردادن برجام راه‌حل رفع نگرانی‌ اروپایی‌ها درباره برنامه هسته‌ای ایران است.

به گزارش روند بازار به نقل از ایسنا، میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین با انتشار پیامی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس به موضع‌گیری اروپایی‌ها درخصوص برنامه هسته‌ای ایران در نشست روز سه‌شنبه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی واکنش نشان داد.

اولیانوف نوشت: کشورهای غربی در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی فهرست بلندبالایی از نگرانی‌ها را در رابطه با انحرافات ایران از پارامترهای برجام ارائه کردند. پاسخ ما (این است): بیائید به مذاکرات برگردیم، توافق بر سر بازگرداندن برجام را نهایی کنیم و سپس نگرانی‌ها یک به یک در طول چهار ماه برطرف خواهد شد.

تروئیکای اروپا، یعنی انگلیس، فرانسه و آلمان روز سه‌شنبه در حاشیه نشست فصلی شورای حکام آژانس اتمی بیانیه‌ای مشترک منتشر کردند و در آن مدعی شدند که ایران اراده‌ای از خود برای اجرای تعهدات شفاف‌ساز ذیل بیانیه مشترک ماه مارس با آژانس نشان نمی‌دهد.

این سه کشور همچنین در بیانیه خود با طرح درخواست‌های فراپادمانی از ایران خواستند که با نصب مجدد دوربین‌ها و تجهیزات نظارتی در برخی مکان‌های هسته‌ای موافقت کند.

اتحادیه اروپا نیز در بیانیه‌ای جداگانه که در نشست روز سه‌شنبه شورای حکام قرائت شد، نسبت به گسترش ظرفیت‌های هسته‌ای ایران ابراز نگرانی کرد و مدعی شد که ایران فراتر از تعهدات هسته‌ای خود ذیل برجام عمل کرده است.

اتحادیه اروپا در این بیانیه تلاش کرد که ایران را برای نگرانی‌های خود نسبت به توسعه فعالیت‌های هسته‌ای‌اش مقصر بداند و به‌علاوه‌ ادعا کرد که سطح غنی‌سازی اورانیوم در ایران هیچ توجیه غیرنظامی معتبری ندارد، خطرات بسیار مهمی در رابطه با اشاعه دارد و این اقدامات باعث نگرانی شدید در مورد نیات ایران می‌شود.

اتحادیه اروپا همچنین باوجود همکاری مستمر و در برخی موارد داوطلبانه ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از تهران خواست تا به‌طور کامل و به‌موقع با آژانس همکاری داشته باشد.

خبرنگار: ساجده محمودی

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا