لمس کالاهای با کیفیت ایرانی در نمایشگاه “ایران شابز”
نمایشگاه برندهای برتر کفش، کیف و کالای ورزشی به همراه آثار برتر طراحان صنعت پوشاک “ایران شابز” نمایشگاهی تخصصی شد که مدسازی و آشنایی مردم با تولید ملی را از اهداف اولیه خود بر شمرد و به این واسطه بیش از ۱۰۰ هزار نفر در ۴ روز از آن بازدید و از نزدیک کیفیت کالای برندهای ایرانی را لمس کردند. با تمام این احوال، ایران شابز هویت تخصصی بودن خود را نیز حفظ کرد و به محفلی برای رایزنیهای تجاری میان طراحان، تولیدکنندگان، تجارت و عرضهکنندگان شد.
به گزارش روند بازار به نقل از اخبار صنعت چرم و کفش، هر کدام از آنها که از شهرستانهای مختلف به تهران آمده بودند امکان یافتن مشتریان جدید را بهدست آورده و از این فرصت بهرهبرداری کردند. کاهش فاصله طراح با تولیدکنندگان و نیز همکاری تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم ورزشی با کفاشان و سراجان هم از نکات پر اهمیت “ایرانشابز” بود. حالا که با کلیات آنچه برگزار شد، آشنا شدیم، خواندن نقطه نظرات متولیان صنفی کشور و البته مقامی دولتی برای خوانندگان تخصصی ما پر ثمر خواهد بود.
مصرفکننده راضی، مشوق تولید میشود
رئیس اتاق اصناف تهران درباره این نمایشگاه گفت: نمایشگاههایی مانند “ایران شابز”، برعکس برخی از نمایشگاهها که به فروشگاه تبدیل شدهاند، هویت تخصصی دارند و تاثیر بسزایی در تولید میگذارند و این امر از آنجایی اهمیت مضاعف مییابد که یادآور شویم امسال از سوی رهبر معظم انقلاب سال «رونق تولید» نامگذاری شده است.
قاسم نوده فراهانی در گفتوگو با ما اظهار کرد: نمایشگاه تخصصی ایرانشابز به علت این که مصرفکننده نهایی را دعوت به بازدید کرد، منجر به آشنایی مردم با نوآوریها در طراحی و تولید و نیز مواد اولیه شد. از سوی دیگر تولیدکنندگان محصول نهایی نیز با آشنایی بیشتر تولیدکنندگان مواد اولیه میتوانند بخشی از مشکلات گریبانگیر تولید را کاهش دهند.
وی همچنین گفت: توصیه من در افتتاح این نمایشگاه به تولیدکنندگان این بود که از کیفیت تولید را بالا ببرند تا مصرفکنندگان خود، به مشوقان تولید تبدیل شوند. از سوی دیگر وقتی کیفیت تولید مورد توجه مصرفکننده داخلی قرار گرفت، آنگاه میتوان درباره صادرات حرف زد.
حمایت از نمایشگاههای حوزه تولید
نماینده وزیر صنعت، معدن و تجارت در اتاق اصناف ایران درباره “ایرانشابز” گفت: این نخستین نمایشگاهی است که تولیدکنندگان در این سطح برقرار کردهاند و من به عنوان نماینده وزیر صنعت، معدن و تجارت در اتاق اصناف ایران، حمایت خود از چنین نمایشگاههایی که به تولید کمک کند را اعلام میکنم.
ابراهیم درستی در گفتوگو با ما اظهار کرد دولت نیز باید کمک بیشتری از تولید کند. وامهایی با سود دو رقمی قابل قبول نیست و حمایتهای مالیاتی افزایش داشته باشد. باید به تولیدکننده ارج گذاشت تا تولید رونق پیدا کند.
نائب رئیس اول اتاق اصناف تهران افزود: مکانی که برای نمایشگاه “ایران شابز” در نظر گرفته شده است، مکانی است که از نظر خدمات در خور منزلت این نمایشگاه است.
وی بیان کرد: استقبال از این نمایشگاه بسیار خوب و فراتر از انتظارات بود و بعضیها حسرت خوردند که چرا در این نمایشگاه شرکت نکردند.
یکی از مزیتهای این نمایشگاه پیوستن تولیدکنندگان کالاهای ورزشی به تولیدکنندگان کفش و کیف بود و این از آنجایی اهمیت دارد که کالاهای ورزشی همواره برای مردم ایران جذابیت داشته اما فرصتی برای آشنایی آنها با تولیدکنندگان داخلی به قدر کافی وجود نداشته است.
رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم ورزشی تهران در این باره به ما گفت: تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم ورزشی که هیچ وقت در هیچ نمایشگاهی دیده نمیشدند، در نمایشگاه “ایران شابز” حضور یافتند. البته در نمایشگاههای ورزشی پیشین واردکنندگان حضور داشتند که در سالهای گذشته حضور آنها در این نمایشگاهها هم کمرنگ شد و متاسفانه برگزار کننندگان نمایشگاههای ورزشی به سمت معرفی پودرهای نیرو زا در نمایشگاهها رفت.
مرتضی حق پرست تاکید کرد: با کمک بزرگی که علی اژدرکش و ایران مال به این صنف کرد ما توانستیم در این نمایشگاه حضور یاییم. وی همچنین گفت: بیشترین تولیدات ملی ورزشی در حوزه پوشاک ورزشی است و به جز تهران، سایر شهرستانهای بزرگ، اتحادیه مجزایی برای کالاهای ورزشی ندارند و اتحادیه تهران نیز جوان است و سال ۱۳۶۸ تاسیس شده است.
رئیس اتحادیه کفاشان تبریز نیز درباره این نمایشگاه گفت: این نمایشگاه فوقالعاده بود. تا به امروز در صنعت کفش چنین نمایشگاهی از نظر مکان مناسب و کلاس بالا برگزار نشده بود. حضور برندهای خوب صنعت کفش، کیف، لوازم ورزشی از مزیتهای این نمایشگاه بود و از سوی دیگر استقبال مردمی پر رنگ بود و آنها با برندهای این حوزه از نزدیک آشنا شدند.
علیرضا جباریان فام در گفتوگو با ما اظهار کرد: پیش از برگزاری نمایشگاه “ایران شابز” این نگرانی وجود داشت که نتوانیم مشتریان تخصصی پیدا کنیم با این حال تنها به قصد حضور، اعضای اتحادیه کفاشان تبریز در این نمایشگاه شرکت کردند. با وجود این، مشتریان تخصصی هم پیدا کردیم و به طور کلی شرکتکنندگان فروش خوبی داشتند.
وی بیان کرد: مکان این نمایشگاه نیز بسیار مناسب بود چراکه از ترافیک تهران به دور است و محیط مناسبی دارد. بنابراین اگر قرار باشد نمایشگاههای دیگری در ایران مال برگزار شود، به نوبه خود از آن حمایت میکنم. به عنوان نمونه نمایشگاه امپکس (کیف، کفش، چرم و صنایع وابسته) را پیش رو داریم که تامین هزینه غرفهها، برای برخی از شرکتکنندگان دشوار است. این در حالی است که هزینه هر متر غرفه در ایران مال، تنها ۵۵ هزار تومان بوده است که شاید حتی هزینه نظافت را هم تامین نمیکرد اما بنابر تمهیداتی، هزینه غرفهها به کمترین حد ممکن رسید.
جباریان در پاسخ به این که آیا مجریان نمایشگاه شابز در اختصاص غرفهها تبعیضی بین تهرانیها و شهرستانیها قائل شدند، گفت: همان طور که میدانید، نخستین نشست توجهی این نمایشگاه در تبریز برگزار شد و حمایت مطلق کفاشان تبریز پشت این نمایشگاه بود تا جایی که ۴۰ تا ۵۰ درصد شرکتکنندگان کفش از تبریز به این نمایشگاه آمدهاند. از سوی دیگر علی اژدرکش و گروه او و نیز ارتباط خوبی که ما با تمامی تشکلهای مربوط داریم. گاهی آذری زبانها را متهم به ناسیونالیستی میکنند اما ما این طور نیستیم و در کنار سایر شهرستانها قرار گرفتهایم. تبعضی هم بین شرکتکنندگان نبوده است. در نمایشگاه تبریز هم فرقی بین تبریزیان و غیره نگذاشتهایم.
رئیس اتحادیه کفاشان اصفهان با توجه به این که از نشست توجیهی نمایشگاه تا روز افتتاح تنها ۲۵ روز فرصت داشتیم، نمایشگاه بسیار خوبی برگزار شد. ۳ شرکت از اصفهان در این نمایشگاه حضور یافتهاند و اگر فرصت بیشتری برای اطلاع رسانی داشتیم، تعداد شرکتکنندگان بیشتر میشد چرا که همان طور که در جریان هستید برنامهریزی برای هر نمایشگاهی سالانه انجام میشود و ما در این فرصت محدود توانستیم با این تعداد حضور یابیم.
اکبر زاهدی در گفتوگو با ما اظهار کرد: تهویه و پاکیزگی محیط و رفتار محترمانه کارکنان ایران مال مایه آرامش خاطر بود و هر کاری هم که داشتیم برایمان انجام دادند. از این رو از مسئولان ایران مال کمال قدردانی را دارم.
وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر ارتباط مردمی با شرکتکنندگان نیز گفت: استقبال مردمی از نمایشگاه هم خوب بود. با توجه به تبلیغات وسیع، اما کم هزینهای که انجام شد مردم نیز از این نمایشگاه بازدید کردند.
زاهدی همچنین تاکید کرد تمایزی بین تهرانی و شهرستانی در این نمایشگاه دیده نشد و از آنجایی که من از اعضای شورای سیاستگذاری نمایشگاه ایران شابز بودم، مشکلی در این باره احساس نکردم.
آشنایی با تولیدکنندگان خانگی
سعید حیاتی رئیس اتحادیه صنف فروشندگان چرم و لوازم کفش نیز به ما در پاسخ به این پرسش که آشنایی بازدیدکنندگان عمومی با تولیدکنندگان مواد اولیه چرم و کفش در این نمایشگاه چه مزیتی داشت، گفت: تولیدکنندگان خانگی زیادی داریم که از چرم برای تولیدات خانگی استفاده میکنند. آشنایی این افراد با تولیدکنندگان مواد اولیه چرم و کفش از این نظر توجیهپذیری اقتصادی بالایی دارد.
وی ادامه داد: به عنوان نمونه یکی از کارگاههای تولیدی مواد اولیه در حاشیه این نمایشگاه کلاس آموزشی چرمسازی در منزل را آموزش داد. بسیاری از خانمها در خانههای خود کیفهای چرمی تولید میکنند که از محصول کارخانه بهتر است. چرا که کار دست ظریفتر است و وقت بیشتری روی کار بر روی این کیفها میشود. کارگاههای تولیدی خانگی در حوزه کیف چرم بسیار وسیع شده است و از این رو بازدید مردمی از غرفههایی که به مواد اولیه اختصاص داشت، بسیار مفید بود.
به گزارش خبرنگار ما حاضر در آیین اختتامیه نمایشگاه ایران شابز که روز جمعه برگزار شد، علی اژدرکش، رئیس اتحادیه کفشهای ماشینی تهران و رئیس ستاد برگزاری نمایشگاه ایران شابز گفت: من یک هماهنگکننده بودم چرا که گروهی بزرگ و پر تعداد همکاری کردند تا این نمایشگاه برگزار شد.
وی از غرفه داران قدردانی کرد و ستاد و شورای سیاستگذاری (۲۰اتحادیه)، مجری (کانون ایران نوین) و محل نمایشگاه (ایران مال) را سه ضلع برگزارکننده این نمایشگاه دانست.
اژدرکش در ادامه، سه ضلع دستیابی به رونق تولید را حاکمیت (با رویکرد نگاه حمایتی)، مردم (با خرید و آیندهنگری نسبت به حمایت از تولیدات رو به پیشرفت) و تولیدکنندگان (با رویکرد افزایش کیفیتها و پرهیز جدی از تولید محصولی که توان رقابت و صادرات ندارد و نیز هشیاری نسبت به تله تولید بیکیفیت) دانست.
وی از حاضران در جمع در خواست کرد: با هم، هم قسم شویم تا فرهنگ استفاده از کالای ایرانی را مثلا در خرید نوشتافزار برای فرزندانمان که از چند روز دیگر آغاز میشود، در خانوادههایمان جا بیاندازیم.
رئیس ستاد برگزاری نمایشگاه گفت: نمایشگاه “ایران شابز” در مساحتی نزدیک به ۱۲ هزار متر مربع، با ۱۴۰ شرکت تولیدکننده و صنعت گر و تا ظهر جمعه بیش از ۱۰۰هزار بازدیدکننده داشت. فارغ از این که چند فاکتور فروش داشته ایم، ۱۰۰ هزار نفر با کالاهای ما آشنا شدند و کیفیت کالای ایرانی را لمس کردند. در غرفهها بارها شاهد بودیم که مردم میپرسیدند: «اینها واقعا ایرانی هست؟! » بله ایرانی هستند و ارتباط برقرار شده بین مردم و تولیدکنندگان را مطلوب ارزیابی میکنم. این قول را میدهیم که با همکاری دیگر اتحادیهها این نمایشگاه به طور منظم ۲ مرتبه در سال برگزار شود و دورهای بعد با شکوهتر و با استقبال بیشتر خواهیم داشت. بر اساس استانداردهای بینالمللی با هر کدام از افرادی که در این نمایشگاه حضور داشتند، ۵ بار تماس میگیریم و از آنها دعوت میکنیم تا در نمایشگاه بعد حضور یابند. و اگر ۵ بار نخواستند که با ما باشند، غرفه آنها را به افراد دیگر واگذار میکنیم و حق آب و گل را برای آنها که از روز نخست با این نمایشگاه همراه بودند، رعایت خواهیم کرد.
اژدرکش در پایان گفت: ما مملکتی هستیم که دیروز یک بشکه ۱۵۴لیتری نفت را به ۵۰ دلار فروختیم و یک شیشه ادکلن ۲۰۰ سیسی را به ۲۰۰ دلار خریدیم. ما به خامفروشی عادت کردیم و با این خامفروشی درآمد داشتیم، ۶ درصد رشد اقتصادی کردیم، جزء ۲۰ اقتصاد برتر دنیا شدیم و پز واهی هم دادیم. خدا را شاکرم که ما تحریم شدیم و دیگر این مقام پوشالی را نداریم. امروز همان روزی است که ما باید کالای با کیفیت ایرانی را با ارزش افزوده بالا صادر کنیم و امیدواریم چنین نمایشگاههایی در ایران، مرکز کسب ایده و خرید مواد اولیه و کالا برای کشورهای منطقه شود.
گزارش از: مژده پورزکی