کسب و کار

لیست مواد دندان پزشکی

دندان پزشکی رشته ای است که می توان با استفاده از آن بسیاری از مشکلات مربوط به دندان و دهان افراد را حل کرد. برای اعمال روش های دندان پزشکی باید از موادی استفاده کرد. مواد دندانپزشکی باید با کیفیت و ماندگار باشند و هم چنین با محیط زیست و با بدن انسان سازگار باشند. 

 مواد دندانپزشکی

مواد مورد استفاده در دندانپزشکی یا مواد دندانپزشکی بسیار زیاد و متنوع هستند که هر کدامشان برای کاری ساخته شده اند. توضیح و شرح ویژگی های هر کدام مستلزم چندین صفحه و کتاب می شود ولی مهم ترین نکته انتخاب مواد اصل و اورجینال و با کیفیت است. درمان دندان پزشکی اگر هم توسط بهترین پزشکان و در بهترین کلینیک ها انجام شود ولی مواد اولیه مرغوب و با کیفیت در فرایند درمان استفاده نشود هم وقت و هزینه مراجعان به هدر رفته و هم سلامت آن ها به خطر می افتد.

پرمصرف ترین مواد دندانپزشکی

درادامه به معرفی برخی از پرکاربرد ترین و پرمصرف ترین مواد دندانپزشکی خواهیم پرداخت.

  • پرکننده های دندانی

مواد پرکننده دندان برای دندان های فرسوده و سوراخ شده استفاده می شود. با این مواد حفره های ایجاد شده و یا شکستگی سطحی دندان را پر می کنند. آمالگام یکی از این مواد است که از ترکیب نقره، قلع و جیوه ساخته شده و دارای رنگ نقره ای است و بیشتر برای پر کردن دندان های عقب افراد استفاده می شود. ماندگاری و طول عمر آمالگام در صورت مراقبت صحیح و رعایت بهداشت حدود ۱۲ سال است.

علاوه بر آمالگام در برخی موارد برای پر کردن دندان ها از آلیاژ طلا استفاده می کنند. البته این آلیاژ با فلزات دیگر ترکیب می شود و متوسط عمر مفید آن حدود ۱۵ سال است. به دلیل مقاومت و ماندگاری بالاتر و داشتن رنگ جذاب و عدم زنگ زدگی، بیشتر افراد ترجیح می دهند از آلیاژ طلا به جای آمالگام استفاده کنند.

  • مواد مربوط به قالب گیری

در برخی روش های درمانی دندان پزشکی نیاز است ابتدا از دندان ها و فک قالب گیری شود تا الگوی فک و دهان و دندان فرد مشخص شود. برای این کار از مواد مختلفی استفاده می کنند که هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند. پلی سولفید، پلی اتر، سیلیکون افزایشی، سیلیکون غیر افزایشی یا تراکمی از جمله مواد اولیه برای قالب گیری از دندان هستند.

  • داروی بی حسی

از مواد اساسی و پر کاربرد در دندان پزشکی داروی بی حسی است که به منظور کاهش درد به صورت موضعی و یا در موارد ضروری به صورت بیهوشی عمومی استفاده می شود. آمپول های بی حسی که معمولا به لثه افراد زده می شود شامل موادی مانند وازوکانسریکتور، مواد شیمیایی خاص برای جلوگیری از تجزیه شدن وازوکانسریکتور، هیدرواکسید سدیم و کلرید سدیم است.

  • مواد اولیه بلیچینگ دندان

بلیچینگ و یا سفید کردن دندان امروزه بسیار طرفدار پیدا کرده است و برای این کار از مواد اولیه ای مانند محلول هیدروژن پراکساید، سدیم پربورات و کارباماید پراکساید استفاده می شود.

  • باندینگ

باندینگ ماده ای است که در پر کردن و ترمیم آسیب های کوچک و سطحی دندان کاربرد زیادی دارد. این ماده هم رنگ دندان است و مقاومت بالایی در برابر فشار و ضربه دارد.

  • کن کاغذی

برای پر کردن دندان و یا عصب کشی زمانی که پزشک به ریشه دندان دسترسی پیدا کرد، باید آن را خشک و ضد عفونی کند. برای این کار از موادی به نام کن کاغذی استفاده می کنند. کن کاغذی مخروطی شکل است و یک ماده استرلیزه و هموژنیزه و بهداشتی است تا ریشه دندان کاملا خشک و ضد عفونی شود.

  • گوتا پرکا

زمانی که در فرایند پر کردن یا عصب کشی به ریشه دسترسی پیدا کردند و عصب را خارج کردند، باید کانال ریشه که حالا خالی شده است را با موادی پر کنند. برای این کار از موادی به نام گوتا پرکا استفاده می کنند.

خرید و قیمت مواد دندانپزشکی 

برای خرید و قیمت مواد دندانپزشکی می توانید به فروشگاه دیدی دنت یا دندال مراجعه کنید تا از قیمت روز مواد دندانپزشکی با خبر شوید . همچنین این فروشگاه ها از استانداردترین تجهیزات و مواد دندانپزشکی بهره می برند که میتوانید بصورت عمده و تک خرید داشته باشید .

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا