اقتصادی

ماجرای دلارهای تقلبی در بازار چیست؟

در معاملات روز گذشته حباب سکه بالاخره به زیر دو میلیون تومان آمد، تقاضای محرم نیز وارد بازار ارز شد و البته از حجم معاملات روبل رونمایی شد. اما قصه دلارهای آبی تقلبی در بازار ارز چیست؟

به گزارش روند بازار، ماجرای دلارهای تقلبی در بازار چیست؟

به نقل از اقتصادنیوز، معامله‌گرها می‌گویند بازار در وضعیت ساید است. از ۲۵ تیر بازار زیر سطح ۳۲ هزار تومان نوسان دارد، در عین حال از ۳۱ هزار و ۷۰۰ هم پایین نیامده است. حرکت افقی بازار به گفته معامله‌گرها معلول تزریق‌های دلار سهمیه‌ای است.

شنیده می‌شود بانک مرکزی در زمان تحویل دولت ابراهیم رییسی معادل ۸ میلیارد یورو اسکناس داشت. بانک مرکزی در مقطع فعلی بعد از یک دوره توقف، از هفته آخر خرداد شروع به توزیع دلار به صورت سهمیه‌ای و با قیمت پایین‌تر از بازار کرده است.

دلار سهمیه ای رصد می شود؟

برگشت این دلارها به بازار موجب شده عرضه تا حدودی زیاد شود. نکته مورد تاکید معامله گران در خصوص قابل رصد بودن خریداران دلار سهمیه است. آنان می گویند:بواسطه اینکه دلار سهمیه‌ای از طرف بانک مرکزی قابل ردیابی است، کمتر تن به خرید این نوع می‌دهند. همین اتفاق موجب شده بازار ارز رنج شود.

حباب سکه زیر دو میلیون تومان آمد

به گزارش اکوایران، در بازار سکه نیز نرخ این فلز گرانبها با رشد ۱۰۰ هزار تومانی به ۱۵ میلیون رسید. با این نرخ سکه، بلاخره حباب آن به زیر دو میلیون آمد و به یک میلیون و ۷۹۳ هزار تومان رسید دلیل این کاهش حباب به رشد ۴۶ دلاری اونس برمی‌گردد. در ضمن، این بازار منتظر باز شدن اونس در روز دوشنبه است.

تقاضا برای دینار عراق بالا رفت

با شروع محرم تقاضا برای دینار عراق بالا رفته است و در بازار روز شنبه برخی از معامله‌گرها فروشنده دینار بودند. هر هزار دینار در بازار با قیمت ۲۱ هزار و ۵۰۰ تا ۲۲ هزار تومان معامله می‌شد.

حجم معاملات روبل اعلام شد

رییس کل بانک مرکزی، حجم معاملات روبل را دو میلیون اعلام کرد. دو میلیون روبل در حدود ۳۳ هزار دلار ارزش دارد که معادل ریالی آن یک میلیارد تومان می‌شود. این رقم در مقیاس تجارت دو کشور عددی نیست.

یک مقام آگاه به اکوایران گفت دو سال قبل حجم معاملات اسکناس روبل ۱۰۰ میلیون دلار در سال بود که روزانه نزدیک به ۲۷۴ هزار دلار می‌شود. با این حساب معاملات روبل در بازار متشکل حتی نسبت به عملکرد دو سال قبل نیز تقریبا هیچ است.

صید فردایی با دلار تقلبی

دو هفته پیش یک صرافی بدون مجوز اقدام به عرضه سه بسته دلار در بازار فردایی کرد. معامله‌گران مدعی بودند این صراف به تعهد خودش عمل نکرده است. به گفته آن‌ها کار به دستگیری می‌کشد. در آخر صراف از طریق شمش طلا، تسویه دلاری خود را انجام می‌دهد و با رضایت شاکی‌ها آزاد می‌شود.

همان صراف چند روز پیش، الگوی دو هفته پیش خود را تکرار می‌کند، اما اینبار با ۶۰ بسته ۱۰۰ دلاری . ۶۰ بسته عرضه شده به رویت خریداران می‌رسد و پالت‌ها وکیوم شده با دلار آبی بعد از جلب اعتماد مشتری‌ها به صورت فردایی فروخته می‌شود.

موعد تحویل خبری از دلار نیست و کاشف به عمل می‌آید پالت‌ها تقلبی بودند.

ارزش معامله بر پایه قیمت روز حدود ۱۹ میلیارد تومان بوده و ظاهرا کسی که در ایران معامله را انجام داده است عامل یک نفر دیگر بوده است. آنطور که معامله‌گران می‌گویند صاحب حساب استانبول حضور دارد و پول به حساب آن واریز شده است، یعنی پول پرید.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا