اجتماعی

ماجرای وام ۵۰۰ میلیونی زوج های جوان چیست؟

بانک‌ها در پرداخت و مردم در بازپرداخت وام ۷۰ تا ۱۰۰ میلیون تومانی ازدواج درمانده شده‌اند. اما حالا وعده پرداخت وام ۵۰۰ میلیون تومانی به زوج‌های جوان عنوان شده است. ماجرا چیست؟

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، نامزد انتخابات ریاست جمهوری وعده داده وقتی رئیس جمهور شدم به هر زوج جوان ۵۰۰ میلیون تومان برای اشتغال، ازدواج و مسکن وام خواهم داد.

او گفته قبل از اسفند ۱۴۰۰، دستور تشکیل فوری صندوق رفاه جوانان را صادر می‌کند و این صندوق باید به هر زوج جوان ۵۰۰ میلیون تومان وام بدهد. جدای از اینکه قاضی‌زاده شانسی برای پیروزی در این انتخابات ندارد، اما سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا این وعده شدنی است؟

براساس قانون بودجه سال ۱۴۰۰، مصوب شد که وام ازدواج به ۷۰ میلیون تومان برسد. این وام برای افراد زیر ۲۵ سال ۱۰۰ میلیون تومان است. وعده این کاندیدای انتخاباتی حدود ۵ برابر رقم مصوب مجلس برای سال جاری است.

اما نکته قابل توجه این است که بانک‌ها با پرداخت مبلغ ۱۰۰ میلیون تومانی وام ازدواج هم مشکل دارند.

از یکی دو سال قبل یکی از مهم‌ترین مشکلات این بود که مجلس و دولت پرداخت وام ازدواج را به بانک‌ها تحمیل می‌کردند اما بانک‌ها بارها اعلام کرده بودند که توان و منابع مالی لازم برای پرداخت این وام را ندارند.

به عبارتی در شرایط کمبود نقدینگی، بانک‌ها ترجیح می‌دادند منابع خود را صرف تسهیلات به دیگر بخش‌ها کنند و سود بیشتری بگیرند نه آنکه آن را به زوج‌های جوان بدهند. وامی با مبلغ تسهیلات و سود کم.

به جای وام، شغل ایجاد کنید

همین مساله سبب شد که تعداد افرادی که در صف دریافت وام ازدواج می‌مانند مدام بیشتر شود. اما این تنها یک سوی مشکل بود. در سمت دیگر زوج‌های جوانی قرار دارند که متقاضی دریافت وام هستند. اگرچه آنها از افزایش مبلغ وام استقبال می‌کنند، اما مشکل اصلی آنها بازپرداخت اقساط این وام است.

آنها می‌گویند دولت بهتر است به جای افزایش وام ازدواج، تورم را کنترل کند و شغلی برای جوانان ایجاد کند که آنها بتوانند کار کنند و خودشان هزینه‌های زندگی را بدهند. چون آنها بدون داشتن شغلی با درآمد مناسب نه توان ازدواج دارند و نه توان بازپرداخت اقساط را.

از طرف دیگر انتقاد زوج‌های جوان این بود که تورم چنان افزایش یافته که کل وام ازدواج حتی کفاف مبلغ لازم برای رهن خانه را هم نمی‌دهد. چه برسد به دیگر هزینه‌ها.

از طرف دیگر گفته می‌شود که مبلغ اقساط وام ازدواج برای زوج‌های جوان نفری ۶۰۰ هزار تومان و در مجموع یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است. حالا قاضی‌زاده هاشمی در حالی وعده داده که در دولتش به جوانان وام ۵۰۰ میلیونی بدهد که باید پرسید میزان بازپرداخت این وام چقدر است؟  آیا میزان بازپرداخت وام هم ۵ برابر رقم وام فعلی است؟ یعنی جدود ۵ میلیون تومان؟ یا مثلا نصف این عدد است؟

سوال مهم دیگر این است که با فرض اشتغال جوانان، حداقل حقوق آنان کفاف پرداخت اقساط وام و دیگر هزینه‌ها را می‌دهد؟

احتمالا به نظر می‌رسد کاندیداها بهتر است به جای ایجاد انتظار در جامعه و وعده‌های ناشدنی، بر خلق ثروت و ایجاد اشتغال در جامعه تمرکز کنند. نه وعده‌های محال و ناشدنی.

پرداخت وام ۵۰۰ میلیونی چقدر اعتبار می‌خواهد؟

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، در سال ۹۹ حدود ۸۲۳ هزار نفر وام ازدواج دریافت کرده‌اند و میزان اعتبار لازم برای وام ازدواج ۴۳ هزار میلیارد تومان بوده است.
حالا با فرض ۵ برابر شدن رقم وام ازدواج -وعده قاضی‌زاده- پرداخت این رقم به ۲۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد!

بر این اساس به نظر می‌رسد که ایشان باید توضیح دهد که این مبلغ را از کجا و چگونه قرار است تامین کند؟

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا