اقتصادی

حقوق بازنشستگان از مالیات معاف است؟

برخلاف حقوق و دستمزد کارمندان و کارگران شاغل که مشمول پرداخت قانون مالیات‌های مستقیم می‌شوند، در مورد حقوق بازنشستگان از هر صندوقی که باشند، شرایط قانونی متفاوت است.

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، این روزها که صحبت از قطعیت دولت برای افزایش حقوق بازنشستگان در میان است و گروه‌های مختلف بازنشستگان از تامین اجتماعی گرفته تا کشوری و لشگری منتظر صدور احکام جدید بانشستگی خود هستند، این پرسش ممکن است برای خیلی‌ها به وجود بیاد که آیا از حقوق بازنشستگان نیز مالیات کسر می‌شود؟

پاسخ به این پرسش و سوالاتی از این دست «نَه» است، هنوز هیچ قانونی وجود ندارد که به موجب آن از مستمری بازنشستگان، مالیات کسر شود، اتفاقی که با توجه به نقل قول سال گذشته خبرآنلاین از رئیس سازمان امور مالیاتی ممکن است در آینده بیفتد و با تغییر مقررات، از مستمری بازنشستگان مالیات کسر شود. ولی تا این لحظه و دست‌کم تا پایان سال ۱۴۰۱ خبری از تغییر مقررات مالیاتی مربوط به حقوق بازنشستگان نیست.

خاستگاه احتمالی یک باور غلط

اما چه چیزی باعث می‌شود که برخی تصور کنند که دولت از مستمری بازنشستگان مالیات کسر می‌کند؟

پاسخ این سوال شاید در اصطلاح رایجی باشد که عموم مردم از آن به جای مستمری بازنشستگی استفاده می‌کنند، لابد بارها شنیده‌اند که هم مردم و هم مسئولان غالب اوقات در حرف‌های خود از حقوق بازنشستگان به جای مستمر بازنشستگی استفاده می‌کند.

طبق قانون به حقوق دریافتی یعنی وجهی که کارمند یا کارگر بابت کار کردن نزد کارفرما بدست می‌آورد، مالیات تعلق می‌گیرد، میزان این مالیات براساس سقف معافیت مالیاتی که در بودجه سنواتی مشخص می‌شود از ۱۰ درصد مازاد حقوق دریافتی تا ۳۰ درصد متغییر است.

اما در مقابل مطابق شرایط مقرر در ماه ۹۱ قانون مالیات‌های مستقیم، حقوق بازنشستگی و وظیفه و مستمری و پایان خدمت و خسارت اخراج و بازخرید خدمت و وظیفه یا مستمری پرداختی به وراث و حق سنوات و حقوق ایام مرخصی استفاده نشده از جمله مواردی هستند که به آنها مالیات تعلق نمی‌گیرد.

سیاوش غیبی‌پور، کارشناس امور مالیاتی نیز در گفتگو با تجارت‌نیوز راجع به این مسئله اینطور توضیح می‌دهد: در قانون کنونی مالیات‌های مستقیم، مستمری بازنشستگی معاف از مالیات است.

این صحبت‌ نشان می‌دهد که برخلاف کارگران و کارمندان شاغلی که پیش از دریافت حقوق و دستمزد مالیاتشان توسط کارفرما کسر و به حساب دولت واریز می‌شود، در هیچ کدام از صندوق‌های بازنشستگی از مستمری بازنشستگان وجهی تحت عنوان مالیات کسر نمی‌شود.

غیبی‌پور در ادامه می‌گوید: هرچند مستمری بازنشستگی حکم منبع درآمد را دارد اما در قانون کنونی اینطور تفسیر شده است که مستمری بازنشستگی، درآمدی تلقی نشود که مشمول مالیات باشد، مادامی که این قانون برقرار باشد از هیچ بازنشسته‌ای بابت مالیات مستمری، مبلغی کسر نخواهد شد.

وی در عین حال تاکید می‌کند: اما چنانچه شخص بازنشسته در چارچوب مقررات مربوط به منع اشتغال بازنشستگان، به عنوان مشاور، پیمانکار، انجام کار حجمی یا تدریس و آموزش در سازمانی مشغول به کار شود، بابت درآمد جدید باید مالیات بپردازد.

این کارشناس امور مالیاتی در عین حال یادآور شد که برابر مقررات کنونی، تمامی پرداختی‌های بیمه‌های عمر و زندگی نیز از گروه درآمدهای مشمول مالیات خارج هستند و دولت از دریافت کنندگان این مبالغ نیز مانند حقوق بازنشستگان مالیات کسر نمی‌کند.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا