اقتصادی

مالیات دولت از حقوق‌های بالای ۱۲ میلیون تومان

بهروز محبی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: قبول دارم که اکنون با حقوق ۲۰ میلیون تومانی هم اداره یک زندگی سخت است، اما به هر حال دولت این را در لایحه بودجه آورده است که افرادی که بالای ۱۲ میلیون تومان حقوق دارند، باید به میزان ۱۰ درصد از حقوق خود را مالیات بپردازند.

به گزارش روند بازار، یکی از منابع درآمد دولت سیزدهم براساس تدوین لایحه بودجه در سال آتی «افزایش مالیات» است. این موضوع نه تنها باعث گله‌مندی و البته نگرانی مردم و صاحبان کسب و کار شده است که حتی برخی نمایندگان همسو با دولت هم به آن انتقاد کرده‌اند.

در همین خصوص، بهروز محبی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به اقتصاد۲۴ گفت: مالیات ناشی از تولید و خدمات، منبع پایدار برای یک کشور محسوب می‌شود و این موضوع بر کسی پوشیده نیست، اما مسئله و نگرانی که وجود دارد و در جلسه اول کمیسیون تلفیق هم مورد توجه قرار گرفت، این بود که این افزایش قابل توجه درآمد در حوزه مالیات که حدود ۱۵۰ هزار میلیارد تراز عملیاتی را بهبود می‌بخشد، از کجا و به شکل تامین شود؟

در کشور ما، فرار‌های مالیاتی چشمگیری وجود دارد

وی افزود: سوال ما هم این بود که آیا قرار است گرفتن مالیات از افراد افزایش پیدا کند، یا قرار است این افزایش درآمد دولت به واسطه جلوگیری از فرار‌های مالیاتی یا شناسایی مودیان جدید یا کاهش معافیت‌های مالیاتی باشد؟ از این‌رو، نماینده دولت در کمیسیون تلفیق در دفاع از برنامه‌ریزی دولت در این خصوص صحبت کرد و به طور مثال گفت ما شرکتی داشتیم که حدود ۴۰ تا ۱۰۰ میلیارد تومان در سال‌های گذشته، مالیات پرداخت می‌کرده است. بعد از بررسی دقیق حساب‌ها و همچنین بررسی میزان مالیات، این رقم به ۱۴۰۰ میلیارد تومان تبدیل شد، یعنی آن شرکت، زیر ۱۰ درصد به دولت مالیات می‌داد.

محبی تصریح کرد: باید قبول کنیم که در کشور ما، فرار‌های مالیاتی چشمگیری وجود دارد. از طرفی، دولت سیزدهم در مدت زمانی که مسئولیت داشته است، ۲.۵ میلیون مودی جدید را به سیستم معرفی کرد. به نظر افزایش درآمد دولت از مالیات، بیشتر متوجه واقعی کردن مالیات‌ها و شناسایی مودیان جدید است که اگر این مسیر درست پیش برود، هم به نفع اقتصاد کشور است و هم نگرانی که در دل برخی از مردم و صاحبان کسب و کار افتاده، رفع خواهد شد.

میزان مالیات بر درآمد در سال ۱۴۰۳

نماینده سبزوار اظهار داشت: بنا داریم معافیت مالیاتی را روی حقوق‌های تا ۱۲ میلیون تومان اعمال کنیم و همچنین تلاش داریم در اصناف هم، سقف را بالا ببریم، یعنی کاری کنیم که افرادی که حداقل حقوق را دارند، شامل پرداخت مالیات نشوند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در ادامه گفت: من هم قبول دارم که اکنون با حقوق ۲۰ میلیون تومانی هم اداره یک زندگی سخت است، اما به هر حال دولت این را در لایحه بودجه آورده است و افرادی که بالای ۱۲ میلیون تومان حقوق دارند، میزان مالیات ۱۰ درصد از حقوق بیش از ۱۲ میلیون تومان خود را باید مالیات بدهند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: من به شخصه معتقدم که جا دارد کف حقوق برای دادن مالیات را بالاتر ببریم، چون میزان تورم و گرانی و فشار اقتصادی که بر خانواده‌ها وارد می‌شود، زیاد است. ما بنا داریم در این رابطه در لایحه بودجه چکش‌کاری بکنیم تا رضایت بیشتری از مردم ایجاد شود. باورم این است که به جای اینکه از افراد کم‌درآمد مالیات گرفته شود باید کار را به سمت افرادی برد که از توانمندی بیشتری برخوردارند و پرداخت مالیات‌شان هم با واقعیت فاصله دارد.

منبع
اقتصاد۲۴

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا