اقتصادی

مالیات جدید برای خرید خودرو

فروش فوری‌ شرکت‌ خودروسازی سایپا نشان می‌دهد که هزینه‌ای اضافه بر مالیات یک درصدی که همیشه بر قیمت خودرو کارخانه‌ای افزوده می‌شود، برای برخی محصولات در نظر گرفته شده است. ماجرا چیست؟

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، شرکت سایپا آگهی فروش فوری خودرو نیسان تکسوز آپشنال را منتشر کرد. در این آگهی قیمت فروش این خودرو ۲۵۷ میلیون تومان اعلام شد. اما قیمت کارخانه ۲۵۲ میلیون تومان است.

این قیمت‌ها نشان می‌دهد که شرکت خودروسازی سایپا بجای اعمال مالیات یک درصدی قانون جدید، مالیات ۲٫۲۵ درصدی را برای محصولاتش در نظر گرفته.

آیا مالیات نقل و انتقالات افزایش یافته است؟

ماجرای مالیات جدید خودرو چیست؟


با پیگیری‌ها از سایپا مشخص شد هزینه خرید خودرو از شرکت‌های خودروسازی کشور مشمول مالیات جدیدی به نام مالیات سبز می‌شود.

این مالیات سبز بر اساس میزان آلایندگی خودرویی است. هزینه این مالیات جدید متناسب با میزان آلایندگی هر خودرو متفاوت است. هر خودرو که آلایندگی بیشتری تولید کند درصد اضافه‌تری باید هنگام تحویل خودرو پرداخت کند.

این مالیات خودرو برای همه خودروهای ساخت ایران در نظر گرفته شده است. در مورد خودروی نیسان که آلایندگی بیشتری دارد، حدود یک درصد مالیات علاوه بر یک درصد دیگر مالیات نقل و انتقالات محاسبه می‌شود که حدودا پنج میلیون تومان اختلاف قیمت با کارخانه ایجاد می‌شود. اختلاف قیمتی این خودرو در آگهی ذکر شده به همین دلیل بوده است.

مالیات‌های اضافه شده بر قیمت خودرو اضافه و در فاکتور هنگام تحویل به مشتری داده می‌شود.

مالیات دیگری نداریم

البته حمیدرضا حیدری، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو مشهد گفت: تنها مالیات نقل و انتقالات بر قیمت کارخانه اضافه می‌شود و مالیات خودرو دیگری نداریم. هنگام تحویل خودرو از کارخانه تنها باید مالیات یک درصدی اعمال شود.

در چنین شرایطی، به نظر می‌رسد دولت سیاست جدید خود را مبنی بر مالیات‌ها در نظر گرفته است و قرار است مالیات‌های جدیدی را در بخش‌های مختلف کشور اعمال کند.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا