اقتصادی

مالیات صفر برای ۵۰ درصد اصناف و مشاغل در ۱۴۰۲

رئیس سازمان امور مالیاتی گفت:. مالیاتی که از اصناف و مشاغل دریافت می‌شود معادل ۶ درصد مالیاتی است که در کل سال دریافت می‌کنیم و برای بیش از ۵۰ درصد مودیان اصناف و مشاغل مالیات صفر منظور شده است.

به گزارش روند بازار، در برنامه صف اول شبکه خبر موضوع هوشمندسازی و عادلانه سازی نظام مالیاتی بحث شد و آقای سبحانیان رئیس سازمان امورمالیاتی به سوالاتی پاسخ داد.

سبحانیان گفت: در کاهش وابستگی بودجه به منابع نفتی شکی وجود ندارد و ما باید هزینه‌های جاری کشور را از محل درامد‌های کشور تامین کنیم. نفت برای همه کشور‌ها سرمایه ملی و بین نسلی است و باید برای نسل آتی سرمایه گذاری شود. در سال‌های گذشته سهم نفت در تامین هزینه‌های جاری ما بالا بود و یکی از دلایل اصلی تورم امروز ما وابستگی بودجه به نفت است. چرا که قیمت نفت کم و زیاد می‌شود، اما هزینه‌ها با یک رشدی رو به افزایش است و در سال‌های قبل این ناترازی بودجه با خلق نقدینگی جبران می‌شد.

او افزود: اما مالیات ستانی قاعده‌مند که با شتاب خوبی به سمت آن پیش می‌رویم، مالیات را از ثروتمندان دریافت می‌کند و در میان آحاد ملت و طبقات محروم توزیع می‌کند. امروز تمرکز ما در مالیات ستانی طبقات مرفه و ثروتمند است و بسیاری از پروژه‌هایی که در شهرستان‌ها و روستا‌ها افتتاح می‌شود، از محل مالیاتی است که مردم پرداخت کرده اند. ما تنها در سال گذشته ۱۳۵ هزار میلیارد تومان تحت عنوان عوارض به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها پرداخت کردیم. در این زمینه باید هم به مردم اطلاع رسانی کنیم که مالیات آنها در چه زمینه‌ای هزینه شده و همینطور به آنها اختیار دهیم که تمایل دارند مالیاتشان در چه حوزه‌ای هزینه شود.

سبحانیان گفت: در دهه گذشته حدود ۳۶ درصد از منابع عمومی بودجه از محل مالیات تامین می‌شد و باقی مانده آن که ۶۴ درصد بود از محل درآمد‌های نفتی تامین کردیم. در دولت سیزدهم یکی از مهمترین محور‌ها حوزه مالیات بود که به بتواند به تولید کمک کندبا اقداماتی که رقم خورد در سال گذشته حدود ۵۲ درصد منابع بودجه دولت از محل مالیات تامین شد و کمتر از ۵۰ درصد از منابع نفتی و سایر منابع درامدی دولت مانند اوراق و فروش اموال تامین شد.

رئیس سازمان امور مالیاتی گفت: نگاه به مودیان به مثابه شریک راهبردی است و تاکنون بیش از ۸۸ درصد آنچیزی که مودیان ابراز کرده اند به عنوان نظام مالیاتی پذیرفتیم. در سال گذشته ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار پرونده جدید مالیاتی را شناسایی کردیم تو توانستیم از محل شناسایی مودیان جدید بخش قابل توجهی از منابع مالیاتی را تامین کنیم. در ابتدای سال ۱۴۰۱، تعداد مودیانی حقوقی که صورت حساب الکترونیک صادر کردند حدود ۲ هزار مودی بودند که اکنون ۱۶۲ هزار مودی صورت حساب الکترونیک صادر می‌کنند.

او افزود: بیش از ۳۵ درصد از کل مالیاتی که وصول می‌شود از ۷۰۰ شرکت بزرگ کشور دریافت می‌شود. مالیاتی که از اصناف و مشاغل دریافت می‌شود معادل ۶ درصد مالیاتی است که در کل سال دریافت می‌کنیم. به عبارتی در سال گذشته ۸۰۵ هزار میلیارد تومان مالیات دریافت کردیم که تقریبا ۵۰ هزار میلیارد تومان آن از اصناف و مشاغل بوده است. این درحالی است که در سال گذشته بیش از ۵۰ درصد مودیان اصناف و مشاغل مالیات صفر برای ان‌ها منظور شده است.

منبع
باشگاه خبرنگاران جوان

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا