دانش و فناوری

ماهواره خیام به فضا پرتاب شد / خیام را روسیه ساخت؟

ماهواره “خیام” با ماهواره‌بر سایوز از پایگاه فضایی “بایکونور” قزاقستان به فضا پرتاب شد.


به گزارش روند بازار،ماهواره “خیام” با وزن ۶۰۰ کیلوگرم با ماهواره‌بر سایوز به مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین پرتاب شد تا به مدت ۵ سال از داده‌ها و تصاویر ارسالی آن در حوزه‌های کشاورزی، منابع طبیعی، محیط زیست، منابع آبی، معادن و پایش مرزها و مدیریت حوادث غیرمترقبه و نیروهای دفاعی استفاده شود.

به نقل از ایسنا، سال گذشته با پرتاب ماهواره تماماً ایرانی “نور ۲” با ماهواره‌بر بومی “قاصد”، فناوری کاملاً بومی تزریق ماهواره‌های زیر ۵۰ کیلوگرم به مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین امتحان خود را با موفقیت پس داد و طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته، این مسیر ادامه پیدا خواهد کرد و با همت دانشمندان و متخصصان بخش‌های مختلف کشور، تا انتهای سال جاری توانمندی تزریق ماهواره‌های تا ۱۰۰ کیلوگرم به مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین تثبیت خواهد شد.

با توجه به وزن بیش از نیم‌تنی ماهواره “خیام” و نیز درصد بسیار بالای موفقیت پرتابگر سایوز، پرتاب ماهواره “خیام” به کشور روسیه واگذار شده است. با توجه به ضریب اطمینان بالای پرتابگر سایوز در پرتاب و در مدارگذاری ماهواره‌ها، بسیاری از کشورهای صاحب چرخه کامل فناوری فضایی که خود توانایی پرتاب ماهواره را دارند نیز از پرتابگرهای روسی استفاده می‌کنند.

ماهواره ۶۰۰ کیلوگرمی امروز در ساعت ۱۰ و ۲۰ دقیقه با ماهواره‌بر سایوز به عنوان یکی از قدرتمندترین ماهواره‌برها در مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین پرتاب شد. عمر عملیاتی این ماهواره ۵ سال اعلام شده است.

خیام را روسیه ساخت؟

سفارت روسیه در تهران با انتشار ویدئویی از پرتاب ماهواره خیام به فضا در اینستاگرام نوشت:

در تاریخ ۹ آگوست ۲۰۲۲، جناب آقای یوری بوریسوف، مدیر کل شرکت دولتی فضایی روسیه روسکوسموس، با هیاتی از جمهوری اسلامی ایران به ریاست جناب آقای عیسی زارع پور، وزیر محترم ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران گفتگو کرد.

این دیدار در جریان بازدید نمایندگان ایران از پایگاه فضایی بایکونور برای مشاهده پرتاب ماهواره سنجش از دور «خیام» که توسط شرکت های روسی به سفارش طرف ایرانی ساخته شده بود، انجام شد.

لانچ پرتابگر Soyuz-۲.۱b به همراه این ماهواره در ساعت ۰۸:۵۲ به وقت مسکو انجام شد که با کمک بخش فوقانی پرتابگر «فرگات» با موفقیت در مدار مورد هدف خود قرار گرفته شد. این ماهواره جهت نظارت و بررسی سطح زمین و برای اهداف غیرنظامی طراحی شده است.

طرفین طی این دیدار خاطرنشان ساختند که پرتاب موفقیت آمیز و قرارگیری این ماهواره در مدار، نقطه عطف مهمی در توسعه روابط دوجانبه است که راه را برای گسترش و تقویت بیشتر همکاری های دو کشور در صنعت فضایی باز می کند.

ساخت ماهواره در دولت روحانی

ماهواره «خیام» که امروز به فضا پرتاب شد، قراداد ساختش پس از توافق برجام و مذاکره با سه کشور دارای فناوری، در اوایل سال ۹۶ و در اواخر دولت یازدهم امضا شده و کار ساخت این ماهواره در سال ۱۴۰۰ به پایان رسیده است.

دکتر مرتضی براری، رییس پیشین سازمان فضایی ایران در یادداشتی برای گروه نخبگان خبرآنلاین نوشت: « قرارداد ساخت و پرتاب این «ماهواره‌ی با دقت بسیار بالا»، پس از توافق برجام، و مذاکره با سه کشور دارای فناوری، بالاخره در اوایل سال ۹۶ و در اواخر دولت یازدهم توسط سازمان فضایی ایران و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با شرکت های روس -که شرایط فنی بهتری داشتند- امضا و تبادل شد و کار ساخت این ماهواره که ۴ سال به طول انجامید؛ در اوایل سال ۱۴۰۰ به پایان رسید.»

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا