اقتصادی

ماکارونی تنظیم بازاری به بازار آمد

به تازگی سامانه بازرگام ماکارونی را نیز به لیست کالاهای تنظیم بازاری خود در کنار برنج، شکر، مرغ و تخم مرغ و … افزوده است. به نظر می رسد، اضافه شدن ماکارونی به این سامانه به دلیل جهش قیمتی آن در پی آزادسازی نرخ آرد صنف و صنعت باشد.

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، به نقل از اقتصادآنلاین ابراهیم رییسی طرح توزیع هوشمند کالاهای اساسی را به عنوان یکی از راهکارهای دولت خود برای کاهش مشکلات معیشتی مردم عنوان کرده است.

۱۸ آبان ماه سال گذشته بود که، برای اجرای این طرح مسئولان وزرات جهادکشاورزی سامانه “بازرگام” را معرفی و اعلام کردند؛ سامانه توزیع هوشمند کالاهای اساسی “بازرگام” با هدف حذف دلالی های غیرضروری در شبکه توزیع اقلام ضروری و توزیع آن ها با قیمت دولتی یا همان تظیم بازاری شروع به کار کرده است.

در ابتدا در سامانه بازرگام مرغ و تخم مرغ تنظیم بازاری عرضه می شد و به تدریج به آن ها برنج، شکر، روغن، ماست و پنیر افزوده شد.

در مقطعی نیز با گرانی افسارگسیخته سیب زمینی این محصول با عنوان سیب زمینی تنظیم بازاری در لیست کالاهای عرضه شده در این سامانه قرار گرفت.

البته سامانه بازرگام تا امروز نتوانسته است آنگونه مسئولان عنوان می کردند در تنظیم بازار کالاهای اساسی موثر باشد و کمکی به معشیت مردم بکند چرا که با اشکالات جدی مواجه است. از جمله این اشکالات، تاخیر در تحویل محصولات به مردم، محدود بودن آن به مناطق خاصی از کشور و در مواردی نیز گرانی کالاهای عرضه شده در این سامانه نسبت به بازار است.

به طور مثال در خصوص سیب زمینی، سامانه بازرگام به عنوان یکی از عوامل گران شدن این محصول معرفی شد. چراکه قیمت دو کیلوگرم از این محصول در سامانه بازرگام با تخفیف ۱۶هزار تومان ، ۲۶هزار و ۸۰۰ تومان بود در حالی که همین کالا در سامانه های فروش دیگر ۹هزار و ۲۵ تومان قیمت خورده بود و در خرده‌فروشی‌ها حداکثر هر کیلوگرم ۱۱هزار تومان به فروش می رسید.

حالا به تازگی این سامانه ماکارونی را نیز به لیست اقلام تنظیم بازاری اضافه کرده است و هم اکنون می توان ماکارونی ۷۰۰ گرمی را با برچسب تنظیم بازاری از این سامانه خریداری کرد. به نظر می رسد، اضافه شدن ماکارونی به کالاهای تنظیم بازاری به دلیل جهش قیمتی آن در پی آزادسازی قیمت آراد صنف و صنعت باشد.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا