اجتماعی

چه کسانی از مبارزه با ESG سود می‌برند؟

اخیرا چند قانونگذار ایالتی در امریکا اقدام به مجازات شرکت های سرمایه گذاری کرده اند، مبنی بر اینکه آنها داده های محیطی، اجتماعی و حاکمیتی (ESG) را هنگام تصمیم گیری هادر حوزه سرمایه گذاری در نظر نمی‌گیرند.

ایلان ماسک در توییتی نوشته: ESG یک نوع کلاهبرداری است و تنها مبارزان جعلی عدالت اجتماعی از آن استفاده می‌کنند.» مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور سابق، در مقاله‌ای در وال استریت ژورنال می‌گوید که سرمایه‌گذاری با استفاده از اصول ESG از نظر سیاسی هدایت می‌شود و بخشی از طرحی است که «چپ بیدار» برای تسخیر آمریکای شرکت‌ها انجام می‌دهد..

در حالی که همه اینها ممکن است لفاظی سیاسی برای ایجاد انگیزه در پایگاه های سیاسی این افراد باشد، اما سوال این است که هدف نهایی مبارزه با ESG چیست و چه کسی یا کسانی از این بازی بهره می برند؟

در مورد جوامع ایالتی باید گفت اکثر آنها از ایالت هایی هستند که سوخت های فسیلی سهم عمده ای در اقتصاد محلی آنها بازی می کند. منطقی است که آنها تلاش می کنند از مشاغل و درآمدهای مالیاتی  مرتبط با این صنایع، محافظت و طرفداری کنند.  با این حال این سوال مطرح می شود که اگر آنها واقعاً  حس وظیفه شناسی و مسئولیت پذیری نسبت به رای دهندگان خود داشته باشند، آیا زمانی که پای سوخت‌های فسیلی به میان می‌آید، چشم خود را بر همه چیز می بندند؟

امروزه همه خودروسازان بزرگ دنیا در حال تغییر ناوگان خود از موتورهای احتراقی (ICE) به برق و باتری هستند.  اکثر شرکت‌های بزرگ درحال حذف تدریجی نیروگاه‌ها با سوخت زغال سنگ و سرمایه‌گذاری های هنگفت در زمینه های انرژی خورشیدی، بادی و چگونگی ذخیره‌سازی آنها هستند.  پس منطقی به نظر می رسد  که به جای محافظت از صنایع در حال مرگ، بر برنامه‌های بازآموزی شغلی و مشوق‌هایی برای آوردن شرکت‌های اقتصادی جدید به این ایالت‌ها تمرکز کنند.

از دیگر سو،آیا شرکت ها در مورد ریسک نیز همین گونه برخورد خواهند کرد؟  اکثر مدیران سرمایه گذاری مانند یک امانتدار عمل می کنند و در واقع بخش عمده ای از مسئولیت آنها متعادل کردن ریسک و بازدهی است.  معیارهای ESG که بر اساس داده‌های قابل اعتماد و مهندسی شده است، فقط به مدیر سرمایه‌گذاری کمک می‌کند تا ریسک و وضعیت عملیاتی شرکت را بهتر درک کند و این فقط در راستای وظیفه امانتداری آنهاست.

به عنوان مثال، مقامات دولتی در ایالت یوتا، از اینکه *S&P  خطر زیست محیطی این ایالت را نسبتاً منفی ارزیابی کرده است، ناراحت هستند.  استدلال S&P به دلیل “چالش های بلند مدت در مورد تامین آب است که می تواند یک محدودیت برای اقتصاد این ایالت باقی بماند.”حال اگر کسی بخواهد در اوراق قرضه شهرداری این ایالت سرمایه گذاری کند، باید نسبت به عواقب این ریسک ها آگاه باشد .

غرب امریکا با مشکلات خشکسالی مرتبط با تغییرات آب و هوایی در حال دست و پنجه نرم کردن است و S&P کاملاً به دنبال تعدیل ریسک سرمایه گذاری در ایالت مختلف و نتایج حاصل از آن است.و البته مدیران سرمایه‌گذاری، وظیفه امانتداری خود را با پذیرش و ادغام این اطلاعات در تحلیل های مرتبط با سرمایه گذاری خود به انجام می‌رسانند.

البته این بدان معنا نیست که سرمایه‌گذاری در حوزه ESG عاری از نقص نیست. مثلا شرکت Blackrock با وجود داشتن شرکت‌هایی مانند ExxonMobilXOM McDonalds و Raytheon که از لحاظ مسئولیت اجتماعی و در حوزه esg خیلی قوی عمل نمی کنند؛ اما باز هم برای صندوق «ESG Aware» خودبه تبلیغات ادامه می‌دهد و البته این شیوه سرمایه گذاری انتخاب بین بد و بدتر است و خیلی از کسانی که به این شیوه سرمایه گذاری می کنند به اشتباه سرمایه‌گذاری ESG را با سرمایه‌گذاری پایدار یکی می‌دانند، در حالی که آنها اصلا یکسان نیستند.

اما سیاستمداران اهمیتی به تفاوت بین ESG و سرمایه گذاری پایدار نمی دهند.  آنها روی چیزی که به نظر آنها شکل آگاهانه سرمایه گذاری است، متمرکز هستند. به زبان ساده، سرمایه‌گذاری ESG سرمایه‌گذاری آگاهانه نیست، بلکه فقط یک نوع سرمایه‌گذاری با دقت بیشتر است.  این فرآیند به مشاوران سرمایه‌گذاری کمک می‌کند تا با بررسی همه عواملی که بر عملکرد شرکت تأثیر می‌گذارند- نه فقط به اصول سنتی- بلکه به وظایف امانتداری خود در قبال مشتریان نیز عمل کنند.  در واقع این فرایند به خطرات سیستمیک، از جمله تغییرات آب و هوایی، کمبود منابع، و نابرابری نگاه می‌کند و در این راستا دو کار انجام می‌دهد: اولا شرکت‌های با ریسک بیشتر را حذف می‌کند که این شامل شرکت‌هایی می‌شود که بر روی راه‌حل‌هایی برای ریسک‌های سیستمی متمرکز هستند.  حال این ممکن است کسانی را که با علم اقتصاد جدید همخوانی ندارند، مانند شرکت‌های تولید کننده یا مصرف کننده سوخت های فسیلی و سیاستمدارانی که از آنها حمایت می‌کنند را نگران کند.اما این همان چیزی است که اقتصاد و بازار را به هم متصل می کند، پس باید خطر را نادیده گرفت و شروع کرد.

*S&P Global Ratings یک آژانس رتبه بندی اعتباری آمریکایی و بخشی از S&P Global است که تحقیقات و تحلیل های مالی در مورد سهام، اوراق قرضه و کالاها را منتشر می کند.

ترجمه: سید مهدی آقایی کاکرودی

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا