اجتماعی

مبتکر مسئولیت اجتماعی خود در سال ۲۰۲۲ باشید

 در گذشته، شرکت‌ها به بخش مسئولیت اجتماعی(CSR)خود، لقب مرکز هزینه داده بودند. اما لازم نیست که اینگونه دیده شود. انجام کارهای خوب برای کره زمین یا اطرافیانتان نباید از روی سود کسب و کار، کسر شود.شرکت ها می توانند به طور همزمان هم برای جوامع و هم برای کسب و کار خود، منشا خیر باشند.

  • همه باید برای ایجاد آینده ای بهتر در جوامع خود مشارکت کنند.
  • مشارکت ذینفعان از طریق یک پلت فرم دیجیتال در هر ابتکار مسئولیت اجتماعی شرکتی امری حیاتی است.
  • ابتکارات CSR خود را با SDGs سازمان ملل متحد(اهداف توسعه پایدار) برای سهولت در ارتباطات و اندازه‌گیری تأثیر آن هم سو  کنید.
  • شرکت‌ها در سراسر جهان از سوی مشتریان و دولت‌ها ملزم می‌شوند که عهده‌دار مسئولیت بیشتری برای رفاه جامعه خود باشند.
  • همه شرکت ها تحت فشار هستند تا در موضوعاتی مانند تنوع، مشمولیت، اقدامات در حوزه محیط زیست و نابرابری، فعال تر عمل کنند.
  • ما مستقیما شاهد تغییرات اقلیمی، افزایش نابرابری و نارضایتی در میان مردم هستیم.
  • اکنون زمان اقدام برای آینده ای بهتر است.
  • آیا شما اینطور فکر نمی کنید؟

در این مقاله ، راهنمای گام به گام  اجرای ابتکارات در حوزه مسئولیت اجتماعی شرکتی را به شما ارائه می دهیم .

 اما ابتدا باید بررسی کنیم که چرا هر سازمانی در سال  2022 باید برنامه ای برای  راه‌اندازی یک طرح ابتکاری در زمینه CSR داشته باشد.

CSR  باید اولویتی استراتژیک برای همه مشاغل باشد

 در گذشته، شرکت ها به بخش مسئولیت اجتماعی (CSR) خود، لقب مرکز هزینه داده بودند.اما لازم نیست که اینگونه دیده شود.انجام کارهای خوب برای کره زمین یا اطرافیانتان نباید از روی سود کسب و کار، کسر شود.شرکت ها می توانند به طور همزمان هم برای جوامع و هم برای کسب و کار خود، منشا خیر باشند .

مشتریان در همه جا آگاه تر و مسئولیت پذیرتر شده اند و مایل به پرداخت هزینه اضافی برای محصولات و خدماتی هستند که هم به روشی مسئولانه تولید شده و هم برای دور ریختن آنها مسئولانه تصمیم گرفته شده است.آنها همچنین برای شرکتهایی که مستقیما به مسائل پایداری می پردازند، ارزش بیشتری قائل هستند .

 البته این فقط شامل مشتریان نمی شود.بلکه بانک ها نیز گزینه های تامین مالی بهتری را برای کسب و کارهای پایدار، ارائه می دهند. سرمایه گذاران نیز به دنبال سرمایه گذاری در مشاغلی هستند که از معیارهای ESG (محیط زیست، پایداری و حاکمیت) خوبی برخوردارند

بر اساس گزارش بلومبرگ – انتظار می رود دارایی ها و اموالی که قابلیت سرمایه گذاری در زمینه  ESG را دارند تا سال ۲۰۲۵ به ۵۳ تریلیون دلار برسد (منبع).

 بنابراین، اگر کسب‌وکار شما می‌تواند مشتریانی با درآمد بیشتر و بهتر داشته باشد و در عین حال فرصت‌های سرمایه‌گذاری و مالی جذابی را نیز به دست آورد، چرا نباید روی شیوه‌های تجاری پایدار تمرکز کند؟

هر کسب و کاری باید ابتکارات CSR و ESG خود را تقویت کند.

ابتکارات CSR باید تأثیرات ملموس در زمینه های تجاری و اجتماعی ایجاد کند

بنابراین، از نکاتی که در بالا به آنها اشاره شد واضح است که بسیاری از شرکت‌ها تحت فشار هستند تا به مشتریان و ذینفعان خود – از جمله سرمایه‌گذاران، شرکا، تامین‌کنندگان و دولت – نشان دهند که آنها به مسائل اجتماعی توجه دارند.متأسفانه، بسیاری از این شرکت ها این نیاز را با رویکرد تاکتیکی به جای رویکرد استراتژیک برطرف می کنند.

آنها عموما فعالیت هایی را انجام می دهند تا در رسانه ها معروف شده و از این معروفیت بهره مند شوند.در واقع شرکت ها از طریق سبزشویی و مشارکت داوطلبانه محدود،یا کار خیریه مورد توجه رسانه ها قرار می‌گیرند

با توجه به گستردگی چالش های جهانی که با آن روبرو هستیم، این نوع ابتکارات ظاهری در حوزه پایداری کافی نیست! همه ما باید بیشتر تلاش کنیم.در گذشته انجام کارهای بیشتر در این زمینه سخت تر بود.نه حوزه های پر چالش به خوبی تعریف شده بود و نه استانداردهای گزارش دهی واضحی وجود داشت.همچنین در آن زمان برای کسب و کارها سخت بود تا برنامه هایی به این بزرگی را با شیوه های مدیریت سنتی، انجام دهند.

با توسعه پلتفرم‌های توانمندسازی و نوآوری آنلاین ارائه و مدیریت طرح‌های CSR و ایجاد تأثیرات مثبت ملموس بسیار آسان‌تر شده است.

 یکی دیگر از پیشرفت های بزرگ، پذیرش گسترده ۱۷ هدف توسعه پایدار سازمان ملل متحد (UN SDGs) است.این اهداف به طور گسترده مورد استفاده قرار گرفته اند و می توانند نقطه شروع خوبی برای ابتکارات در حوزه CSR  باشند.همه ارگان های دولتی و اکثر سازمان ها از این اهداف اطلاع دارند و بر برخی از آنها نیز تمرکز کرده‌اند.

با همسو کردن تلاش‌های خود با اهداف توسعه پایدار سازمان ملل، می‌توانید راحت‌تر با ذینفعان خود ارتباط برقرار کرده  تا آنها را در برنامه‌های خود درگیر و در نتیجه تأثیر بیشتری ایجاد کنید.

 بنابراین، بیایید به چگونگی راه اندازی ابتکار ات سال ۲۰۲۲ در زمینه مسئولیت اجتماعی شرکتی خود بیشتر بپردازیم

توانمندسازی و نوآوری، پایه و اساس پایداری است

 اگر می خواهیم پایداری طولانی مدت ایجاد کنیم و تأثیر واقعی داشته باشیم، باید بر توانمندسازی جوامع خود تمرکز کنیم.ما این کار را از طریق  همکاری با آنها انجام می دهیم تا راه حل هایی برای چالش های اجتماعی و پایداری خود ارائه دهیم.

 در اینجا توانمندسازی امری ضروری است.

اگر بتوانیم ذینفعان خود را – اعم از مشتریان، تامین کنندگان، شرکا و هرکسی که با آنها به نوعی درگیر کاری هستیم – برای همکاری در جهت رسیدن به راه حل های پایدار توانمند سازیم، می توانیم تأثیر بیشتری داشته باشیم.همچنین با استفاده از استعداد و خلاقیت ذینفعان خود، می توانیم نوآوری های بهتری داشته باشیم.نوآوری می تواند برای کسب و کار ما مفید باشد ،اگر بتوانیم  آن را با استراتژی های خود همسو کنیم.

از طریق یک پلتفرم توانمندسازی دیجیتال و نوآورانه می‌توانیم با ذینفعان خود تعامل داشته باشیم. این پلتفرم به ما این امکان را می‌دهد تا معیارهای مهم را پیگیری و گزارش کنیم و نیز می‌توانیم از آن در جهت توانمندسازی اطرافیان خود برای ارائه نوآوری‌های پایدار استفاده کنیم.

۴  مرحله برای راه اندازی برنامه  CSR

با دنبال کردن ۴ مرحله زیر می توانید تأثیرات اجتماعی مثبتی در مقیاس بزرگ، کارآمد و موثر ایجاد کنید:

مرحله ۱– اولویت های کسب و کار خود و تاثیرگذاری آنها را مشخص کنید بطوریکه با اهداف CSR شما هماهنگ باشداولین جایی که باید این کار را شروع کرد از استراتژی شماست.

 چشم انداز و ماموریت شما چیست؟  چگونه می توانید فعالیت های CSR خود را با این ماموریت هماهنگ کنید؟چه نوع نوآوری های پایدار ی می تواند برای کسب و کار شما سودمند باشد؟

 در اینجا چند مثال ارائه می دهیم:

  •  اگر بتوانیددر زنجیره تولید خود راهی برای صرفه جویی در انرژی پیدا کنید، می توانید از هزینه های توسعه محصولات خود بکاهید.
  • اگر راه هایی برای بازیافت محصولات خود بیابید، می توانید در هزینه های تولید خود صرفه جویی کنید.
  • همچنین، اگر محصولات خود را بصورت کارآمدتر منتقل کنید، می توانید در هزینه ها صرفه جویی کرده و خدمات خود را بهبود بخشید.

تمام مثال‌های بالا تأثیر ات پایداری و اقتصادی مثبتی دارند.اگر بتوانید از استعدادهای جامعه خود به نحو احسن بهره مند شوید، می توانید آنها را در جهت نوآوری کسب و کار خود و تقویت آن استفاده کنید

 مرحله ۲اقدام به شناسایی مخاطبینی کنید که از ابتکارات CSR شما بیشترین بهره را می برند

گام بعدی این است که تعیین کنید چه کسانی در جامعه را باید در ارتباطات و تعاملات خود هدف قرار دهید.آنها باید کسانی باشند که بیشترین سود را از ابتکارات پایداری شما می برند.

 جامعه هدف شما باید بتوانند در حوزه های CSR مشارکت داشته و با شما در نوآوری ها شرکت کنند آنها ممکن است جوانان ، دانشجویان، کارآفرینان، تامین کنندگان، جوامع محروم، و یا جویندگان کار باشند؟ به این فکر کنید که کجا می توانید بیشترین تأثیر را داشته باشید و چه کسی را می توانید بیش از همه توانمند سازید.

 همچنین به این فکر کنید که کدام جامعه می‌تواند با ایجاد راه‌حل‌های نوآورانه برای کسب‌وکارتان، بیشترین بازدهی و بازگشت سرمایه را برای شما به ارمغان بیاورد.

مرحله ۳– چگونه می توانید به فعال ترین جامعه پاداش دهید؟

 لازم است اولویت‌های کسب‌وکار خود را شناسایی کرده و تأثیرگذاری ابتکارات اجتماعی خود را بررسی کنید تا کسانی که از این ابتکارات بهره مند می شوند و می توانند با شما تعامل بیشتری داشته باشند را بیابید .

 قدم بعدی این است که چگونه می توانید این بخش از جامعه را جذب کنید. چگونه می توانید آنها را برای شرکت در برنامه های خود تشویق کنید؟

تقاضا برای حوزه توجه محدود ما بسیار است.رسانه‌های اجتماعی، سرویس‌های استریم و عوامل حواس‌پرتی بیشماری که در تلفن‌هایمان وجود دارد به این معنی است که جلب توجه مخاطب مورد هدف بسیار سخت است تا از او بخواهیم که در میان تمام این مشغله‌ها به ما توجه کند.به همین دلیل، باید به این فکر کنید که برای تعامل با شما چه پاداشی به جامعه بدهید که ارزش این تعامل را داشته باشد .

 بسته به برنامه CSR می توانید به جامعه فرصت سرمایه گذاری یا توسعه در نوآوری ها را ارائه دهید. یا اینکه از آن به عنوان فرصتی برای شناسایی استعدادهای برتر استفاده کنید که می توانند بصورت کار آموز و یا مشاغل تمام وقت ،مشغول به کار شوند. متعاقبا می‌توانید به بهترین استعدادها و ایده ها جوایز و یا تقدیر نامه هایی اهدا کنید

مرحله ۴– کدام یک از برنامه های توسعه پایدار ( SDG) سازمان ملل با ابتکارات CSR شما همسو هستند؟

 نهایتا برای ایجاد ارتباط با مردم و سهامداران خود به صورت شفاف و مؤثر، باید انتخاب کنید که کدام یک از ۱۷ SDG سازمان ملل متحد می‌تواند با ابتکارات شما همسو باشد.

ممکن است بخواهید که بر روی یک SDG خاص تمرکز کرده و یا اینکه چندین مورد از اهداف توسعه سازمان ملل متحد با ابتکارات شما همخوانی داشته باشد .

هر هدف شامل مجموعه‌ای از اهداف کوچکتر است که باید شناسایی شده‌ و با ابتکارات شما هماهنگ شود.این کار به اندازه گیری و ارائه گزارش تاثیر ابتکارات اجتماعی شما کمک می کند. همچنین ابزارها و مدل‌های گزارش دهی زیادی وجود دارد که می‌توانید از آنها استفاده کنیدتا با SDGs سازمان ملل متحد همسو شوید.

مترجم: سید مهدی آقایی

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا