کسب و کار

مبدل گشتاور خودرو چیست ؟

یکی از اولین چیزهایی که هنگام یادگیری رانندگی با خودروی مجهز به گیربکس دستی باید به آن مسلط شد، استفاده از پدال کلاچ، شروع حرکت نرم و تعویض آهسته دنده است. برای برخی، کلاچ دری بهشت ​​است و برعکس، برای برخی مانند ورودی جهنم است. در واقع کلاچ ها و گیربکس های دستی و اتوماتیک می توانند تفاوت بین راننده های قدیمی و جدید را ایجاد کنند. وظیفه کلاچ ایجاد یک پل ارتباطی بین گیربکس، سیستم انتقال قدرت و موتور است.

اگر در خودروهای دارای گیربکس دستی کلاچ وجود نداشته باشد، تنها راه توقف کامل، خاموش کردن کامل موتور است. این قسمت می تواند جذاب ترین لحظات رانندگی و لذت بخش ترین تعویض دنده را ایجاد کند و در عین حال رانندگی در ترافیک برای بسیاری از افراد کابوس است. همانطور که می دانید در خودروهای با گیربکس اتوماتیک کلاچ یا پدال سوم وجود ندارد. لوازم یدکی ام وی ام در بازار تهران امروز به راحتی در دسترس عزیزان می باشد و می توانند ان را فقط با یک تلفن سفارش بدهند.

 پس چگونه ارتباط بین گیربکس و موتور برقرار می شود؟ مسئول این لینک یک قسمت جالب به نام مبدل گشتاور است. شاید اگر تصاویر این قسمت را ببینید چندان جالب به نظرتان نرسد، اما در محفظه دوناتی شکل مبدل گشتاور اتفاقات جالبی در حال رخ دادن است که در ادامه این مقاله در مورد آن صحبت خواهیم کرد. امیدواریم پس از مطالعه این مقاله اطلاعات کاملی در مورد اینکه چرا گیربکس های اتوماتیک به مبدل گشتاور نیاز دارند، نحوه عملکرد آن و همچنین مزایا و معایب این قطعه به دست آورید.

همانطور که گفته شد، کلاچ در گیربکس های دستی وظیفه تعویض و توقف را بر عهده دارد. در واقع موتور باید بدون وابستگی به گیربکس به کار خود ادامه دهد و در صورت نیاز پل ارتباطی بین آنها ایجاد شود. مبدل گشتاور جایگزین کلاچ در گیربکس های اتوماتیک می شود. مبدل گشتاور را می توان به عنوان یک کوپلینگ هیدرولیکی تعریف کرد (مدل های هیدرواستاتیک و مکانیکی وجود دارد) که مرز بین موتور و گیربکس را مشخص می کند.

هنگامی که موتور در حال کارکرد کم و دورهای کم است، مانند زمانی که در ترافیک یا چراغ قرمز کاملاً متوقف می شود، گشتاور ورودی به مبدل گشتاور کم است، بنابراین این کار با کمی فشار روی پدال ترمز برای توقف انجام می شود. خودرو. به محض فشردن پدال گاز، با افزایش دور موتور، گشتاور بیشتری وارد مبدل گشتاور می شود تا انتقال نیرو به محورها و چرخ ها افزایش یابد. فروشگاه دیجی کار شاپ وارد کننده لوازم یدکی ام وی ام در بازار تهران می باشد که میتوانید کلیه قطعات مورد نیازتان را در این فروشگاه سفارش بدهید و به سادگی در محل خود تحویل بگیرید.

محفظه مبدل گشتاور به چرخ فلایویل موتور متصل است، بنابراین سرعت چرخش آن برابر با موتور است. پره های تعبیه شده در پمپ نیز به محفظه متصل می شوند و به همین دلیل این قسمت با همان سرعت موتور می چرخد. پمپ موجود از نوع گریز از مرکز است و مانند مرحله خشک کردن ماشین لباسشویی که لباسشویی و مخلوط آب و مواد شوینده را به سمت دیوار هدایت می کند، با چرخش روغن را در خارج از محور مرکزی پخش می کند.

با این چرخش ایجاد شده، شرایط خلاء ایجاد می شود و روغن به سمت مرکز کشیده می شود. روغن پس از گردش، ایجاد خلاء و مکش روغن در مرکز، وارد پره های توربین می شود که به گیربکس متصل هستند. وظیفه توربین چرخاندن گیربکس است و با این کار نیرو به محورها برای حرکت خودرو منتقل می شود. در واقع، روغن ورودی به توربین باید قبل از خروج از مرکز تغییر جهت دهد. این تغییر جهت باعث چرخش توربین و در نهایت حرکت خودرو می شود.

فیزیک به ما آموخته است که برای تغییر جهت حرکت جسم متحرک باید نیرویی به آن وارد شود. فرقی نمی کند جسم متحرک یک ماشین کامل باشد یا یک قطره روغن. به یاد بیاورید که هر کسی که به جسم متحرک نیرو وارد کند در جهت مخالف نیز تحت فشار قرار می گیرد. بنابراین توربین باعث تغییر جهت روغن می شود و روغن توربین را می چرخاند. روغن خروجی از توربین در جهت مخالف ورودی حرکت می کند. روغن توربین را برخلاف جهت چرخش پمپ و موتور ترک می کند. اگر روغن توربین به پمپ مبدل گشتاور برسد، دور موتور و راندمان کاهش می یابد.

برای جلوگیری از این اتفاق، استاتور به داخل لگد می زند. استاتور که قسمت ثابت مبدل گشتاور است در مرکز آن قرار می گیرد، نقش آن تغییر جهت خروج روغن از توربین و جلوگیری از ورود آن به پمپ است. استاتور برای رسیدن به وظیفه خود که کارایی مبدل گشتاور را بسیار افزایش می دهد، از طراحی منحصر به فرد در تیغه ها استفاده می کند تا جهت حرکت روغن را به طور کامل تغییر دهد.

کلاچ یک طرفه امکان اتصال بین استاتور و محور ثابت گیربکس را فراهم می کند تا چرخش روغن و استاتور به طور همزمان صورت نگیرد و در واقع استاتور فقط در جهت مخالف روغن حرکت کند. چرخش نتیجه این طراحی این است که روغن به پره های استاتور برخورد کرده و جهت حرکت آن را تغییر می دهد. البته زمانی که خودرو با سرعت ۶۰-۶۵ کیلومتر در ساعت حرکت می کند، این وضعیت کمی تغییر می کند. در این زمان، پمپ که همیشه سرعت بیشتری دارد، تقریباً با همان سرعت توربین می چرخد.

به همین دلیل روغن خروجی از توربین وارد پمپ می شود که اکنون در همان جهت گردش می کند. در این شرایط نیازی به استاتور نیست. اگرچه توربین جهت حرکت روغن را تغییر می‌دهد و به سمت بیرون متمایل می‌شود، اما در نهایت در همان جهت چرخش توربین حرکت می‌کند. دلیل این امر سرعت چرخش بیشتر توربین در جهت مخالف روغن پمپ شده است.

مبدل گشتاور علاوه بر توانایی توقف کامل بدون خاموش کردن موتور، گشتاور بیشتری را برای نیروهای فنی در هنگام شروع به غلتیدن خودرو فراهم می کند. در واقع در مبدل های گشتاور مدرن و پیشرفته می توان گشتاور موتور را از این قسمت دو یا سه برابر کرد و به محورها انتقال داد. البته این حالت فقط زمانی اتفاق می افتد که دور موتور و دور موتور بالاتر از گیربکس باشد.  

 در سرعت های بالا سرعت گیربکس به موتور نزدیک شده و در نهایت برابر می شود. البته حالت بهینه سرعت برابر موتور و گیربکس است زیرا در غیر این صورت انرژی را از دست می دهیم و راندمان را کاهش می دهیم. برای سفارش لوازم یدکی ام وی ام در فروشگاه دیجی کار شاپ با شماره های زیر در ارتباط باشید .
۰۹۱۲۸۳۸۹۶۶۷
۰۲۱۳۶۰۵۸۴۴۲

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا