اقتصادی

جزئیات جدید از پرداخت یارانه رمضان/ مبلغ نهایی یارانه رمضان مشخص شد

براساس اطلاعات بدست آمده پرداخت یارانه ماه رمضان در مرحله صدور مجوز از سوی سازمان برنامه و بودجه قرار دارد و به احتمال زیاد تا هفته آینده به حساب مشمولان واریز می‌شود. اما مبلغ یارانه جدید چقدر است؟

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، سومین یارانه مناسبتی دولت رئیسی به احتمال قوی در هفته آینده به حساب مشمولان واریز می‌شود. تازه ترین پیگیری‌های تجارت نیوز از سازمان هدفمندی یارانه‌ها حاکی از آن است که واریز یارانه ماه رمضان هم اکنون در مرحله صدور مجوز و ابلاغ سازمان برنامه و بودجه قرار دارد.

مبلغ دقیق یارانه رمضان چقدر است؟ پیگیری‌های تجارت‌نیوز از سازمان‌های مربوطه نشان می‌دهد که مبلغ یارانه رمضان ۱۵۰ هزار تومان است و یک خانوار چهار نفره باید منتظر دریافت یارانه ۶۰۰ هزار تومانی باشند.

چه کسانی یارانه رمضان را می‌گیرند؟


از قرار معلوم مشمولان یارانه رمضان بر پایه جامعه هدفی است که در دو مرحله قبل نیز به مناسبت بیست و دوم بهمن (سالروز پیروزی انقلاب) و فرارسیدن عید نوروز یارانه‌ دریافت کرده بودند.

سازمان هدفمندی یارانه‌ها می‌گوید که با هدف کمک به معیشت خانوارها تمامی محاسبات مربوط به یارانه ماه رمضان را براساس اطلاعات به روز شده و اعلامی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی انجام داده است.

البته مشمولان یارانه ۲۲ بهمن ۳۴ میلیون نفر بودند. اما مشمولان یارانه عید تنها ۱۲ میلیون نفر بودند؛ افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی و افرادی که به هر دلیلی مشمول سهام عدالت نشده بودند.

احتمالا با توجه به مبلغ ۱۵۰ هزار تومانی یارانه رمضان، مشمولان این یارانه همان افرادی هستند که یارانه عید را دریافت کردند.

زمان واریز یارانه رمضان


هنوز زمان دقیق واریز یارانه رمضان مشخص نیست. اما پیگیری‌ها نشان می‌دهد یارانه رمضان تا قبل از هفته سوم رمضان واریز می‌شود. به عبارتی این یارانه تا پیش از عید فطر به حساب مشمولان آن واریز می‌شود.

البته دولت در واریز این یارانه تاخیر داشت. چون یارانه رمضان ۱۴۰۰ در دومین روز ماه رمضان به حساب مردم واریز شد. اما یارانه رمضان ۱۴۰۱ هنوز واریز نشده است.

یارانه‌های مناسبتی چیست؟


در دولت سید ابرهیم رئیسی، سنگ بنای پرداخت یارانه نقدی جدیدی موسوم به یارانه مناسبتی گذاشته شده است؛ مبلغ این یارانه در سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ۱۰۰ هزار تومان بود که به جمعیت حدودا ۳۴ میلیون نفری پرداخت شد.

برای مرتبه دوم دولت سیزدهم در روزهای منتهی به سال نو مبلغ ۱۵۰ هزار تومان را به عنوان یارانه معیشتی عید نوروز را پرداخت کرد اما مشمولان این یارانه تنها ۱۲ میلیون نفر بود.

پرداخت یارانه های نقدی مناسبتی، رویه ای جدید است که به صورت مستقل از پرداخت دو یارانه نقدی دیگر صورت می گیرد؛ به گفته مقامات دولتی مشمولان این یارانه براساس ۴ دهک ابتدایی دهک های اقتصادی شناسایی شده‌اند.

پرداخت یارانه معیشتی که مبلغ سرانه انفرادی آن ۵۵ هزار تومان است از بعد ماجرای سهمیه بندی بنزین در سال ۹۸ در دستور کار دولت روحانی قرار گرفت.

پرداخت یارانه نقدی انرژی هم که به نسبت به سایر یارانه‌های نقدی قدمتی بیشتر دارد از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در انتهای دهه ۸۰ آغاز شده است.

پرداخت نقدی یارانه‌ها از یک سو با سیاستدولتی‌ها پس از جنگ تحمیلی ایران و عراق برای منطبق شدن با استاندارهای اقتصادی جهانی تعدیل ساختاری مقاربت دارد و از سوی دیگر به دلیل ناچیز و ثابت بودن مبالغ اختصاص یافته مدام از ارزش و بهای آنها کاسته می‌شود.

با این حال به دلیل شوک های اقتصادی پیاپی همیشه برنامه های دولتها برای پرداخت یارانه های نقدی جدید یا افزودن بر مبالغ آنها از موضوعات مورد توجه مردم بوده است.

منتقدان اقتصادی دولت می‌گویند با وجود ناچیز بودن ارزش یارانه ها، هنوز این مبالغ نقشی کلیدی در زندگی اقشاری نابرخوردار و محرومی دارند که دارای شغل مناسب و محل درآمد مستمر و کافی نیستند.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا