کسب و کار

هر متر مربع سنگ تراوتن چند کیلوگرم است؟

محاسبه وزن هر متر مربع از تراورتن کمک می‌کند که بتوان وزن کل سنگی که قرار است در نما یا بخش‌های داخلی سازه به کار رود را، محاسبه کنید. محاسبه وزن سنگ از چند جنبه مختلف اهمیت دارد که مهم‌ترین آن تخمین وزن کلی سازه است. اما همانطور که می‌دانید هر نوع سنگ ساختمانی برحسب میزان تخلخل و ویژگی‌های فیزیکی آن، وزن متفاوتی دارد. سنگ تراورتن هم از این قاعده مستثنی نیست. سنگ تراورتن هم از نظر میزان خلل و فرج موجود در بافت آن و هم ضخامتی که آن را برش می‌زنند، متفاوت است. این تفاوت به طور مستقیم روی وزن و مساحت آن اثر می‌گذارد.

سنگی که تا اوایل دهه ۸۰ در ساختمان‌ سازی‌های ایران جایگاهی نداشت، جایگاه خود را پیدا کرد و در سال‌های اخیر به پر مصرف‌ترین سنگ ساختمانی تبدیل شد. بله صحبت از سنگ تراورتن (Travertine) است. این سنگ نوعی سنگ آهک است که از تبخیر یا اسیدیته شدن آب چشمه‌های غنی آبگرم و رودخانه ها تشکیل می‌شود. دلیل وجود حفره‌ها و تخلخل در این سنگ وجود گازهای آب گرم هنگام تشکیل است.
سنگ تراورتن زیبایی ، دوام و مقاومتی بالایی در مقابل شرایط آب و هوایی مختلف دارد که همین دلایل باعث شده به عنوان یک سنگ ساختمانی پر کاربرد برای نما، کفپوش و دیوارها تبدیل شود. از دیگر مواردی که محبوبیت و مصرف این سنگ را در میان خریداران زیاد کرده قیمت سنگ تراورتن است که برای هر بودجه‌ای سنگ مناسب دارد.

اما آیا می‌دانید هر متر مربع سنگ تراورتن چند کیلوگرم است؟ از آنجاییکه سنگ‌های تراورتن با تخلخل‌های مختلف وجود داشته و همچنین در ضخامت‌های متقاوت برش داده می‌شود، برای محاسبه وزن هر متر مربع از آن، لازم است اطلاعات بیشتری داشته‌باشید.  

چه عواملی در مقدار وزن هر متر مربع از سنگ تراورتن نقش دارد؟

همانطور که گفتیم وزن هر متر مربع از سنگ‌های ساختمانی مختلف، متفاوت است. عواملی که در وزن سنگ نقش دارند، عبارتند از:

  • میزان تخلخل: تراورتن نوعی سنگ آهک است که تخلخل دارد. هر چه تخلخل سنگ بیشتر باشد سبک‌تر است. بنابراین وزن هر متر مربع از تراورتن با تخلخل بیشتر، کمتر است. و وزن هر متر مربع از تراورتن با تخلخل کمتر، بیشتر است.
  • ضخامت: سنگ‌ها دارای ابعادی شامل طول، عرض و ارتفاع هستند. ارتفادع همان ضخامت سنگ است. مسلم است که هر چه ضخامت سنگ بیشتر باشد، وزن یک متر مربع از آن هم بیشتر است. 
  • سورت تراورتن: به طور کلی انواع تراورتن که از معادن مناطق مختلف کشور استخراج می‌شوند، انواع و دسته‌بندی‌های مختلف دارند. ویژگی‌های فیزیکی هر کدام از این دسته‌بندی‌ها مشخص می‌کند که وزن نهایی هر متر مربع از آن، چه مقدار است.

وزن هر متر مربع سنگ تراورتن‌ چگونه محاسبه می‌شود؟

برای محاسبه وزن سنگ دو فرمول ساده وجود دارد:

  • وزن سنگ تراورتن = (وزن مخصوص سنگ) ضربدر (حجم کل سنگ)

فرمول دوم و کمی پیچیده‌تر وزن سنگ به شرح زیر است:

وزن سنگ = (جرم حجمی سنگ)  ضربدر (عرض) ضربدر (طول)  ضربدر (ارتفاع)

برای اینکه بتوانید از این فرمول برای سنگ تراورتن استفاده کنید، باید بدانید که؛ جرم حجمی سنگ تراورتن بین ۲.۵ تا ۲.۶ تن در متر مکعب است.

یک نمونه از محاسبه وزن تراورتن با کمک فرمول

اگر  ابعاد سنگ تراورتن   ۴۰*۴۰ و ضخامت ۲CM  باشد. فرمول محاسبه وزن سنگ به شرح زیر است:

۰٫۰۰۸(۲٫۵ ) * ( ۰٫۴ ) * ( ۰٫۴) * ( ۰٫۰۲ )  = وزن سنگ

۰٫۰۰۸ *۱۰۰۰ = ۸KG

به این ترتیب به راحتی می‌توان وزن هر متر مربع سنگ تراورتن را محاسبه کرد. درواقع اعدادی مانند ضخامت و وزن تراورتن خیلی معمول است در بازار ایران.

نکات کاربردی درباره محاسبه وزن هر مترمربع سنگ تراورتن

حالا که فرمول محاسبه وزن هر مترمربع تراورتن را به شما آموزش دادیم، بهتر است نکاتی را که از تجربه و دانش ساختمان‌سازی به دست آمده‌است، در هنگام محاسبه و خرید در نظر بگیرید. مهم‌ترین این نکات به شرح زیر است:

  • قبل از هر کاری دسته‌بندی تراورتن را بشناسید: همانطور که می‌دانید تراورتن انواع مختلف یک ی دارد که هر نوع آن دارای ویژگی‌های خاص خود هستند. این ویژگی‌ها به هر حال روی وزن و مساحت سنگ هم اثر می‌گذارند. با اطلاع از دسته‌بندی‌ها می‌توانید ارزیابی کلی درباره متراژ سنگ موردنظر داشته باشید.
  • اگر امکانش را دارید مساحت و وزن یک نمونه اولیه از سنگ تراورتن موردنظر را خودتان با استفاده از ابزار مناسب اندازه بگیرید. با این کار دقت محاسبات شما به شدت افزایش می‌یابد.
  • مساحت محیط موردنظرتان را با دقت اندازه بگیرید خود. اگر این کار را نکنید ممکن است متحمل ضرر مالی چشمگیری شوید. زمین، دیوارها و راه‌پله موردنظر را با دقت بررسی کرده و مساحت آن را به طور دقیق تعیین کنید. سپس می‌توانید با خیال راحت برای خرید تراورن موردنظرتان اقدام کنید.
  • مشورت کنید. حقیقت این است که اگر تخصصی در ساختمان‌سازی ندارید لازم است که با یک کارشناس مطمین مشورت کنید. امنیت سازه و سلامت افرادی که قرار است از آن استفاده کنند، به همین محاسبات وابسته است. پس بهتر است برای محاسبه و خرید میزان سنگ موردنظر از اهل فن کمک بگیرید.‌
  • قیمت هر متر مربع از سنگ تراورتن به عوامل مختلفی بستگی دارد. همانطور که انواع مختلفی از تراورتن وجود دارد، قیمت‌های مختلف برای هر نوع تعیین می‌شود. این قیمت‌گذاری براساس کیفیت، میزان تخلخل، ظاهر و مقاومت است. هر چه ظاهر سنگ یکدست‌تر و روشن‌تر باشد، گران‌تر است. همچنین هرچه کیفیت و مقاومت آن بالاتر باشد، تراورتن گران‌تر است.
  • بازار ایران را هر روز بررسی کنید. شما باید بدانید کدام نوع از تراورتن در بازار داخلی موجود است. تسلط بر محصولات موجود در بازار ایران هم از نظر اقتصادی و هم از نظر اجرای دقیق کار، می‌تواند به شما کمک کند.
  • در ایران ابزار مناسب برای برش تراورتن در ضخامت‌های خیلی کم وجود ندارد. بنابراین به طور معمول تراورتن های موجود در بازار ایران، ضخامت مشابهی دارند. معمولا است ضخامت که قطر سنگ هم نامیده می‌شود، ۲ میلی‌متر است.
  • معمولا سنگ‌های ساختمانی با الگوی مشابه برش داده می‌شوند. در نتیجه عرض تراورتن های موجود در بازار ایران معمولا ۴۰ سانتی‌متر است. به این مشخصه ۴۰ طولی می‌گویند. عمده محصولات تراورتن ۴۰ طولی هستند. اما بخشی از محصولات ۳۰ طولی و ۳۵ طولی هستند. اما فراوانی این دسته از نوع ۴۰ طولی کمتر است.
  • نسبت به اندازه‌گیری، ارزیابی مساحت، تخمین هزینه و نتیجه کار استعلام بگیرید. قبل از هر کاری می‌توانید از آنلاین سنگ درباره همه این مسایل استعلام بگیرید. به این ترتیب می‌توانید به میزان قابل توجهی در هزینه خرید سنگ و ساخت و ساز صرفه‌جویی کنید.

برای اطلاعات بیشتر در مورد سنگ تراورتن می‌توانید در اینجا  کیلیک کنید.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا