اجتماعی

مخالف جمع آوری کودکان کار از معابر و چهارراهها بصورت پلیسی هستیم

مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران، مردمی سازی را تنها راه برون رفت از مشکل کودکان آسیب دیده دانست و گفت: مخالف صددرصد جمع آوری کودکان کار از معابر و چهارراهها بصورت پلیسی هستیم.

به گزارش روند بازار به نقل از ایسنا، احمد احمدی صدر در نشستی صمیمی که در ادامه برنامه های روز جهانی مقابله با کار کودک با مدیران موسسات غیر دولتی فعال در ۳۰ مرکز پرتو شهرداری تهران برگزار شد ، ضمن تقدیر از زحمات این آنان در عرصه کودک و حمایت از این کودکان گفت: کودکانی که شماها زیر چتر حمایت خود قرار می دهید صرفا یک کودک با لباس مندرس و محروم نیست؛ بلکه طبق فرموده خداوند متعال خلیفه الله است که شما دست او را می گیرید و از سیاهی فقر به آسمان می‌برید.

وی تشریح کرد: براساس آخرین آمار استنتاجی تعداد کل کودکان آسیب دیده و در معرض آسیب در مراکز پرتو و مدارس صبح رویش  ۶۷۰۹ نفر است که از این رقم  سهم کودک کار ۵۵۴۱ نفر است و این آمار دال بر ایفای نقش شهرداری تهران در تامین زیرساخت ها و حمایت از کودکان کار است.

بیش از ۸۰ درصد کودکان کار را اتباع و عمدتا افغان تشکیل می‌دهند

احمد احمدی صدر افزود: براساس اذعان پلیس، بهزیستی و سایر مراکز آماری و وزارت کشور، بیش از ۸۰ درصد کودکان کار را اتباع و عمدتا افغان تشکیل می‌دهند که مدعیان حقوق بشر با به راه انداختن جنگ و کشتار و نابودی زیرساخت های کشور همسایه ،باعث شدند کودکان افغان به جایی امن به نام ایران پناه بیاورند در حالیکه مدعیان حقوق بشر چشم بر وضعیت این ها بسته است و ایران را متهم می کنند که حقوق کودکان کار را رعایت نمی کند. ولی ما دلمان برای کودکان کار و خیابان که گرفتار شده اند، می تپد حتی اگر اتباع باشند.

مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران افزود: شهرداری وظیفه خود در تامین زیرساخت ها که در اختیار سازمان بهزیستی قرار داده است و همچنین با راه اندازی بیش از ۳۰ مرکز پرتو و مدرسه در جذب و حمایت این کودکان، طی سالها خدمت ارائه کرده است، اما زمینه سازی لازم برای توانمندسازی و ساماندهی این کودکان توسط سازمان‌های متولی مهم است.

وی با اشاره به طرح های قبلی صورت گرفته اذعان کرد: ما نباید این کودکان را با قوه قهریه و دست بند جمع آوری و ساماندهی نماییم چرا که جای این دستبند سال ها بر روی شخصیت و هویت این افراد می‌ماند. جایگاه قوه قهریه در این مساله دستگیری سر شبکه‌ها و استثمارگران این کودکان است که باید جمع آوری شوند.

احمدی صدر با اشاره به موضوع جمع آوری کودکان کار از سطح معابر گفت: قرار نیست پلیسی برخورد شود، مخالف صددرصد جمع آوری کودکان کار از معابر و چهارراهها بصورت پلیسی هستیم. این کودکان شخصیت دارند و نان آوران خانواده خود هستند. به هر دلیلی چه به اجبار و چه خود خواسته برای رزق خانواده خود آمده اند. هدف نهایی ما توانمند سازی این کودکان  و خانواده های آنان از طریق آموزش و حرفه آموزی است که اینان توانمند شوند و در مسیر توسعه و شکوفایی استعداد خود قرار گیرند.

دبیر قرارگاه اجتماعی شهر تهران از راه اندازی دو مرکز توانمند سازی کودکان کار در تهران تا پایان سال خبر داد و افزود: یکی از مراکز تا چند ماه آتی در جنوب غرب تهران با گنجایش بیش از  ۲۰۰۰ نفر آغاز بکار خواهد کرد و مرکز دیگر در جنوب شرق تهران تا پایان سال جاری به بهره برداری خواهد رسید که تمامی مراکزی که در حوزه کودکان کار فعالیت می‌کنند می‌توانند با معرفی کودکان تحت پوشش خود به این مجموعه ها از امکانات آن برخوردار شوند.

بر اساس گزارش روابط عمومی سازمان رفاه ، خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران، وی خاطرنشان کرد: ما یک نهاد عمومی غیر دولتی هستیم و مشی و اراده ما این است که می خواهیم  سامان و راهبری مسائل اجتماعی بالاخص آسیب های اجتماعی را به مردم واگذار کنیم و معتقدیم مشکل کودکان کار با NGOها و گروه‌های جهادی و تمامی دلسوزانی که خالصانه و صادقانه و بدون چشم داشت در وسط میدان آمده اند و سال ها زحمت و تلاش را در عرصه عمل نهاده‌اند، برطرف خواهد شد و حاکمیت، سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی باید در کنار اینها  بایستد.

وی در پایان اظهار کرد: مراکز پرتو را باید حمایت کرد نه اینکه در کارشان خللی ایجاد نمود. در حالی که NGO ها و افراد فعال در این راه از خود، خانواده و سلامتی شان گذشته‌اند و جان خود و عزیزانشان را در برای کمک به این کودکان فدا نموده اند، نیازمند یاری و حمایت سازمان ها و نهادهای دولتی و حاکمیتی هستند.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا