فرهنگی

تکلیف بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها مشخص شد

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، گفت: تصمیم گیری برای عدم بازگشایی مدارس و دانشگاه ها، به استانداران سپرده شد.

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، عباس شیراوژن، در توئیتی نوشت: استانداران و ستادهای استانی مقابله با کرونا، می‌توانند بر اساس رنگ بندی و شرایط خاص محلی، برای بازگشایی یا عدم بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها، تصمیم بگیرند.

سویه اومیکرون رو به رشد است

دو روز پیش زالی فرمانده عملیات مقابله با کرونا در استان تهران گفت: در ستاد ملی مقابله با کرونا، موضوع تشدید محدودیت‌ها و تصمیم گیری درباره ادامه فعالیت حضوری و بازگشایی یا عدم بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها بررسی می‌شود.

زالی با اعلام این خبر افزود: الگوی گسترش بیماری ویروس کرونا شبیه پنج موج قبلی سیر می‌کند و پیش بینی می‌شود در روزها و هفته‌های آینده شیوع بیشتری را شاهد باشیم.

او ادامه داد: شواهدی از ویروس دلتا را در کشور داریم، اما سویه اومیکرون به نظر می‌رسد رو به رشد است، سرایت‌پذیری بیشتر این سویه به میزان ۶۴ درصد، تغییر الگو در سنین مبتلایان زیر ۱۰ سال و ۱۰ تا بیست سال و شمار بیشتر تست‌های منفی کاذب به خاطر تشابه آن با سرما خوردگی از ویژگی‌های این سویه است.

فراوانی بستری و مرگ ناشی از اُمیکرون

اپیدمیولوژیستی گفته: مطمئنا طی دو تا چهار هفته آینده فراوانی بستری و مرگ ناشی از اُمیکرون در کشور افزایش می‌یابد چراکه اثربخشی واکسن‌ها در مقابل واریانت‌های جدید کمتر است.

حمید سوری درباره وضعیت اُمیکرون در کشور، گفت: از حدود دو ماه پیش بحث اُمیکرون جدی و نگرانی‌هایی در کشور ایجاد شد. نگرانی این بود که سفرها و رفت‌وآمدهایی که از اروپا، ترکیه و… انجام می‌شود یا با سفرهایی که به صورت ترانسفر از دبی و … داشتیم، این ویروس وارد کشور شود.

شاید در آن زمان کنترل مرزها می‌توانست تاثیر بسیار جدی داشته باشد، اما انتظاراتی که می‌رفت برآورده نشد و باتوجه به سرعت بالای انتشار اُمیکرون، در مدت کوتاهی موارد بیماری به صورت پراکنده در همه جای کشور شناسایی شد.

وی افزود: در حال حاضر هم آغاز پیک ششم کرونا با اُمیکرون اعلام شده است، اما نشانه‌های ورود به پیک ششم از چند هفته قبل در برخی استان‌ها کاملا مشهود بود و هشدارهای لازم هم داده شد، اما شاید مقداری ساده‌انگاری اتفاق افتاد.

سوری ادامه داد: وضعیت موجود، وضعیتی است که بیماری با سویه اُمیکرون به سرعت در حال گسترش است؛ به طوری که به صورت متوسط موارد ابتلا به صورت هفتگی سه تا پنج برابر می‌شوند.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا