اقتصادی

مدیریت حبابی بازار سکه

بازارهای مالی از ابتدای سال در شرایط رکودی به سر می‌بردند و قیمت طلا و سکه نیز از این بی‌جانی بازار مستثنی نبوده است. علاوه بر آن ماه‌های محرم و صفر نیز به این رکود دامن زده است. در یک ماه اخیر، حباب همگرایی بالایی با قیمت سکه در بازار طلا داشته است.

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، دیروز قیمت طلا و سکه با افزایش ۲۰۰ تومانی قیمت دلار همراه شد و در کانال‌های قیمتی بالاتر ماند. در ماه‌های گذشته تغییرات حباب سکه باعث نوسانات قیمت سکه و طلا شده است. روز گذشته نیز افزایش حباب در این بازار همگرایی بالایی با روند قیمت نشان داد.

گفتنی است دیروز انس جهانی طلا کاهش محدودی داشت و با قیمت ۱۹۴۰ دلار معامله شد اما این نوسانات افزایشی قیمت دلار بود که بازار فلز زرد را هدایت کرد. در جدول زیر قیمت طلا و انواع قطعات سکه در لحظه گشایش بازار امروز قابل مشاهده است.

قیمت سکه و طلا 12 شهریور 1402

کارشناسان اقتصادی همواره به نقش قیمت دلار در نوسانات محدود قیمت طلا و سکه اشاره می‌کنند و می‌گویند، سکه همیشه حباب دارد و معمولا در رشد قیمت این حباب بزرگتر می‌شود. آنها معتقدند روند قیمت در بازارهای مالی ناشی از اخبار مساعد سیاسی، انجام توافقات با کشورهای مجاور و برخی تهدیدها و بخشنامه‌های دستوری است. باید توجه داشت این نوسانات افزایشی و کاهشی در واقع از افت و خیز قیمت حباب در بازار طلا تبعیت می‌کند و ناشی از تقاضا نیست.

قیمت سکه گرمی تغییر نکرد

دیروز ۱۱ شهریور قیمت سکه امامی با افزایش ۱۳۹ هزار تومانی با قیمت ۲۸ میلیون و ۱۴۲ هزار تومان معامله شد. روز گذشته سکه بهار افزایش ۹۶ هزار تومانی داشت و با قیمت ۲۵ میلیون و ۳۹۵ هزار تومان مبادله شد.

روز قبل نیم‌سکه‌ افزایش ۱۰۰ هزار تومانی داشت و با قیمت ۱۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان معامله شد. ربع سکه نیز با رشد ۵۰ هزار تومانی قیمت با رقم ۱۰ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان معامله شد. گفتنی است سکه گرمی در طول معاملات دیروز افزایش ۵۰ هزار تومانی داشت اما در پایان معاملات با کاهش حباب همراه شد. این قطعه با قیمت پنج میلیون و ۹۰۰ هزار تومان معامله شد و تغییر قیمتی نداشت.

مثقال دو پله رشد داشت

روز گذشته افزایش قیمت طلا نسبت به افزایش قیمت سکه قابل توجه‌تر بود. هر مثقال طلا با رشد ۱۵۷ هزار تومانی با رقم ۱۰ میلیون و ۲۴۵ هزار تومان مبادله شد و دو پله صعود کرد.

هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز رشد ۳۶ هزار و ۵۰۰ تومانی داشت و با قیمت دو میلیون و ۳۶۵ هزار تومانی معامله شد. طلای دست دوم نیز به قیمت دو میلیون ۳۳۴ هزار تومان رسید.

در یازدهمین روز از شهریور حباب سکه متناسب با قیمت قطعات سکه روند داشت. دیروز حباب سکه گرمی و بهار کاهش‌های محدود ۴۸ و ۱۶ هزار تومانی داشتند. حباب سکه امامی ۹ هزار تومان،‌ نیم‌سکه ۳۴ هزار تومان و ربع سکه ۱۷ هزار رشد داشت.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا