کسب و کار

مراحل ساخت ایمپلنت دندان چیست؟ | روکش زیرکونیا

چکیده : برای شرح مراحل ساخت ایمپلنت دندان ابتدا به موارد استفاده ایمپلنت می پردازیم. ایمپلنت دندان برای جایگزینی یک و یا تعدادی از دندان ها بدون درگیر کردن دندان های مجاور استفاده می شود.

مراحل ساخت ایمپلنت

ایمپلنت دندان به عنوان پایه بریج در انتهای قوس دندانی به جای پروتز می باشد. همچنین در مواردی که امکان به کار گیری تعداد زیادی ایمپلنت نیست، می توان با قرار دادن چند مورد از ایمپلنت دندان به عنوان پایه دست دندان برای راحتی استفاده نمود. ایمپلنت دندانی از الیاژ خاصی تهیه شده است که در ادامه به آن می پردازیم. ایمپلنت دندان در استخوان هر دو فک بالا و پایین به جای دندان طبیعی قرار داده می شود و به کمک پروتز دندانی فیکس می شود. که در ادامه در مورد روکش زیرکونیا کامل توضیح داده می شود.

مراحل ساخت ایمپلنت

بهترین نوع کاشت ایمپلنت دندان

بهترین نوع کاشت ایمپلنت دندان بلافاصله بعد از کشیده شدن دندان می باشد. عوارض ایمپلنت دندان بسیار کم است و از جمله آن ها می توان به واکنش های حساسیتی در ابتدای درمان، جراحی نامناسب و شکست درمان اشاره کرد. معضلات کاشت ایمپلنت دندان مانند مشکلات ناشی از ترزیق های دندانپزشکی، درد، آسیب رسیدن به اعصاب دندان، شکستگی، کوفتگی استخوان و بلعیدن قطعات ایمپلنت است که درصد اتفاق افتادن آن ها بسیار کم است. برای ساخت  ایمپلنت دندان اول فلز تیتانوم را حرارت می دهند و انقدری گرم می کنند تا به درجه دلخواه برسد، بعد از آن به اندازه قطری از ایمپلنت دندان که مد نظر است، از آلیاژ  تیتانیوم شروع به ساخت مفتول می کنند. پس از این مفتول ساخته شده را به همان اندازه که قرار است ایمپلنت طول داشته باشد، تکه می شود.

بعد از آن سطح داخلی و بیرونی این قطعات بریده شده به وسیله ماشین CNC تراش داده می شود. در مرحله بعدی پودر مخصوصی که فقط یک مرتبه و برای یکبار قابل مصرف است، برای شروع فرایند سندبلاست کردن ایمپلنت دندان وارد مخزن مخصوص می شود و بعد از مکیده شدن از سمت دیگر دستگاه بیرون می آید. در عمل سندبلاست فلز آلمینیوم اکسید به کار گرفته می شود، سندبلاست سطح جانبی ایمپلنت دندان را تا ۴۰۰ برابر بیشتر می کند.  پس از این مرحله به اسیدشویی تیتانیوم پرداخته می شود که این امر نیازمند زمان و بودجه تقریبا بالایی می باشد. بعد از اتمام مرحله اسیدشویی، ایمپلنت دندانی را تمیز می شویند، آن را بسته بندی می کنند و ایملنت را برای استریل کردن به وسیله اشعه گاما آماده می کنند. سپس ایمپلنت حاضر شده را به محل مورد نظر می برند. در این مرحله تقریبا ساخت ایمپلنت دندان رو به اتمام است. حال به کلیه ایمپلنت ها سریال خاصی داده می شود و برای بازار فروش آماده سازی می شوند.

زیرکونیوم دندان چیست؟

در گذشته دندانپزشکان برای ترمیم و اصلاح دندان های خراب و شکسته بیماران بیشتر از روکش های فلزی استفاده می کردند که یک نمونه از پرکاربردترین و بهترین نوع روکش های دندانی فلزی، روکش هایی از جنس طلا بودند. این روکش ها علی رغم برخورداری از دوام بالا امروزه چندان مورد توجه مردم قرار نمی گیرد، چرا که رنگ فلزی آن باعث می شود که دندان ها حالت طبیعی خود را از دست بدهند. از این رو امروزه روکش های غیر فلزی بیشتر از روکش های فلزی مورد استقبال قرار گرفته اند که یک نمونه از بهترین نوع روکش های غیر فلزی، روکش زیرکونیا می باشد. زیرکونیا از آلیاژِ به رنگ سفید ساخته شده است که این امر سبب می شود، زیبایی طبیعی دندان ها حفظ شود.

روکش زیر کونیا چیست؟

روکش زیرکونیا یک روکش تمام سرامیکی برای دندان است که به کمک فریم‌های زیرکونیومی تقویت می شود و از نظر ساختاری شبیه به روکش‌های پی اف ام است. تفاوت این روکش با دیگر روکش‌ها این است که در این نوع از روکش به جای استفاده از فلز در مرکز روکش از زیرکونیوم که دارای رنگ سفیدی است و دارای استحکام بسیار بالایی است استفاده میشود.

اغلب از این روکش برای دندان‌های جلویی استفاده می شود. زیرکونیا یک فلز بسیار سخت است که دارای رنگ روشنی است و از لحاظ شیمیایی یک ماده خنثی است که ممکن است گاهی در وسایل الکتریکی نیز استفاده شود. با پیشرفت علم مواد سرامیکی ساخته شده است که در برابر شکست مقاوم است و این پیشرفت در عرصه دندانپزشکی نیز راه یافته است.

مزایای روکش زیرکونیا

مزایای روکش زیرکونیا

– روکش های زیرکونیا طعم فلزی در دهان ایجاد نمی کنند.

– زیرکونیوم شفاف بوده و از این خاصیت به ویژه در دندان های قدامی برای دستیابی به ظاهر زیبایی ایده آل لبخند استفاده می شود.

– به دلیل مقاومت بالای آن در برابر نیروی جویدن، می توان آن را با خیال راحت روی دندان های خلفی نیز استفاده کرد.

– دستیابی به رنگ مورد نیاز در دندانی با رنگ بسیار تیره امکان پذیر است. روی هر دندانی با هر رنگی قابل استفاده است.

– از آنجایی که زیرکونیا به رنگ سفید است، انعکاس فلز سیاه مانند روکش‌های چینی در آن دیده نمی‌شود.

– دندان های زیرکونیومی به دلیل ساختار زیبایی که دارند نمی توانند از دندان های طبیعی متمایز شوند.

– وزن آنها در مقایسه با روکش های دارای پایه های فلزی سبک تر است.

– این ماده آلرژی ایجاد نمی کند زیرا یک ماده زیست سازگار است.


مراحل نصب روکش زیرکونیا

در ابتدا، تراشیدن ساختار دندان ها با بی حسی موضعی و بدون هیچ دردری انجام می شود. پس از آن، قالب ها با ابزار مخصوص تهیه می شود و به آزمایشگاه ارسال می شوند. ونیرهای موقت برای راحتی بیمار در طول جلسات فیتینگ و تراش دندان تهیه می شود.

 رنگ، فرم و اندازه روکش ها در طول نصب به طور مشترک توسط بیمار و دندانپزشک تعیین می شود. در انتها، روکش ها با استفاده از چسب مخصوص به طور دائمی روی دندان ها قرار داده می شوند.

روکش پی اف ام چیست؟

روکش پی اف ام به روکشی گفته می‌شود که برای تولید آن سرامیک را به فلز جوش می‌دهند. ساختار اصلی و ریشه‌ای این روکش از فلز است که باعث می‌شود از استحکام خوبی برخوردار باشد. به دلیل مواد به‌کار رفته در آن، این روکش وقتی در دندان فرد بیمار قرار می‌گیرد، زیبایی خاصی به دهان و دندان او می‌دهد.

در گذشته بیشتر از پروتز ثابت دندان PFM استفاده می‌کردند اما با ایجاد روکش زیرکونیا، استفاده از روکش PFM کمتر شده است. جنس لایه درونی این روکش فلز است که دور تا دور دندان‌ها را می‌پوشاند. البته باید بدانید بخشی که قابل دیدن است، از جنس چینی با دوام ساخته شده است.

مراقبت و نگهداری در روکش پی اف ام و زیرکونیا چگونه است؟

مراقبت و نگهداری در روکش پی اف ام و زیرکونیا چگونه است؟

وقتی دندانپزشک برای شما پروتز ثابت دندان پی اف ام را مورد استفاده قرار می‌دهد، دیگر نباید زیاد نگران مراقبت‌های بعد از قرارگیری روکش باشید. اگر روکش پی اف ام را انتخاب کردید یادتان باشد که تنها باید بهداشت اصولی دهان و دندان خود را همانطور که قبل از گذاشتن روکش رعایت می‌کردید، همچنان رعایت کنید. یعنی هر شب مسواک بزنید، نخ دندان بکشید و در صورت تجویز دندانپزشک به‌صورت مرتب از دهان‌شوی استفاده کنید.

در نگهداری از روکش زیرکونیا نیز باید اقدامات بهداشتی را به خوبی رعایت کنید. اما بدانید که نباید نگران تشکیل جرم و پلاک باشید. این روکش به دلیل سطح صاف و صیقلی مانندش، اجازه تشکیل جرم را نمی‌دهد.

مقایسه میزان راحتی روکش پی اف ام و زیرکونیا

میزان راحتی یک روکش برای هرکسی که قصد گذاشتن آن را دارد، مهم است. اگر می‌خواهید از روکش زیرکونیا استفاده کنید باید بدانید که این پروتز ثابت دندان به‌دلیل غیر فلز و اکسید بودن با عدم انتقال نوسانات دمایی، دندان‌های طبیعی شما را اذیت نمی‌کند. به‌همین دلیل دندان‌پزشکان از نظر راحتی این روکش را به بیماران خود توصیه می‌کنند. کسانی‌که نسبت به فلز آلرژی دارند، می‌توانند از این روکش استفاده کنند و اذیت نشوند.

در مورد روکش پی اف ام باید بدانید که در درون این روکش فلز قرار دارد. به همین دلیل اگر مواد غذایی یا نوشیدنی‌های سرد و گرم مصرف کنید، اذیت خواهید شد و این تفاوت دمایی را احساس خواهید کرد. از این رو روکش پی اف ام راحتی کمتری نسبت به روکش زیرکونیا دارد.

قیمت روکش زیرکونیا دندان به چه عواملی بستگی دارد؟

قیمت روکش زیرکونیا دندان به عواملی مانند، نوع مواد مورد استفاده، تجربه دندانپزشک، موقعیت کلینیک، نوع دستگاه مورد استفاده و همچنین نوع کاربرد آن برای هر فرد بستگی دارد.

ما در این کلینیک سعی کرده ایم که با استفاده از بهترین و با کیفیت ترین دستگاه ها و به کمک مواد اولیه مرغوب و برند، بهترین و با کیفیت ترین خدمات روکش دندان زیرکونیا را به بیماران ارائه دهیم و برای این خدمت قیمت مناسب و مقرون به صرفه ای را در نظر گرفته ایم تا بتوانیم رضایت هرچه بیشتر مشتریان خود را جذب کنیم.


قیمت روکش زیرکونیا

قیمت روکش زیرکونیا در مقایسه با نوع فلزی آن بالاتر می باشد. در واقع قیمت روکش های زیرکونیا بسته به نوع موادی که برای هر شخص مورد استفاده قرار می گیرد، متفاوت است. همانطور که اشاره شد این نوع روکش ها ظاهری بسیار شبیه به دندان معمولی دارند. هزینه روکش زیرکونیا در سال ۱۴۰۲ در حدود ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به بالا می باشد. 

ایمپلنت دندان جایگزین دندان طبیعی

در مرکز دندانپزشکی دکتر علی سجودی کاشت ایمپلنت دندان آمریکایی لیزری که معروفترین برند ایمپلنت دنیا محسوب می شود همراه با تکنیک های مدرن جراحی از جمله ایمپلنت دیجیتال، ایمپلنت پانچی یا فلپ لس (Flapless) ، کاشت دندان با لیزر، ایمپلنت فوری، ایمپلنت همزمان با بازسازی استخوان، ایمپلنت همزمان با سینوس لیفت و جراحی ایمپلنت با بارگذاری فوری (immediate load) با استفاده از جدیدترین تجهیزات دندانپزشکی و تکنولوژی روز دنیا انجام می‌گردد.

برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره‌های ۸۸۰۸۲۹۴۱ و ۸۶۱۲۸۹۹۶ تماس بگیرید.

منبع سایت دکتر علی سجودی

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا