اقتصادیسیاسی

مرجان شیخ‌ الاسلامی ؛ شریک اصلی متهم ردیف اول بزرگترین اختلاس تاریخ ایران

رقم بدهی‌های بابک زنجانی حدود دو میلیارد دلار عنوان می‌شود اما به گفته قاضی مسعودی‌مقام، بدهی پرونده شرکت بازرگانی پتروشیمی، شش میلیارد و ۶۵۶ میلیون یورو است؛ یعنی سه برابر بدهی بابک زنجانی به وزارت نفت.

در اولین جلسه رسیدگی به پرونده شرکت بازرگانی پتروشیمی، اسامی متهمان و اتهامات آنها اعلام شد و نماینده دادستان کیفرخواست پرونده را که مشتمل بر ۷۰۰ صفحه بود به طور خلاصه قرائت کرد. اتهام این افراد اخلال کلان در نظام اقتصادی کشور و تحصیل مال نامشروع از طریق ارز حاصل از صادرات به حساب‌های شخصی اعلام شده است.

جزئیات این دادگاه که در روز چهارشنبه هفته گذشته برگزار شد، نشان می‌دهد که متهمان به عنوان مدیران شرکت و خریداران آنها که از خریداران خارجی بودند، پول‌های کلان دریافت می‌کردند و تحت عنوان دور زدن تحریم‌ها، شرکت‌هایی را در خارج تأسیس کرده و مابه‌التفاوت منشأ ارز داخلی را به نفع خود تصاحب می‌کردند.

یکی از نام‌هایی که بعد از جلسه اول دادگاه بر سر زبان‌ها افتاد، «مرجان شیخ الاسلامی» بود.

پس از مطرح شدن نام شیخ الاسلامی، فعالان توییتری به بررسی سابقه او در فضای رسانه‌ای پرداختند. بسیاری از فعالان رسانه ای اعلام کردند که او در دهه هشتاد رییس خبرگزاری میراث فرهنگی بوده است و البته بدهی هم به خبرنگاران کم نداشته!

مرجان شیخ‌الاسلامی ؛ بزرگترین اختلاس تاریخ ایران را رقم زد

مرجان شیخ‌الاسلامی ظاهرا دو بار تلاش کرده به مجلس راه پیدا کند. یک بار در مجلس ششم که خود را اصلاح طلب خوانده و یک بار در مجلس هشتم که ترجیح داده یک اصولگرا شناخته شود. او البته هرگز بر کرسی های پارلمان ایران تکیه نزده است.

نکته قابل توجه درباره این فرد اما ازدواج او با مهدی خلجی یکی از فعالان رسانه‌ای خارج نشین و افراد نزدیک به رضا پهلوی است. او البته بعد از افشای اختلاس همسرش عکس‌های خودش با او را پاک کرده است. خلجی که زمانی در لباس یک روحانی در قم زندگی می کرد چندی پیش به مجلس نمایندگان آمریکا پیشنهاد داد تحریم ها علیه ایران بیشتر شود. این موضوع نیز ار نگاه فعالان توییری دور نمانده و در برخی توییت ها این تقاضا را با فعالیت های بازرگانی همسرش مرتبط خوانده شده است.

مرجان شیخ‌الاسلامی ؛ بزرگترین اختلاس تاریخ ایران را رقم زد

مرجان شیخ‌الاسلامی کیست؟

مرجان شیخ‌الاسلامی آل‌آقا روزنامه‌نگار و فعال سیاسی ایرانی و متهم به فساد مالی است که بعنوان یکی از متهمان در بزرگترین اختلاس تاریخ ایران قرار دارد.

او اصلی ترین شریک متهم ردیف اول این پرونده است و تاکنون متهم به مشارکت در اخلال در نظام اقتصادی کشور به مبلغ ۶.۶ میلیارد یورویی و تحصیل مال نامشروع به مبلغ هفت میلیون و ۶۵ هزار و ۵۲۹ یورو و هشت میلیون و۷۱۰ هزارو ۳۸۴ دلار شده است.

مرجان شیخ‌الاسلامی ؛ بزرگترین اختلاس تاریخ ایران را رقم زد

مرجان شیخ‌الاسلامی آل‌آقا مدیرمسئول خبرگزاری میراث و در عین حال مشغول لابی نفتی با بقایی و تیم احمدی‌نژاد بود. هم‌زمان به عنوان خبرنگار پارلمانی روزنامه همبستگی مشغول به فعالیت بود.

این در حالی است که او در مجلس ششم در فهرست اصلاح‌طلبان به عنوان عضو جبهه مشارکت قرار داشت و در مجلس هشتم، در فهرست ائتلافی اصولگرایان!

این‌گونه که سابقه او نشان می‌دهد، روابط او محدود به یک طیف خاص سیاسی نبود و به نوعی با نزدیکی به گروه‌های سیاسی، اهداف خود را پیگیری می‌کرد. او تا پیش از دادگاهی شدن با آخرین همسرش، مهدی خلجی، در خانه‌ای دو میلیون و ۳۰۰ هزار دلاری در شهر واشنگتن‌دی‌سی زندگی می‌کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا