اقتصادی

مرغ گران شد!/ پشت پرده گرانی مرغ چیست؟

قیمت مرغ در آستانه نوروز گران شد. به گونه‌ای که قیمت هر کیلو مرغ در تهران به ۳۶ هزار تومان رسید. این در حالی است که دولت وعده داده بود قیمت‌ها در شب عید ثبات دارد. اما چرا مرغ گران شد؟

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، قیمت مرغ در آخرین روزهای اسفند ۱۴۰۰ به ۳۶ هزار تومان رسید. این در حالی است که پیش از این قیمت مرغ زیر ۳۰ هزار تومان بود. اما در چندین روز مانده به نوروز، قیمت مرغ به کیلویی ۳۶ هزار تومان رسیده و در بسیاری از فروشگاه‌های اینترنتی مرغ ناموجود است.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی علت افزایش قیمت و کمبود مرغ را «عدم تامین به موقع نهاده‌های دامی، ممنوعیت خروج مرغ از استان‌ها، کندی حمل و نقل و عدم نظارت بعد از کشتار» عنوان کرد.

اگرچه مرغ در برخی از فروشگاه‌های‌ آنلاین در دسترس نیست، اما در سامانه بازرگام همچنان مرغ تنظیم بازار موجود است. قیمت مرغ منجمد در سامانه بازارگام کیلویی ۲۰ هزار تومان است.

پیش از این هم هشدار داده بودند که با کمبود واردات نهاده‌های دامی و دخالت دولت در بازار و قیمت‌‌گذاری دستوری، احتمالا بازار با کمبود یا افزایش قیمت مواجه می‌شود. البته به گفته برخی از فروشندگان تقاضا برای خرید مرغ در شب عید و در آستانه تعطیلات افزایش پیدا کرده است. اما میزان تقاضا برای مرغ در تهران بیشتر از میزان عرضه و تولید مرغ در این استان است.

به همین دلیل باید از استان‌های دیگر مرغ وارد کرد که به دلیل کندی حمل و نقل گاهی در تامین مرغ پایتخت خللی ایجاد می‌شود.

همچنین مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی گفت: بسیاری از مرغداران علیرغم رسیدن مرغ تولیدی به سن کشتار به جهت عدم دریافت نهاده از سامانه بازارگاه، ترس از سوختن سهمیه و تحمل زیان کمرشکن جرات بارگیری ندارند و منتظرند تا نهاده آنها بعد از حدود ۴۵ تا ۵٠ روز از جوجه ریزی در سامانه بازارگاه شارژ شود که عملا به جهت توزیع قطره چکانی نه نهاده در بازارگاه برای آنان قابل خرید است و نه اطمینان کتبی از سوی جهاد برای عدم سوخت سهمیه داده می‌شود و از طرفی نهاده‌ هم شارژ نمی‌شود.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا