اجتماعی

مرگ ناشی از دیابت در ایران دو برابر کرونا است

رئیس هیئت مدیره موسسه خیریه دیابت اصفهان با بیان این سوال که آیا باید از دیابت بترسیم یا خیر، اظهار کرد: طبق آمار رسمی مرگ ناشی از دیابت در ایران دو برابر کرونا است.

به گزارش روند بازار به نقل از خبرنگار ایمنا، محمدعلی عطاری در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه امروز بیست‌وهفتم آبان‌ماه اصفهان ضمن گرامیداشت سالروز ۲۵ آبان، روز حماسه و ایثار مردم اصفهان و بزرگداشت روز جهانی دیابت، اظهار کرد: در چنین روزی یک پزشک انسولین را کشف کرد و با یک دلار آن را به کارخانه‌ها داد و گفت مردم روزی از این ماده استفاده می‌کنند، اکنون می‌بینیم که امروز در جهان میلیون‌ها نفر از انسولین استفاده می‌کنند.

وی نعمت سلامتی و امنیت را مهم دانست و افزود: سازمان بهداشت جهانی شعار امسال خود را «با آموزش دیابت از فردای خود محافظت کنیم» قرار داده است.

رئیس هیئت مدیره موسسه خیریه دیابت اصفهان با بیان اینکه این موسسه از ۲۳ سال پیش تاکنون شعار خود را «آموزش، کنترل و پیشگیری» تعیین کرده است، افزود: دیابت شایع‌ترین بیماری در جامعه است و براساس آمار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ۱۴ درصد مردم دیابت دارند.

وی ادامه داد: اگر این آمار را در ۸۸ میلیون نفر جمعیت کشور تخمین بزنیم، مشخص می‌شود که نزدیک به ۱۲ میلیون نفر در کشور به دیابت مبتلا هستند.

عطاری گفت: افراد مبتلا به دیابت معمولاً یک و نیم تا دو برابر قند بالا دارند. علت این بیماری ژنتیک، استرس، مصرف دخانیات، چاقی، کم تحرکی و مصرف غذاهای پرانرژی و پرکالری است.

وی با بیان این سوال که آیا باید از دیابت بترسیم یا خیر، اظهار کرد: طبق آمار رسمی مرگ ناشی از دیابت در ایران دو برابر کرونا است.

رئیس هیئت مدیره موسسه خیریه دیابت اصفهان تصریح کرد: کرونا بعد از یک هفته طومار زندگی فرد را درهم می‌پیچد، اما دیابت فرد را ابتدا نابینا و معلول کرده و در نهایت وی را می‌کشد.

وی تاکید کرد: ۷۱ درصد از زنان و ۵۵ درصد مردان اضافه وزن دارند. ۲۲ درصد کودکان زیر دو سال، دچار چاقی هستند و ۳۰ تا ۴۰ درصد مردم اصفهان کبد چرب دارند همچنین نزدیک به ۴۵ درصد مردم به فشار خون مبتلا هستند بنابراین باید از سلامتی خود مراقبت کنیم.

عطاری تصریح کرد: ۴۴ درصد مردان زیر ۷۰ سال فشار خون، دیابت و سوءتغذیه و ۸۸ درصد مردم کشور نیز تغذیه ناسالم دارند. معتقدیم مغازه‌های فست‌فود منبع بیماری هستند و سلامتی افراد با این وضعیت زندگی ماشینی سازگار نیست.

وی ادامه داد: در هفته اخیر جلساتی با مدیرکل آموزش و پرورش، رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خیرین داشتیم.

رئیس هیئت مدیره موسسه خیریه دیابت اصفهان گفت: همان طور که همراه پلیس داریم، همراه سلامت نیز لازم است و خانواده‌ها باید نسبت به این امر حساس شوند.

وی از توزیع بسته‌های تغذیه بین دانش‌آموزان خبر داد و گفت: مطالب آموزشی مرتبط با دیابت در این بسته‌ها بین دانش آموزان توزیع خواهد شد تا خانواده‌ها نسبت به این بیماری و راه‌های جلوگیری از آن آگاه شوند.

عطاری تاکید کرد: موسسه دیابت اصفهان طی سال‌های گذشته برای فرهنگ‌سراها، کارخانه‌ها و ادارات آموزش پیشگیری از دیابت و غربال‌گری داشته است.

وی با بیان اینکه ۹۵ درصد دیابت نوع دو قابل پیشگیری است، خاطرنشان کرد: از هر چهار نفر بیمار دیابتی یک نفر تحت درمان است و برای درمان این بیماران ما به کمک‌های مالی و فکری مجمع خیران نیاز داریم.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا