کسب و کارگردشگری

مسجد شاه

اصفهان معروف به نصف جهان یکی از کلان شهرهای ایران می باشد، جاذبه های تاریخی زیادی دراصفهان وجود دارد، که هرساله گردشگران زیادی را به سمت خود می کشاند، در ادامه مطالب به معرفی یکی از این جاهای دیدنی در اصفهان خواهیم پرداخت، مسجد شاه از قدیمی ترین بناهای معروف اصفهان می باشد. در ادامه با معرفی این مسجد با ما همراه باشید.

معرفی مسجد شاه

بنایی قدیمی از دوران صفویه به جا مانده است، این مسجد در سال ۱۰۲۰ هجری قمری به دستور شاه عباس اول ساخته شد، سردر آن در میدان نقش جهان ۴۲ متر است. از نکات جالب در مسجد انعکاس صوت در مرکز گنبد بزرگ جنوبی است. قطعات بزرگ سنگ‌های مرمر یکپارچه و سنگابهای نفیس، از دیگر دیدنیهای جالب این مسجد است. این مسجد یکی از منحصر به فردترین معماری ها را دارد، کاشی کاری، نجاری، حجاری، و تزئینات دیگری که در این مسجد بکار رفته است، می توان گفت یکی از شاهکارهای شگفت انگیز در آن دوران بوده است، که بعد از گذشت چند سال هنوز دیدنی و جذاب است.

معماری مسجدشاه

مسجد شاه عباس اصفهان یکی از شگفت‌انگیز‌ترین آثار معماری اسلامی مربوط به ۷۰۰ سال پیش می باشد. سبک معماری این بنا به شیوه اصفهانی است. این مسجد دارای دو شبستان درضلع شرقی وغربی صحن است. که به شبستان شرقی و غربی معروف است با این تفاوت که شبستان غربی کوچکتر وشامل تزئینات کاشی کاری و محراب است. همچنین دو مدرسه در جنوب غربی و جنوب شرقی به طور قرینه قرار دارد، مدرسه ای که در ضلع جنوب شرقی قرار دارد دارای حجره‌هایی برای سکونت طلاب دارد، ودر ضلع جنوب غربی مدرسه ناصری و مدرسه سلیمانیه قرار گرفته است. همچنین ایوان بزرگی در قسمت جنوبی مسجد با ارتفاع ۳۳ متر و دو مناره با ارتفاع ۴۸ متر با کاشی کاری های زیبایی با نقشی از نامهای محمد و علی طراحی شده است. نمای بیرونی این مسجد شامل دالان‌ها، طاقچه‌ها، توده‌های مقرنس‌های روشن و نوارهای درازی از کتیبه‌ های سفید تزئین شده است وتمام دیوارهای حیاط آن از کاشی‌های براق و رنگارنگی پوشیده شده است. همچنین این مسجد دارای سه گنبد می باشد.

بخش های مختلف مسجد شاه

مسجد شاه بخش های مختلفی تشکیل شده است، از جمله: فضای پیشخوان، هشتی ورودی، میانسرا، گنبدخانه اصلی، مدرسه ناصری، مدرسه سلیمانیه و شبستان زمستانی .

مقرنس کاری مسجد شاه

ورودی‌های اصلی مسجد با کاشی ‌‌کاری‌های زیبایی تزئین شده و طاق‌های قوسی شکل ورودی، شبیه به لانه‌ی زنبور دارای برجستگی‌های زیبایی هستند که به آن مقرنس می ‌گویند.

کتیبه های مسجد شاه

کتیبه‏های این مسجد شاهکار خوشنویسان معروف عهد صفویه می باشد، خوشنویسانی مانند: علی رضا عباسی و عبدالباقی تبریزی و محمد رضا امامی است. کتیبه نیز بر سردر مسجدشاه نیزقرار دارد که به خط علیرضا عباسی خوش نویس نامدار عصر صفویه حک شده است و تاریخ حک شده بر روی آن مربوط حکایات تاریخ شروع و تاریخ به پایان رسیدن ساخت مسجد و همچنین نام معماران و هنرمندان در ساخت این مسجد در سال ۱۰۲۵ حک شده است.

کتیبه های مسجد شاه

سر در مسجد شاه

وجود مناره‌های زیبا و با شکوه در سر در ورودی اصلی مسجدشاه یکی از زیباترین دیدنی های این مسجد است،  درب اصلی مسجد شاه از جنس طلا و نقره می باشد و سردر آن در سال ۱۰۲۵ در میدان نقش جهان نصب شده است. کاشی‌ های نفیسی با هنر معرق بر این سردر بکار رفته است واشعاری نیز به خط ثلث توسط رضا عباسی بر روی آن حکاکی شده است. این اشعار ۱۶ بیت می باشد که بر روی هر لنگه در، هشت بیت از آن حکاکی شده است.

سنگاب های مسجد جامع عباسی

به ظروف بزرگ سنگی پر از آب سنگاب‌ گفته می شود، این سنگاب ها اغلب برای وضو گرفتن یا آشامیدن آب مورد استفاده قرار می‌گرفتند. سنگاب‌ها معمولا در حیاط مساجد و امام ‌زاده‌ها مورد استفاده قرار می گرفتند. که این اتفاق برای اولین بار الگوی وضوخانه در مسجد شاه اصفهان اتفاق افتاد. در مسجدشاه، هفت سنگاب برای وضوی نماز گزاران وجود دارد همچون: سنگاب در ورودی از جنس سنگ یشم و دارای کنده کاری های ظریف با حفاظی از چوب بر پایه ۸ ضلعی واقع شده است، سنگاب چهلستون غربی در میان دو مربع سنگی که بعنوان پاشویه از آناستفاده می شده است و در سال ۱۰۶۳ هجری شمسی احداث شده است و از جنس یشم بر پایه ای ۸ ضلعی قرار گرفته است، سنگاب چهلستون شرقی بر پایه ای چهار گوش و از جنس آهک و نقوش طبیعی و دارای دو پاشویه مربعی نیز از جنس مرمر می باشد، سنگاب گنبد غربی مسجد جامع عباسی از جنس آهک دارای دو پاشویه مربعی شکل دارد، سنگاب گنبد شرقی مسجد جامع عباسی نیز مانند سنگاب گنبد غربی و از جنس مرمر و درمیان دوپاشویه قرار دارد، سنگاب دالان جنوب غربی مسجد شاه نیز در گوشه غربی حیاط قرار گرفته است و بر روی آن جمله ای با این مضمون بر روی آن حک شده است: (وقف حضرت امام حسین کرد این حوض را هر که طمع کند به لعنت خدا گرفتار شود)، و آخرین سنگاب ورودی شرقی اصلی مسجد شاه نیز برپایه ی گردی قرار گرفته است و دارای نقش های ساده ای نیز می باشد.

جاذبه های نزدیک به مسجد شاه

مسجد شاه با قرار گیری در میدان نقش جهان می تواند برایتان جذاب باشد، که می توانید در هنگام بازدید از این مسجد جاهای دیگر را نیز تماشا کنید، ازجمله این جاذبه های دیدنی می توان به مسجد شیخ لطف الله، بازازقیصریه، عمارت عالی قاپو، سردربازار قیصریه، تیمچه ملک التجار اشاره کرد. در ادامه به معرفی چند مورد از این جاذبه ها خواهیم پرداخت.

جاذبه های نزدیک به مسجد شاه

عمارت عالی قاپو

در ضلع غربی میدان نقش جهان اصفهان عمارتی ۶ طبقه واقع شده است که یکی از بناهای زیبا و تاریخی اصفهان می باشد و قدمت آن به دوران صفویان و اوایل قرن ۱۱ هجری باز می گردد. این بنا در زمان صفویان یکی از زیباترین بناهای پایتخت و بزرگترین آنها نیز به شمار می آمده است. یکی از زیباترین قسمت های عمارت عالی قاپو اتاق موسیقی این عمارت می باشد. این بخش بالاترین نقطه عمارت عالی قاپو می باشد که در آن از نوع گچ بری خاصی به نام تنگ‌ بری استفاده شده است. همچننین عمارت عالی قاپو بناهایی مانند، دولتخانه و عمارت رکیب خانه، جبه خانه، تالار تیموری، تالار طویله، تالار سرپوشیده، کاخ چهلستون و ..  را به علت قرار گیری در مرکز به هم وصل می کند.

آدرس عمارت عالی قاپو: ایران، استان اصفهان، اصفهان، میدان نقش جهان

بازار قیصریه

بازار قیصریه یکی از معروفترین بازارهای تاریخی ایران است که به بازار شاهى نیز شهرت دارد، قیصریه به راسته‌ ای از بازار گفته می ‌شود که در آن کالاهای ارزشمند و گران‌ قیمت به فروش می رسد. این بازار در سال‌های ۲۰۱۱ تا ۱۰۲۹ هجری قمری و در دوره صفویان و در شمال میدان نقش جهان ساخته شده ‌است. این بازاراز سردر قیصریه شروع و به بازارچیت ‌ساز‌ها و از آنجا به بـازار دارالشفا منتهى می‌ شود. در این بازار دکان‌ هایی وجود دارد که از ۴۰۰ سال قبل تا امروز در حال فعالیت می باشند. این بازار در بافت تاریخی و قدیمی اصفهان واقع شده ‌است. عمده فعالیت بازاریان در بازار قیصریه، فروش فرش است.

آدرس بازار قیصریه: ایران، استان اصفهان، اصفهان، شمال میدان نقش جهان

ساعات بازدید از مسجد شاه

مسجد امام در همه روزهای هفته بجز روزهای اعتکاف از ساعت ۹:۳۰ صبح تا ۱۱:۳۰ و همچنین ۱۳ تا ۱۶:۳۰ باز می باشد، در ضمن برای بازدید از این مسجد باید حتما بلیط تهیه کنید.

بهترین زمان برای بازدید از مسجد شاه

آب و هوای اصفهان در تابستان بسیار گرم و در زمستان بسیار سرد است. به همین دلیل بسیاری از گردشگران برای سفر به اصفهان فصل پاییز را انتخاب می کنند. چرا که هوا در این فصل خنک است و چهره‌ پوشیده از برگ در فصل پاییز در این شهر بسیار تماشایی می باشد.

آدرس مسجد شاه: ایران، استان اصفهان، اصفهان، ضلع جنوبی میدان امام (نقش جهان)

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا