اقتصادی

مسکن نسبت به چه زمانی ارزان شد؟

سخنگوی دولت و وزیر راه و شهرسازی امروز در سخنانی اعلام کردند که قیمت مسکن و خودرو کاهش قابل قبولی را داشته است.

به گزارش روند بازار به نقل از خبرآنلاین، در حالی مقامات دولتی اعلام می‌کنند بهای مسکن و خودرو در حال کاهش است که هفت ماه از توقف انتشار آمارهای مرتبط با قیمت مسکن ر بانک مرکزی گذشته است.

بانک مرکزی از آذرماه سال گذشته در شرایطی نسبت به توقف انتشار آمارهای مرتبط با قیمت مسکن در تهران اقدام کرد که متوسط قیمت مسکن در تهران به ۴۸ میلیون تومان در هر متر رسیده بود.

حالا اما سخنگوی دولت و وزیر راه و شهرسازی با ارائه آمارهایی بدون اشاره به مبدا زمانی مدعی کاهش قیمت‌ها هستند.

علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت، در حاشیه جلسه هیات دولت، گفته است: نرخ خودرو و قیمت مسکن امسال شیب کاهشی قابل قبولی داشته است. وی اما اشاره نکرده است که در پایان سال میزان افزایش قیمت مسکن در تهران و سایر شهرها نسبت به اتدای سال چقدر بوده و این کاهش بر اساس چه اتفاقاتی در بازار رخ داده است.

ادعای کاهش ۱۲ تا ۱۵ درصدی قیمت

همزمان با علی بهادری جهرمی، وزیر راه و شهرسازی نیز از کاهش قیمت مسکن خبر داده و این موضوع را دستاورد دولت سیزدهم دانسته است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه مسکن در بیشتر مناطق تهران قیمت کاهشی بین ۱۲ تا ۱۵ درصدی داشته، گفت: پیگیری جدی مالیات خانه‌های خالی، ساماندهی مشاوران املاک و مقابله با احتکار زمین موجب کاهش قیمت مسکن در تهران و سایر شهرها شده است.

مهرداد بذرپاش افزود: افزایش قیمت مسکن در سال‌های گذشته هیچ دلیلی نداشته جز سوداگری. بازار مسکن یکی از رها شده ترین بازارها در کشور است و هیچ کف و سقفی برای قیمت خرید و رهن و اجاره وجود ندارد. با وجود آن‌که وظیفه وزارت مستقیم کنترل قیمت بازار مسکن نیست اما عزم جدی کردیم. بیش از ۲۰۰۰ مشاور املاک که قانون رعایت نکرده‌اند، پلمب شده است. ما خوشحال نیستیم که حتی یک واحد صنفی تعطیل شود اما اگر واحد تجاری قانون را رعایت نکند، برخورد می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی گفت: بر اساس اعلام رئیس بانک مرکزی، مسکن در بیشتر مناطق تهران قیمت کاهشی بین ۱۲ تا ۱۵ درصد داشته و این روند ادامه خواهد داشت.

او در حالی این آمار را از قول رییس کل بانک مرکزی اعلام کرده است که بانک مرکزی هیچ آماری را از دی ماه سال گذشته در خصوص قیمت مسکن در تهران تا کنون اعلام نکرده است.

بازار درگیر سوداگری است؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد نه تنها بازار مسکن که حتی بازار خودرو نیز با رکود سنگین و ملموسی روبروست. کاهش شدید خرید و فروش مسکن و خودرو در بازار از یک سو به نبود قدرت خرید برای خریداران بالقوه باز می‌گردد و از سوی دیگر اشباع این بازارها و بالا رفتن بیش از حد قیمت نیز در کاهش سرمایه‌گذاری در این حوزه موثر بوده است .

سیدکمال سیدعلی، معاون سابق ارزی بانک مرکزی در گفتگو با خبرآنلاین، رکود شدید بازارهای مسکن ، خودرو و حتی ارز و طلا و سکه را تایید و اعلام کرده است: افزایش تورم سبب شده است این بازارها با رکود جدی مواجه شده و حجم خرید و فروش دستخوش کاهش شود.

در عین حال نائب رییس اتحادیه مشاوران املاک در گفتگو با خبرآنلاین رکود این بازار ا تایید کرده و گفته است: ما از ابتدای سال دچار رکود در حوزه خرید و فروش شده‌ایم و این به وضوح ملموس است. ما شاهد هستیم که به دلیل سنگین شدن بار قیمتی واحدهای مسکونی که این را می‌شود به هر منطقه تسری داد، قیمت‌ها به قدری برای کسانی که در آن منطقه زندگی می‌کنند، سنگین شده که بعضا انگیزه ورود به بازار را از دست داده‌اند و حتی اگر نیاز و یا تمایلی برای جابه‌جایی و اضافه کردن متراژ و یا خرید یک خانه داشته باشند، نمی‌توانند، بنابراین این تمایل و انگیزه از دست رفته است. خود همین موضوع می‌تواند به عمیق‌تر شدن رکود بازار مسکن دامن بزند.

در عین حال باید در نظر داشت آنچه وزیر راه و شهرسازی درباره سوداگری در بازار مسکن در سال گذشته مورد استناد قرار داده نیز آمار در دستری ندارد چرا که آمار معاملات مسکن نیز در سال گذشته منتشر نشده است.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا