اجتماعی

اهمیت مشارکت کارکنان در مسئولیت اجتماعی

روند بازارمشارکت کارکنان شرکت در تصمیم گیری در حوزه مسئولیت اجتماعی شرکتی، تاثیر مثبت داردوقتی کارکنان یک شرکت اعتقاد داشته باشند که شرکت در فعالیتهای مرتبط با مسئولیت اجتماعی مثبت و اثر گذار است و تاثیر کاری که فرد  انجام می دهد نه تنها در رشد درآمد شرکت، بلکه در حل بخشی از مشکلات جامعه صرف می شود؛ نیروی کار تمایل بیشتری برای صرف انرژی در فرایند کار خود خواهد داشت.

بر اساس گزارش منتشر شده توسط نشریه probono کشور استرالیا، سیاست های مرتبط با انجام مسئولیت اجتماعی در شرکتها باید به گونه ای باشد که تغییر معناداری در جامعه بر جای بگذارد و در این فرایند باید سیاستها به صورت بلندمدت طراحی شود و در بازه های زمانی مشخص ارزیابی دقیقی در مورد کارایی سیاستهای اجرا شده توسط شرکت انجام شود و این اطلاعات در اختیار مردم و کارکنان شرکت و تمامی ذینفعان شرکت قرار گیرد.

در چنین شرکتی کارکنان شرکت در جریان سیاستها  قرار می گیرند و حتی  در تصمیم گیری در مورد نحوه انجام مسئولیت اجتماعی توسط شرکت هم مشارکت دارند و درنهایت احساس می کنند در جامعه  اطراف خود تاثیر مثبتی بر جای می گذارند. این سیاست باعث ایجاد حس خوب در کارکنان و افزایش تمایل آنها برای صرف وقت در محیط کار می شود.

 مطالعات انجام شده توسط دانشگاه سیدنی نشان می دهد در صورتی که برنامه های انجام مسئولیت اجتماعی توسط شرکتها شفاف باشد و افق دید بلند مدت برای آنها وجود داشته باشد، نه تنها زمینه برای رشد اقتصادی شرکت و افزایش درآمد فراهم خواهد شد؛ بلکه بر احساس تعلق خاطر کارکنان به شرکت نیز تاثیر گذار است.

 این بررسی ها نشان داده است وقتی کارکنان یک شرکت اعتقاد داشته باشند که شرکت در فعالیتهای مرتبط با مسئولیت اجتماعی مثبت و اثر گذار است و تاثیر کاری که فرد  انجام می دهد نه تنها در رشد درآمد شرکت، بلکه در حل بخشی از مشکلات جامعه صرف می شود؛ نیروی کار تمایل بیشتری برای صرف انرژی در فرایند کار خود خواهد داشت. در چنین شرکتهایی نیروهای کار زمان بیشتری برای کار خود اختصاص می دهند، تمر کز بالاتری برای انجام کار دارند و تلاش می کنند تا بهترین کاری که از عهده آنها بر می اید را انجام دهند.

 بدون شک شرکتی که نیروهایش چنین جدیتی در انجام کارهایشان داشته باشند، خواهد توانست با سرعت بالاتری رشد کند و سود بیشتری را نیز کسب کند.

 این بررسی ها همچنین نشان داده است هر چه یک شرکت در تصمیم گیری در مورد حوزه فعالیت در عرصه مسئولیت اجتماعی با کارکنان خود بیشتر مشورت کند و آنها را به عنوان عضوی از مجموعه در این تصمیم گیری بزرگ وارد کند، نتیجه بهتری  از این سیاست به دست می اورد.

 این نشریه استرالیایی تاکید دارد در شرایط کنونی حاکم بر اقتصاد دنیا، دیگر انجام کارهای داوطلبانه به عنوان مسئولیت اجتماعی شرکت کفایت نمی کند، بلکه شرکتها باید در حل مسایل اجتماعی و اقتصادی کشور مستقیم وارد شوند و بودجه های خود را به صورت کارامد وارد سیستم اقتصادی کشور کنند.

مترجم: سید مهدی آقایی کاکرودی

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا