اجتماعی

مشارکت ۲۲ میلیون زائر در اربعین امسال

براساس بیانیه عتبه مقدس عباسی، در اربعین امسال ۲۲ میلیون و ۱۹ هزار و ۱۴۶ نفر شرکت کردند.


به گزارش روند بازار به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، در بیانیه رسمی عتبه عباسی تأکید شده که این تعداد مربوط به کسانی است که اول صفر تا ساعت ۱۲ ظهر ۲۰ صفر از چهار ورودی اصلی بغداد و نجف و بابل و حسینیه به کربلا وارد شده‌اند.

آمار زائران در سال گذشته ۲۱ میلیون و ۱۹۸ هزار تن اعلام شده بود.

پیش از این، فراس عباس حمزه، مسئول واحد ارتباطات و فناوری اطلاعات عتبه مقدس عباسی درباره نحوه شمارش زائران گفت که این سیستم پیچیده است، زیرا شمارش زائران یک فرآیند آماری است، اما با توجه به فعالیت طی سال‌های گذشته، عتبه تجربه خوبی در این زمینه دارد و آنچه را که مدل ریاضی خوانده می‌شود توسعه داده است.

وی افزود که در پایان زیارت اربعین و براساس دستورات السید احمد الصافی، متولی شرعی عتبه در ساعت ۱۲ ظهر روز ۲۰ صفر سیستم شمارش الکترونیک متوقف و بیانیه‌ای درخصوص شمار کل زائرانی که وارد کربلا شدند، منتشر می‌شود.

سازوکار فرآیند شمارش زائران با فناوری جدید و سیستم الکترونیک و تحت نظارت یک تیم فنی متخصص در این حوزه انجام می‌شود که تجربه کار با این سیستم را دارند.

پیشتر، نصیر عبدالامیر، مسئول بخش کنترل الکترونیک عتبه حسینی در بیانیه‌ای مطبوعاتی گفت: در مراسم زیارت اربعین امسال برای نخستین بار به طور عملی از هوش مصنوعی استفاده می‌شود.

وی افزود: در سال‌های گذشته از طریق شمارش اجسام، جمعیت زائران احصا می‌شد، اما امسال با استفاده از پردازش چهره این کار صورت می‌گیرد.

این مسئول عتبه حسینی تاکید کرد که درصد خطا در این فناوری نزدیک به صفر و نتایج آن غالبا دقیق است.

وی ادامه داد: هوش مصنوعی همچنین به مسئولان در موضوع تامین امنیت مراسم اربعین از طریق شناسایی مظنونان در زمان حضورشان در اماکن دارای دوربین کمک می‌کند.

به گفته عبدالامیر، این فناوری در یافتن گم شدگان احتمالی در ایام زیارت میلیونی اربعین نیز نقش خواهد داشت.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا