اقتصادی

عدم رعایت سقف ۲۵ درصدی افزایش اجاره‌بها/ مشاورین املاک قیمت‌سازی می‌کنند؟

به گفته نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس هیچ متولی مشخصی در بازار اجاره‌بها برای نظارت بر معاملات وجود ندارد و متاسفانه در سایه این خلا نظارتی، مشاورین املاک قیمت‌سازی ‌‌می‌کنند.

به گزارش روند بازار، نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: وزارت راه و شهرسازی باید سامانه‌ای را برای کنترل معاملات و اجاره نامه‌های مسکن طراحی کند.

اسماعیل حسین‌زهی نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به نابسامانی در حوزه اجاره‌بهای مسکن، گفت: با نزدیک شدن به فصل جا به جایی مستجران، متاسفانه شاهد تعیین اجاره‌بهای بالای مسکن از سوی صاحب خانه‌ها هستیم که بسیاری از مستجران توان پرداخت آن را ندارند.

وی افزود: هیچ متولی مشخصی در بازار اجاره‌بها برای نظارت بر معاملات وجود ندارد و متاسفانه در سایه این خلا نظارتی، مشاورین املاک قیمت سازی ‌کرده و نه تنها مصوبه موجود درباره سقف افزایش ۲۵ درصدی اجاره‌بها را رعایت نمی‌کنند، بلکه زمینه افزایش قیمت را نیز فراهم می‌کنند.

مستاجران مجبورند پرداخت اجاره‌بهای بالا را قبول کنند


نایب رئیس کمیسیون عمران یادآور شد: از طرفی ستاد ملی مقابله با کرونا در یکی از مصوبات برای حمایت از مستاجران، اعلام کرده بود که حکم تخلیه برای صاحب خانه‌ها صادر نشود اما این مصوبه نیز کارایی کافی را نداشته و مستاجران مجبورند پرداخت اجاره‌بهای بالا را قبول کنند.

حسین‌زهی ضمن تاکید بر افزایش نظارت بر بازار اجاره‌بها، ادامه داد: لازم است سامانه‌ای از سوی وزارت راه و شهرسازی طراحی شود تا معاملات و اجاره نامه‌ها تحت کنترل وزارتخانه باشد.

وی با بیان اینکه با افزایش اجاره‌بهای مسکن بسیاری از مستجران تحت فشار قرار گرفته که یا خانه کوچکتر اجاره کرده و یا به حاشیه شهر‌ها می‌روند، گفت: با اجرای قوانین و نظارت بر حسن اجرای آن، نباید اجازه دهیم به مستاجران به ویژه زوج‌های جوان که توان پرداخت اجاره‌بها سنگین را ندارد، تحت فشار قرار گیرند.

نماینده خاش در مجلس با بیان اینکه مجلس برای رسیدگی به وضعیت نابسامان اجاره‌بهای خانه طرحی را در دستور کار دارد، گفت: امیدواریم وزارت راه و شهرسازی و وزارت صمت، برای مهار افزایش کرایه خانه برنامه‌ای تدوین کرده و با افزایش نظارت بر بازار، اجازه افزایش قیمت بیش‌تر را ندهند.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا