اقتصادی

مشتریان طلا نصف شد

به گفته یک کارشناس بازار طلا امسال میزان تقاضای سکه و طلا تقریبا نصف شده که دلیل عمده عدم ثبات طولانی مدت قیمت‌ها در بازار است.

به گزارش روند بازار به نقل از اقتصاد آنلاین، ادامه تنش‌های جنگ میان اسرائیل و فلسطین باعث شده تا سرمایه گذاران جهانی همچنان از طلا به عنوان یک پناهگاه امن برای سرمایه‌های خود استفاده کنند تا فلز زرد در بالای ۲۰۰۰ دلار جا خوش کند.
اما در بازار طلا و سکه داخلی فقط قیمت‌ها از نوسانات انس جهانی اثر می‌پذیرد و همچنان بازار به مانند چند ماه گذشته در رکود تقاضا به سر می‌برد، وضعیتی که به عقیده کارشناسان ناشی از ترسی است که مردم در رابطه با عدم ثبات قیمت‌ها دارند و به نظر می رسد تا این ثبات در بازار تداوم نداشته باشد اقبال به خرید طلا نیز صورت نگیرد. 
روز دوشنبه پس از بازگشایی بازار انس جهانی، قیمت طلای جهانی تغییر خاصی نداشت، بازار ارز نیز نوسان مهمی را تجربه نکرد بنابراین قیمت طلا و سکه نیز تا حدودی ثابت ماند در همین رابطه عبادالله محمدولی، کارشناس بازار طلا به اقتصاد آنلاین می‌گوید: در بازار طلا نسبت به روز شنبه هر مثقال ۵۰ هزار تومان کاهش قیمت داشت این کاهش به افت انس جهانی باز می‌گردد. به طور کلی نیز این نوسان بازار در روزهای اخیر عادی شده است یک روز قیمت‌ها افزایش دارد و روز دیگر کاهشی می‌شود. 
وی اضافه کرد: در این وضعیت مدیریت بازار جالب نمی‌شود نه فروشنده می‌تواند تصمیم بگیرد و نه خریدار، این کاهش و افزایش قیمت، شرایط را نامساعد می‌کند. 
این کارشناس بازار طلا با بیان اینکه روند قیمت‌ها به همین صورت ادامه پیدا خواهد کرد، اظهار داشت: در حالی که اسرائیل و آمریکا در یک طرف و فلسطین در یک طرف به جنگ ادامه می‌دهند شرایط به همین روال ادامه پیدا خواهد کرد مگر اینکه اتفاقات آنجا باعث شود وضعیت تغییر کند اما در روند کنونی بعید است بازار نوسان خاصی را به خود ببیند. 
محمدولی درباره رکود تقاضا در بازار طلا نیز گفت: تقاضا امسال بسیار پایین است اگر عدد تقاضا را در سال قبل ۲۰ در نظر بگیریم الان روی ۸- ۹ آمده است چون بازار باید برای مخاطب جاذبه داشته باشد زمانی که ریسک کاهش یا افزایش دارد باعث می‌شود که مردم نگران شود. این علت رکود تقاضا در بازار است.
وی در پاسخ به این سوال که چرا برخلاف اقبال سرمایه‌گذاران به انس جهانی در شرایط بحرانی، امسال طلا و سکه همچنان بدون تقاضا ماند، عنوان کرد: بازارهای جهانی ثبات دارد اما اینجا التهاب در بازار است با علم به اینکه من بازار طلا را ایمن‌ترین بخش برای حفظ سرمایه می‌بینم اما معتقدم جذابیت بازار مثل سال‌های قبل نیست.
محمدولی در پایان درباره اثر این رکود بر صنعت طلا نیز گفت: در این شرایط صنعت و فروشندگان طلا متضرر می‌شوند زمانی که مشتری نباشد هزینه‌ها بالا می‌رود که دولت باید تثبیت بازار را زمان‌دار کنند یعنی در طول سال تغییرات را کمتر ببینیم. ثباتی که امسال در بازار بود به روند روبه رشد بازار کمک می‌کرد اما جنگ شرایط را بهم ریخت.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا