اجتماعی

افزایش مصرف مکمل‌ها به دلیل مشکلات تغذیه

عضو اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: صنعت دارو روز به روز در حال لاغر شدن است و ضروریست که سیاست گذاران با توجه به این دو مشکل اصلی برای صنعت داروسازی کشور و تولیدکنندگان دارو تصمیم بگیرند.

به گزارش روند بازار، حسین وطن‌پور درباره میزان مصرف دارو در کشور با توجه به افزایش قیمت دارو در طول یک سال گذشته اظهار داشت:‌ واقعیت این است که در ایران دارو هنوز هم نسبت به سایر کشورها حتی کشور عراق و افغانستان بسیار ارزان است و با قاچاق دارو از کشورمان به کشورهای همسایه مواجه هستیم.

وی ادامه داد: هرچند گفته می‌شود قیمت دارو نسبت به درآمد مردم افزایش پیدا کرده اما باید توجه داشت که هر کالایی قیمت تمام شده‌ای دارد که در هیچ کشوری این قیمت تمام شده را به درآمد و حقوق مردم وصل نمی‌کنند و متعادل کردن این فاصله یا پوشش هزینه‌ها بر عهده دولت است.

عضو فدراسیون اقتصاد سلامت ایران گفت: هزینه‌های تولید دارو را نمی‌توان نادیده گرفت و اگر هزینه تولید دارو از محل فروش تامین نشود، قاچاق افزایش و کیفیت دارو کاهش پیدا می‌کند و این موضوع در تولید یک اصل است.

رییس انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه سلامت تاکید کرد: مساله دیگر در حوزه سلامت و صنعت دارو در کشورمان مصرف بی‌رویه دارو است و مردم ایران عادت کرده‌اند که با هر تلنگری به سمت مصرف دارو بروند.

وطن‌پور افزود: موضوع دیگری که به رشد مصرف دارو در کشور اضافه شده، خرید دارو برای حیوانات خانگی است و به هر میزان که شاهد افزایش حیوانات خانگی هستیم به همان میزان مصرف دارو هم بیشتر شده‌ است. در واقع، با افزایش راه‌اندازی بیمارستان‌های دامپزشکی، مصرف دارو هم بالا رفته‌است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر صنعت داروی ایران درگیر دو مشکل اساسی تعیین قیمت و مصرف بی‌رویه است، اظهار داشت: همین تعیین قیمت‌ها باعث تحلیل رفتن صنایع دارویی کشور شده و تقریبا یک دهه است که صنایع دارویی نتواسته‌اند حتی یک دستگاه نو خریداری کنند. استهلاک دستگاه‌ها منجر به افزایش ضایعات می‌شود و همین باعث وارد آمدن خسارت به صنایع داروسازی خواهد شد.

این عضو اتاق بازرگانی افزود: صنعت دارو روز به روز در حال لاغر شدن است و ضروریست که سیاست گذاران با توجه به این دو مشکل اصلی برای صنعت داروسازی کشور و تولیدکنندگان دارو تصمیم بگیرند.

وی با اشاره به اختصاص ارز ترجیحی اعم از ۴۲۰۰ تومانی و ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی به دارو گفت: این ارز ترجیحی تنها به واردات مواد اولیه آن هم به صورت محدود اختصاص پیدا می‌کند. در حالی که تولید یک دارو ترکیبی از چندین ماده است ضمن اینکه هزینه‌های بسته‌بندی دارو و نیروی کار را هم باید در نظر گرفت که هیچ یک از این موارد مشمول یارانه نمی‌شوند. بنابراین ارز یارانه‌ای کوچکترین سهم را در تولید دارو دارد.

وطن‌پور همچنین درباره افزایش مصرف چشمگیر مکمل‌ها در ایران تاکید کرد:‌ مصرف مکمل‌ها در ایران بسیار افزایش پیدا کرده‌ است. با توجه به اینکه تغذیه مردم با مشکلاتی مواجه شده نیاز به مصرف مکمل‌ها هم بیشتر می‌شود. مردم در آزمایشات خود متوجه کاهش و ضعف برخی از ویتامین‌ها و … در بدن می‌شوند و نسبت به جبران آن با انوع مکمل‌ها می‌کنند و باید توجه داشت که جبران این کمبود‌ها با انواع مکمل‌ زمانبر بوده و به یک مصرف مستمر نیاز دارد.

عضو هیات علمی دانشکده داروسازی شهید بهشتی ادامه داد: با افزایش مصرف و خرید مکمل‌ها نفس خوبی به جان صنعت داروسازی کشور دمیده که صنعت بتواند در کنار فروش دارو با قیمت دستوری، بتواند مکمل هم با قیمت مناسب بفروشد. مکمل‌ها قیمت مصوب ندارند و بدون ارز یارانه‌ای تولید می‌شوند اما بر قیمت گذاری‌ آنها نظارت می‌شود.

وی با اشاره به میزان رشد مصرف مکمل‌ها در ایران گفت: در حال حاضر مکمل‌ها فروشی تقریبا معادل ۵۰ درصد فروش دارو را دارد. البته باید توجه داشت که برخی از اینها کاربرد بینابینی دارویی و مکملی دارند و در کنار افزایش چشمگیر فروش انواع مکمل‌ها، شاهد افزایش فروش انواع پودرهای پروتئینی از جمله پودرهای بدنسازی هستیم.

وطن‌پور تاکید کرد: باید این موضوع را در نظر گرفت که بسیاری از تولیدکنندگان دارو به سمت تولید این مکمل‌ها و پودرها رفته‌اند و این موضوع بسیار خطرناک است چراکه منجر به کاهش تولید دارو در کشور می‌شود.

منبع
خبرگزاری ایسنا

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا