اقتصادی

پرداخت مطالبات گندمکاران به زودی

پرداخت مطالبات گندمکاران طی امروز و دوشنبه هفته آینده آغاز خواهد شد؛ هرساله تاخیر پرداخت مطالبات گندمکاران مشکلاتی را برای این قشر به وجود می‌آورد.

به گزارش روند بازار، آخرین اخبار و جزئیات مطالبات گندمکاران چیست؟

به نقل از اکوایران، براساس آمار اعلام شده از سوی هیات مدیره معاون بازرگانی داخلی مطالبات باقی‌مانده گندم کاران حدود ۱۷ هزار میلیارد تومان است و براساس آخرین تصمیمات مقرر شده تا بانک مرکزی از محل ۱۰ درصد سپرده‌های بانک کشاورزی نزد بانک مرکزی، ۱۵ هزار میلیارد تومان را پرداخت کند تا به این طریق مطالبات گندمکاران حساب کشاورزان واریز شود.

اما حال این سوال مطرح می شود که تاکنون چه میزان از این مطالبات پرداخت شده است؟ معاونت بازرگانی داخلی شرکت بازرگانی دولتی ایران در خصوص می گوید: تاکنون چهار هزار میلیارد تومان از مطالبات گندمکاران پرداخت شده و پرداخت مابقی مطالبات در جریان است.

هرساله با شروع فصل خرید تضمینی گندم شاهد تاخیر در پرداخت مطالبات گندمکاران بوده ایم؛ بطوری‌که این مسئله یکی چالش های اصلی میان گندمکاران و دولت محسوب می‌شد.

در سال جاری نیز با توجه به نیاز دولت به خرید هرچه بیشتری گندم به صورت با توجه به جنگ اوکراین و کمبود گندم تاخیر در پرداخت مطالبات دلخوری هایی میان گندمکاران به وجود آورده است.

متولیان این بخش پیش بینی کرده اند تا اوایل هفته آینده، مطالبات باقی مانده به ارزش ۱۷ هزار میلیارد تومان پرداخت شود که با توجه به اظهار نظر حسن حنان عضو هیات مدیره، معاون بازرگانی داخلی این امر به همکاری بانک مرکزی بستگی دارد.

با این حال در این خصوص حیدرعلی نصرسرپرست معاونت بازرگانی داخلی شرکت بازرگانی دولتی ایران از پرداخت ۴ هزار میلیارد تومان از مطالبات گندمکاران خبر داده و عنوان کرده مابقی مطالبات به زودی پرداخت خواهد شد.

رشد ۲۸ درصدی خرید تضمینی گندم

با توجه به کمبود گندم در دنیا در سال جاری زراعی استفاده حداکثری از منابع داخلی می‌تواند بخش زیادی از نیاز داخلی را برطرف کند به همین منظور دولت در سال جاری سعی کرد با راضی کردن گندمکاران خرید تضمینی گندم از کشاورزان را افزایش دهد، براساس آمار از ابتدای سال جاری تا امروز به ۴ میلیون و ۴۶۱ هزار تن رسیده است و مقایسه خرید سال جاری با سال گذشته که برابر با ۳ میلیون و ۴۷۷ هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شده بود می توان گفت امسال میزان خرید گندم از رشد ۲۸ درصدی نسبت به سال قبل برخوردار بوده است.

به گفته متولیان این بخش نیاز کشور به آرد و گندم حدود ۱۲ میلیون تن است که با توجه به خرید صورت گرفته تاکنون می توان گفت هنوز تا تامین نیاز داخلی فاصله بسیار داریم.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا